חברות הייטק | פרשנות

למדו שרווחיות היא לא מילה גסה: בהייטק המקומי פיטרו כבר מעל לאלף עובדים

היום נודע כי וויקס וקלטורה יפטרו יחד כמעט 200 עובדים • בשבוע שעבר פלטפורמת הפרילנסרים הישראלית פייבר הכריזה כי תפטר 8% מהעובדים, ותחזית הרווח שלה כמעט והכפילה את עצמה • האם יהיו עוד חברות הייטק ישראליות אמיצות מספיק כדי להתרכז ב-EBITDA והתזרים החופשי?

משרדי חברת פייבר (Fiverr) / צילום: אמיר מאירי
משרדי חברת פייבר (Fiverr) / צילום: אמיר מאירי

ביום הסוער הזה, בו נודע על החלטתן של שתי ענקיות טכנולוגיה ישראליות - וויקס וקלטורה - לפטר יחד קרוב למאתיים עובדים, מי בכלל זוכר את המהלך האמיץ אליו יצאה פייבר בשבוע שעבר? כזכור, פלטפורמת הפרילנסרים הישראלית הכריזה כי תפטר 60 עובדים, כ-8% מכלל העובדים, ולמרות הפחתה נוספת בתחזית ההכנסות השנתית, תחזית רווח ה-EBITDA שלה (רווח לפני מסים ופחת) - אולי בזכות הפיטורים - דווקא עלתה משמעותית וכמעט הכפילה את עצמה.

מנכ״ל החברה מיכה קאופמן אמר פחות או יותר כל מה שמצופה ממנכ״ל להשמיע בתקופה זו: ״במקום לצמוח בכל מחיר, החלטנו לתעדף את ה-EBITDA והתזרים החפשי ולהאיץ את הקצב ביחס למודל היעד שלנו״, אמר מיד עם פרסום הדוחות. למרות שהחברה הפסדית, מנייתה קפצה בוול סטריט מיד לאחר ההכרזה ועלתה ב-15% עד אתמול (מאז כבר הספיקה לרדת ב-7%).

המתחרה של פייבר, פלטפורמת הפרילנסרים אפוורק (Upwork) שפרסמה את תוצאותיה כבר בסוף חודש יולי ולא סיפקה למשקיעים תחזית ברורה לשיפור הרווחיות, צללה עוד באותו היום ב- 18% במסחר בנאסד״ק. רווחיות היא לא מילה גסה - במיוחד כאשר לא מדובר על רווח נקי, אלא על ״רמזים לרווחיות״, כמו רווח תפעולי או רווח EBITDA, שמציג את הרווח לפני ריביות על הלוואות וקווי אשראי, מסים, פחת או הוצאות שלא מפעילות שוטפת. נתון כזה, גם אם אינו מסמל את הרווחיות הנקיה של החברה, מצטיין בהצגת היכולת של החברה לייצר מזומנים ללא קשר למימון שהיא נטלה מבנקים או קרנות שונות.

היום (ג') אמנם הודיעה קלטורה על פיטורי 10% עובדים מהחברה, שהם מעל ל-70 איש, מתוכם 30 בישראל, אך היא לא סיפקה תחזית מרשימה לעלייה ברווחיות. ההפסד התפעולי הרבעוני של החברה כמעט שילש את עצמו בתוך שנה, ולמרות שקלטורה הודיעה על כך חסכון של 18 מיליון דולר בהוצאות, גם ברבעון הבא היא צופה הפסד תפעולי של 10 מיליון דולר. הפסד ה-EBITDA גדל, וכך גם תזרים המזומנים השלילי. ללא הצגה של תכנית חזרה לפסי רווחיות היא תתקשה למשוך משקיעים. מאז פרסום הדוחות בשעות הצהריים היום, ירדה מניית החברה ב-6.7% בנאסד״ק.

