מספר המשרות הפנויות בהייטק ממשיך לרדת, אך בקצב נמוך יותר

לפי נתוני הלמ"ס, מספר המשרות הפנויות למפתחי תוכנה ולמהנדסים ירד בשיעור מתון של 2%-1% ביוני-אוגוסט • בחודשים קודמים קרס הביקוש למשרות אלה בעד 11%

עובדי הייטק / אילוסטרציה: Shutterstock
עובדי הייטק / אילוסטרציה: Shutterstock

מספר המשרות הפנויות בתעשיית ההייטק נמצא עדיין בירידה, אך ירידה זו התמתנה בהשוואה למצב מוקדם יותר השנה - כך עולה מסקר המשרות הפנויות החודשי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) שמתפרסם היום (ה'). 

אחרי שלושה חודשים של ירידות: שכר עובדי ההייטק חזר לעלות 
הגיוסים נעצרו והפיטורים העמיקו: המשבר בהייטק בחמישה גרפים
ההאטה בהייטק: ירידה חדה בהיקף המשרות הפנויות של מתכנתים ומהנדסים
למדו שרווחיות היא לא מילה גסה: בהייטק המקומי פיטרו כבר מעל לאלף עובדים

לפי נתוני הלמ"ס, מספר משרות הפנויות הממוצע למפתחי תוכנה ביוני-אוגוסט עמד על 10,089, ירידה קלה של 1% בהשוואה לתקופה קודמת (מאי-יולי). במקביל, מספר המשרות הפנויות הממוצע למהנדסים ביוני-אוגוסט עמד על 14,713, ירידה של 2% בהשוואה למאי-יולי. 

זהו החודש השלישי ברציפות שבו הלמ"ס מדווחת על ירידה במספר המשרות הפנויות במקצועות ההייטק בהשוואה לתקופה קודמת, אך בחודשיים הקודמים הירידה הייתה כאמור חדה בהרבה. בחודש שעבר, אוגוסט, דיווחה הלמ"ס על ירידה של 8% במספר המשרות הפנויות הממוצע למהנדסים במאי-יולי ועל ירידה של 11% במשרות הפנויות למפתחי תוכנה בהשוואה לתקופה קודמת. בחודש יולי דיווחה הלמ"ס על ירידה של 7% במספר המשרות הפנויות של מפתחי תוכנה ומהנדסים. 

התייצבות מסוימת

כחלק ממגמת הזהירות הכללית והדגש המוגבר על הגעה לרווחיות ותזרים מזומנים חיובי, חברות טכנולוגיה רבות, ישראליות וזרות, האטו את קצב גיוסי העובדים שלהן וצמצמו את מספר המשרות הפתוחות שפרסמו. אולם לפי הנתון הנוכחי, נראה כי כעת שוק העבודה בהייטק הגיע להתייצבות מסוימת לפחות בכל הנוגע לביקוש לעובדים טכניים, שנחשבים לנדרשים ביותר בענף.

בשבוע שעבר דיווחה הלמ"ס על שינוי מגמה בכל הנוגע לשכר הממוצע בענף ההייטק. הלמ"ס דיווחה כי השכר הממוצע בהייטק עלה מ-26,878 שקל במאי ל-27,066 ביוני - עלייה צנועה של 0.7%. זאת הייתה העלייה הראשונה בשכר הממוצע בהייטק, לאחר שמאז מרץ הוא ירד מהשיא של 30,049 שקל לחודש. 

עלייה במספר המשרות הכולל

באופן כללי מדווח הלמ"ס על עלייה במספר המשרות הכולל במשק בחודש אוגוסט. נכון לאוגוסט היו 151,154 משרות פנויות, עלייה קלה לעומת 150,879 משרות ביולי. מלבד מקצועות ההייטק, ברוב הענפים האחרים עלה מספר המשרות הפנויות הממוצע.

כך למשל מספר המשרות הפנויות הממוצע לעובדי מכירות עלה ב-2% ביוני-אוגוסט בהשוואה למאי-יולי. מספר המשרות הפנויות לנהגים עלה ב-6%, ומספר המשרות הפנויות למלצרים ולמוזגים עלה ב-4%. מספר המשרות הפנויות להנדסאים ולטכנאים ירד ב-2%, אך הביקוש לטכנאי רשתות ומערכות מחשבים דווקא עלה ב-6%.