לקראת הזרמת הגז מאסדת כריש: מסרים עקיפים בין ישראל לחיזבאללה

חברת אנרג'יאן צפויה להזרים השבוע גז במערכות ההולכה מאסדת כריש אל החוף ובחזרה, על מנת לבדוק את תקינות המערכת • הפקת הגז דרך הצינור הימי מתוכננת לתחילת אוקטובר, אך לא ברור אם תחל בזמן גם אם אנרג'יאן תהיה מוכנה • מאחורי הקלעים מתנהל עימות בין ישראל לחיזבאללה, ולגלובס נודע כי לאחרונה הועברו בעקיפין בימים האחרונים מסרים מישראל שנועדו למנוע התלקחות

מאגר כריש / צילום: אנרג'יאן
מאגר כריש / צילום: אנרג'יאן

אם לא תקרה תקלה של הרגע האחרון, מחרתיים, יום שלישי 20 בספטמבר, תחל חברת אנרג'יאן להזרים גז במערכות ההולכה מאסדת כריש אל החוף ובחזרה. מדובר במהלך טכני לבדיקת תקינות המערכת, בואכה הזרמת הגז אל החוף ללקוחותיה של אנרג'יאן. לחברה היוונית-בריטית הנסחרת בבורסות בתל אביב ולונדון, חוזי אספקה עם כימיקלים לישראל, בתי זיקוק נפט חיפה, יצרנית החשמל הפרטית OPC ולקוחות נוספים.

סך כמות חוזי הגז החדשים שנחתמו, יחד עם חוזי הגז שנחתמו עם קבוצת דליה אנרגיה, קבוצת דוראד וקבוצת אדלטק, מביאים את היקף המכירות השנתי הכולל ליותר מ-4 מיליארד מטר מעוקב (BCM) לשנה של גז טבעי ממאגרי כריש ותנין. הפקת הגז ללקוחות דרך הצינור הימי מתוכננת לשבוע הראשון של אוקטובר, אך לא ברור אם תחל בזמן גם אם אנרג'יאן תהיה מוכנה.

מחלוקות מול חיזבאללה

מאחורי הקלעים מתנהל עימות מתמיד בין ישראל לחיזבאללה, כשברקע המשא-ומתן על הגבול הימי בין המדינות התוחם את המים הכלכליים שלהן. המשא-ומתן הזה נמצא בעיצומו, בשני הצדדים בוחנים טיוטות הסכם שלצד קביעת הגבול הימי, אמורות להסדיר את הפיתוח בשדה קאנה/צידון המשתרע משטח לבנון דרך שטח המחלוקת לעומק שטח ישראל.

לפי גורם המעורה בפרטים, התקווה היא לסיים את ההסכם בתוך שבועיים, אך יש עדיין מחלוקות ספורות המעכבות את ההשלמה. אחת מהן היא על נקודת ההתחלה של הגבול בחוף ראש הנקרה/נאקורה, אחרת נוגעת לאיים שבשטח ישראל ולכן משנים את תוואי הגבול ועוד אחת נוגעת למרחק שדורשים גורמים ביטחוניים בישראל בין אסדות ההפקה הישראלית של אנרג'יאן לזו שאמורות לפעול בשטחה הימימי/כלכלי של לבנון.

לגלובס נודע כי בין חיזבאללה לישראל הועברו בעקיפין בימים האחרונים מסרים, שנועדו למנוע התלקחות. יותר מרמז על כך מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ששב וחזר בו מהאולטימטומים הקודמים שקצבו מועד לסיום המשא-ומתן. הקו האדום החדש שהציב היה תחילת ההפקה הממשית של הגז ממאגר כריש. בנאום נסראללה התייחס להודעת משרד האנרגיה מיום שישי בצהריים - לא מועד רגיל להודעות כאלה - ובה נאמר כי "משרד האנרגיה מעדכן כי הוא נערך לקראת חיבור מאגר כריש למערכת הישראלית. במסגרת השלב הבא בפרויקט, המתוכנן לימים הקרובים, תתחיל בדיקת האסדה ומערכת הולכת הגז הטבעי מהאסדה למערכת הארצית". גורמים שונים טרחו להדגיש כי אין מדובר בהפקת גז טבעי, אלא בהזרמת גז טבעי בכיוון ההופכי, מהחוף לאסדה, לשם בדיקת המערכות.