 
  

״קיצוצים! אין וויסקי, יש טקילה״

וויקס עוד טרם פרסמה את ביצועיה ברבעון השני של השנה ואפילו את מהלך הפיטורים שלה בחו״ל טרם שחררה באופן רשמי, אך מנייתה כבר הספיקה לרדת ב-4.2%. בתחזיות שפרסמה בחודש מאי ציינה כי היא צופה עלייה בהכנסות, אך האנליסטים צופים לה הפסד של 42 סנט למנייה - גבוה יותר מכל הרבעונים האחרונים, למעט הרבעון הראשון שבו עמד ההפסד למנייה על 72 סנט.

וויקס יודעת להתנהל כחברה הפסדית כבר שנים רבות בזכות תזרים מזומנים חיובי. אל מול התחזיות הקודרות וחוסר הרווחיות הכרונית, ניהלה ברבעון הקודם הנהלת החברה התנצחות פומבית מול התקשורת על רקע כיסוי תכנית הקיצוצים שהגו בחברה.

כזכור, ברבעון הקודם, יצא אבישי אברהמי באקט מחאה נגד הפרסומים בעיתונות על כוונות ההתייעלות של החברה. במסיבת שנערכה באותו היום, עטה על עצמו אברהמי תחפושת והחזיק בידו שלט עם הכיתוב ״קיצוצים! אין וויסקי, יש רק טקילה״. אברהמי העלה את התמונה לרשת וסחף תגובות רבות. כאשר נשאל על ידי מנכ״ל הד ארצי לשעבר גיל אדמוני לפשר הפרסום, ענה אברהמי כי היתה זו תגובה לכתבה בעיתונות על הקיצוצים בחברה ותזכורת לכך שלוויקס תזרים מזומנים חיובי כבר מאז 2011.

בסמוך לכך פתחה וויקס חשבון טוויטר חדש בעברית תחת השם Wix News ובו טענה כי ״אברהמי לא כתב לאף עיתון שום תגובה, אלא העלה תמונה ללא כותרת לפייסבוק כדי לעודד את העובדים והמשפחות שלהם שמשום מה קראו באותו הבוקר בכל מיני מקומות שאנחנו מתכננים פיטורים (אנחנו לא)״.

״ברור שהירידה בערך המניה מטריד אותנו״, נכתב בחשבון הטוויטר של וויקס בישראל בחודש מאי. ״יש לנו המון משקיעים שמאמינים בו, סומכים עלינו וכרגע נמצאים בפוזיציות של הפסד. האחריות שלנו היא להמשיך לעבוד במרץ כדי להביא ערך ללקוחות שלנו, לצמוח בהכנסות, לשמור על תזרים חיובי ולהביא לעליית מחיר המנייה כחברה בריאה ומצליחה״.

הנהלת וויקס הכחישה כל מהלך פיטורים, ואמרה כי תדבוק בתכנית קיצוצים שתביא לתזרים מזומנים חופשי בשיעור של 20% מההכנסות תוך שלוש שנים. וויקס מעולם לא פירטה כיצד תעשה זאת ובחברה המשיכו לטעון כי החברה לא תקצץ בכח האדם אלא תמשיך לגייס עובדים, אם כי בקצב נמוך מהשנים הקודמות. מחר תחשוף וויקס את ״נתוני האמת״ אודות הרבעון השני של השנה וכפי שפורסם מוקדם יותר היום היא צפויה לפטר כ-100 עובדים - פחות מ-2% מהחברה - בחו״ל וללא קשר לתחום הפיתוח.

אברהמי והנהלת החברה דבקו בוויקס כחברה ישראלית שבה העובד המקומי במרכז עוד מהיום הראשון. אין ספק שעובדי וויקס לויאלים לארגון, כפי שהארגון לויאלי לעובדים בישראל. ובכל זאת, אל מול המהלכים האמיצים שביצעה פייבר, מעניין יהיה לראות כיצד יתנהל אברהמי בין הרגש החם לעובדים לבין הצורך להגיע לרווחיות - או לכל הפחות להתקרב לרווחיות.