המשבר בהייטק: חברת פתרונות הווידאו קלטורה מפטרת קרוב ל-80 עובדים

קלטורה הודיעה במסגרת דוחות הרבעון השני על קיצוצים משמעותיים: 10% מהעובדים יפוטרו • רון יקותיאל, מייסד משותף ומנכ"ל החברה: "זהו צעד נדרש שיאיץ את החזרה שלנו לצמיחה רווחית כפי שהצגנו בשנים קודמות" • מוקדם יותר היום וויקס הודיעה כי היא תפטר כ-100 עובדים

צוות קלטורה / צילום: מיכה לובטון
צוות קלטורה / צילום: מיכה לובטון

חברת פתרונות הווידאו קלטורה , שנאבקת בניסיון השתלטות עוינת מצד המתחרה פנופטו, פרסמה היום (ג') את דוחות הרבעון השני, ובמסגרתו הודיעה על קיצוצים משמעותיים: פיטורי 10% מעובדיה. בסוף 2021 העסיקה החברה 758 עובדים.

קלטורה מאמצת תוכנית גלולת רעל נגד ניסיון השתלטות מצד המתחרה פנופטו 
וויקס מתייעלת: מפטרת כ-100 עובדים, מרביתם בחו"ל
מה גרם לקרן הגידור הזו להתרסק ב-84% תוך חצי שנה?

רון יקותיאל, מייסד משותף ומנכ"ל החברה, אמר כי "על רקע הסביבה המאקרו-כלכלית אנחנו מאמצים תוכנית הפחתת עלויות ורה-ארגון, שכוללת, בין היתר, הפחתה של כ-10% ממצבת העובדים שלנו. תוכנית הרה-ארגון ממוקדת במיוחד בהתאמת התפעול שלנו להגדלת ההתייעלות. אנחנו מאמינים שזהו צעד נדרש שיאיץ את החזרה שלנו לצמיחה רווחית כפי שהצגנו בשנים קודמות".

קלטורה מספקת מערכות לניהול וידאו, שנמכרות לארגונים עסקיים וחברות מדיה. היא הונפקה לראשונה ב-2021 לפי מחיר של 10 דולר למניה ושווי של 1.24 מיליארד דולר, אך איבדה מאז 73% מערכה וכיום היא נסחרת בשווי של 340 מיליון דולר. 

מקלטורה נמסר: "לאור תנאי השוק וההאטה הכלכלית החליטה החברה, תוך הסתכלות לטווח הארוך, לנקוט צעדי התייעלות עסקיים ומבניים ולהאיץ בכך את חזרת החברה לרווחיות. כתוצאה מכך אנו מקצצים בהוצאות החברה ונאלצים בצער להיפרד מעובדים מוכשרים ושותפים לדרך, המהווים 10% מעובדי החברה, ובכללם 30 מתוך 450 המועסקים בישראל. כדי לסייע לעובדים בתהליך נעניק להם חבילת עזיבה מורחבת ותמיכה מקצועית, על מנת שימצאו את מקומם הבא במהירות ככל שניתן". 

ההפסד הנקי של בעלי המניות העמיק ברבעון השני

ברבעון השני, הכנסות קלטורה צמחו בפחות מ-1% ביחס לרבעון המקביל והסתכמו ב-42 מיליון דולר, מעט מעל תחזיות האנליסטים. מתוך ההכנסות, כ-38 מיליון דולר הגיעו ממנויים, והיתר משירותים מקצועיים. לפי כללי החשבונאות המקובלים, ההפסד הנקי המיוחס לבעלי המניות העמיק מ-6.1 מיליון דולר ברבעון המקביל ל-17.3 מיליון דולר ברבעון השני השנה. על בסיס Non-GAAP, בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים ובראשם 6.1 מיליון דולר של תגמולים הוניים לעובדים, נרשם הפסד נקי של 10.9 מיליון דולר שהם 8 סנטים למניה, הפסד מצומצם ביחס לתחזיות האנליסטים שציפו ל-10 סנט.

גם ה-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) היה שלילי בגובה 8.5 מיליון דולר, לעומת EBITDA שלילי מצומצם יותר של 954 אלף דולר ברבעון המקביל. במהלך מחצית השנה קלטורה "שרפה" 42.1 מיליון דולר, לעומת תזרים שלילי של 5.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

שיעור שימור הלקוחות (דולרי, Net Dollar Retention) עמד על 100%, שהוא אמנם שיעור גבוה, אך נמוך מ-121% ברבעון המקביל. החברה מספקת תחזיות פושרות לרבעון הבא ולשנה כולה, וצופה צמיחה של 0%-2% ברבעון השלישי להכנסות של 37.7-38.4 מיליון דולר, וצמיחה שנתית של 5%-7% להכנסות של 152.1-155.1 מיליון דולר, עם EBITDA שנתי שלילי של 27-32 מיליון דולר.

לדברי יקותיאל, "הביקוש והביצועים התפעוליים ברבעון השני היו בהתאם לצפוי, כולל סגירת עסקאות חשובות". הוא הוסיף שהמגמות שהם רואים תומכות בחזרה לצמיחה ברבעון הרביעי.

כזכור, המתחרה פנופטו, המגובה בקרן ההשקעות K5 (המנוהלת בידי K1 Investment Management) הציעה לרכוש את קלטורה ב-3 דולר למניה, שהם 383 מיליון דולר, פרמיה של 27% ביחס למחיר ביום ההצעה. הקרן אף רכשה 6.9% ממניות קלטורה. השבוע הודיעה קלטורה על אימוץ מנגנון גלולת רעל, שיאפשר לה למנוע המשך איסוף מניות על-ידי K5 ופנופטו. המנגנון כולל חלוקת זכות לכל בעל מניות לרכוש אלפית מניה מועדפת במחיר מימוש של 13 דולר, במקרה שגוף מסוים יגיע להחזקה של 10% בחברה. התוכנית בתוקף לשנה.