ההודעה לא שונה מהדיווח בגלובס לפני שבוע וחצי על תחילת הזרמת הגז מחרתיים לשם בדיקת תקינות המערכת. אם כך מדוע נמסרה ההודעה? לפי הידע שהגיע לידינו, מדובר בהודעה רשמית ישראלית שנעשתה כדי להבהיר לחיזבאללה כי אין מדובר בהתחלת הפקת הגז הממשית.

נסראללה מנמיך את הטון

נסראללה עצמו אישר זאת באמירתו כי מדובר בהבהרה שנעשתה בהמשך למסר עקיף שהעביר לישראל: "ביומיים האחרונים התפרסם שההפקה תתחיל בשביל לנסות את המערכת. העברנו מסר של עוצמה לא בתקשורת, רחוק ממנה, והודענו שאם תתחיל הפקה תהיה לישראל בעיה. הגיעה הבהרה מישראל (ההודעה מיום שישי שצוינה לעיל - ד"ז) שזו לא העברה מכריש לחוף, אלא להיפך כדי לבדוק את הצינור". 

נסראללה הוסיף איום ולפיו: "לא נאפשר להוציא נפט וגז משדה כריש לפי שלבנון תקבל מענה לדרישותיה הצודקות", קרי הסכם. ועם זאת, בנאום הוא מודה כי הקו שלו התמתן "אנחנו לא קובעים את הדרישות, זה התפקיד של הממשלה, וכשהתחילו במשא-ומתן הנמכנו את הטון, וכבר כמה שבועות שלא איימנו, כי רצינו לתת למנהלי המשא-ומתן הזדמנות לקדם הסכם". בנוסף הוא לא הציב מועד מדויק כפי שעשה קודם, אלא חיבר את זה להפקת הגז בפועל מכריש. "הקו האדום הוא תחילת ההפקה של הנפט והגז מכריש". הוא טען כי איומיו הם אלה שהאיצו את המשא-ומתן - אמירה לא מופרכת - והוסיף "יש לנו סבלנות ומתן הזדמנות למשא-ומתן שיביא לתוצאה".

בכירים ישראלים מסתייגים מהאמירה "העברת מסרים עקיפה" עם חיזבאללה אבל מאשרים כי כדי לאפשר למשא-ומתן להתקדם, התקיימו הבהרות מסוגים שונים בתקשורת כלפי חיזבאללה. "מדובר באמירות תגובה שלנו לאיומי חיזבאללה שבהן הזהרנו כי כל ניסיון מתקפה כלפי אסדות הגז יביא לתגובה חריפה במיוחד של ישראל כלפי חיזבאללה - ראש הממשלה, שר הביטחון, הרמטכ"ל ואחרים התבטאו על כך בחריפות". ובנוסף אחד הבכירים אישר כי ההודעה מיום שישי נועדה גם היא לאוזני חיזבאללה, שלא הסתפק בהודעת חברת אנרג'יאן כי מדובר בניסוי המערכת השבוע, ורצה התחייבות של גורם מדיני ישראלי רשמי.

משמעו הדו שיח העקיף הזה היא כי בישראל יעדיפו מאוד שהמשא-ומתן יסתיים בטרם הפקה כדי להימנע מאפשרות של עימות: "אחרי כל האיומים שלו, נסראללה לא יכול שלא לפעול את תתחיל הפקה מכריש בטרם הגענו להסכם עם ממשלת לבנון". הביקורת בתוך ההנהגה הישראלית היא על כך שמהדבר משתמעת כניעה לאיומי חיזבאללה, וחיזוק מעמדו בתוך לבנון.