טויוטה | ניתוח

מדוע יצרנית הרכב הגדולה בעולם לא נכנסת לטרנד הכי לוהט של שוק הרכב?

טויוטה, מלכת הרכבים ההיברידיים, תפסה את עיניהם של מספר ארגוני סביבה בשל היסוסה להפוך את ההיצע שלה לחשמלי לחלוטין • היעד של טויוטה עומד על 3.5 מיליון כלי רכב חשמליים עד 2030, שיהיו יותר משליש מהמכירות הנוכחיות שלה - בעוד שיצרניות רכב מתחרות מבטיחות להגיע ל-100%

מכונית טויוטה קרולה / צילום: יח''צ
מכונית טויוטה קרולה / צילום: יח''צ

לפני כשני עשורים, הפריוס ההיברידית של טויוטה הביאה לכך שיצרנית הרכב היפנית נעשתה המועדפת על שוחרי איכות הסביבה וצרכנים בעלי מודעות אקולוגית. אז, הפריוס היתה בין הרכבים הנקיים והחסכוניים ביותר בדלק שיוצרו אי פעם. אבל בעוד שתעשיית הרכב עוברת לעתיד המונע על ידי סוללות, יצרנית הרכב היפנית עוד מהססת בהשקעותיה בכלי רכב חשמליים.

יצרניות רכב כמו ג'נרל מוטורס, פולקסווגן ואחרות התחייבו להשקעות של מיליארדי דולרים בשנים האחרונות לפיתוח רכבים חשמליים שאינם דורשים מנועי גז כמו הפריוס. בינתיים, טויוטה פיגרה מאחור, ורק לאחרונה הודיעה על השקעות דומות, כשבמקביל היא ממשיכה להשקיע בפורטפוליו של רכבים "מחושמלים" - החל מהיברידיות מסורתיות כמו הפריוס ועד לקרוסאובר החשמלי bZ4X שהושק לאחרונה.

"העובדה היא: היברידית אינה טכנולוגיה ירוקה כיום. הפריוס ההיברידית פועלת על מנוע בעירה שפולט מזהמים, המצויים בכל מכונית מונעת בגז", כתבה בפוסט קתרין גרסיה, מנהלת מסע הפרסום "תחבורה נקייה לכולם" של מועדון סיירה, ארגון איכות סביבה ותיק בארה"ב. בשבוע שעבר, ארגון הסביבה גרינפיס דירג את טויוטה בתחתית רשימה של 10 יצרניות הרכב שעושות את המאמצים הגדולים ביותר לזנוח את השימוש במזהמים, תוך שהוא מציין התקדמות איטית בשרשרת האספקה ​​שלה ובמכירות של כלי רכב נטולי פליטות, כגון רכבים חשמליים, שהסתכמו בפחות מ-1% מכלל המכירות שלה.

טויוטה פריוס. היברדית הדגל של החברה / צילום: Reuters, Wei ta
 טויוטה פריוס. היברדית הדגל של החברה / צילום: Reuters, Wei ta

לא מתייחסים לכולם באותו אופן

מנהלי טויוטה, בעודם מגדילים את ההשקעות בכלי רכב חשמליים, מנמקים את האסטרטגיה המהוססת של החברה בטענה שלא כל אזורי העולם יאמצו רכבי רכב חשמליים באותו קצב, בשל העלות הגבוהה של כלי הרכב ומחסור בתשתיות. "עד כמה שאנשים רוצים לדבר על רכבים חשמליים, השוק לא מספיק בוגר ומוכן", אמר ג'ק הוליס, סגן נשיא מכירות בכיר בטויוטה צפון אמריקה, בחודש שעבר במהלך פגישה וירטואלית של איגוד עיתונאי הרכב. בכירי טויוטה מאמינים כי שווקים שונים בעולם יאמצו רכבים חשמליים בשיעורים משתנים, בעיקר בהתאם לאנרגיה הזמינה, לתשתיות וחומרי הגלם הדרושים לייצור סוללות.

בדצמבר, טויוטה הודיעה על תוכניות להשקיע 4 טריליון ין, כ-28 מיליארד דולר, במערך של 30 כלי רכב חשמליים המונעים על ידי סוללות, שיהיו זמינים עד שנת 2030. במקביל, כאמור, היא ממשיכה להשקיע בהיברידיות כמו הפריוס ובחלופות פוטנציאליות אחרות לרכבים חשמליים. לאחרונה החברה הודיעה שהיא תשקיע עד 5.6 מיליארד דולר לייצור סוללות היברידיות וחשמליות ביפן ובארה"ב כדי לסייע לתוכניות שהוכרזו בעבר - סכום שמתגמד לעומת יצרניות אחרות כמו GM ו-VW.

ג'נרל מוטורס, למשל, שמה לה למטרה להפוך את צי הרכבים שלה לחשמלי ונטול פליטות לחלוטין עד 2035, כולל מותגי קאדילק וביואיק, עד 2030. כמה יצרניות רכב אחרות הכריזו על התחייבויות דומות, או קבעו יעדים עבור 50% או יותר ממלאי הרכב שלהן בצפון אמריקה שיהיה חשמלי.

טיוטה, לעומת זאת, הציבה יעד למכור 3.5 מיליון כלי רכב חשמליים בשנה עד 2030, שהם יותר משליש מהמכירות הנוכחיות שלה. מכירות אלה כוללות כמיליון יחידות ממותג היוקרה לקסוס, שמתוכננות להימכר בשוקי הרכב של אירופה, צפון אמריקה וסין. "אנחנו רוצים לספק לכל אדם את הדרך שבה הוא יכול לתרום הכי הרבה לפתרון שינויי האקלים. ואנחנו יודעים שהתשובה היא לא להתייחס לכולם באותו אופן", אמר גיל פראט, המדען הראשי של טויוטה ומנכ"ל מכון המחקר של טויוטה, במהלך אירוע מתוקשר בחודש שעבר במישיגן.

לא הפתרון היחיד

בשנת 2021 מכרה טויוטה 10.5 מיליון כלי רכב בכ-200 מדינות ואזורים, יותר מכל יצרנית רכב עולמית אחרת. פולקסווגן - יצרנית הרכב השנייה בגודלה בעולם - מכרה 8.9 מיליון כלי רכב ב-153 מדינות, ו-GM והמיזמים המשותפים שלה מכרו 6.3 מיליון כלי רכב, בעיקר בצפון אמריקה ובאסיה.

טויוטה מאמינה שכלי רכב חשמליים אינם הפתרון היחיד להשגת המטרה של החברה לייצר כלי רכב שאינם מזהמים. "במבט לעתיד הרחוק, אני לא משקיע בהנחה שרכבים חשמליים הם 100% מהשוק. אני פשוט לא רואה את זה", אמר ל-CNBC ג'ים אדלר, מנהל מייסד טויוטה ונצ'רס, יחידת ההון סיכון של יצרנית הרכב. "זה באמת יהיה שוק מעורב".

מעבר לכלי רכב היברידיים ופלאג-אין חשמליים, טויוטה השקיעה רבות בכלי רכב שפועלים על תאי דלק מימן, בינהם הדור השני של דגם מיראי שלה. כלי רכב הפועלים על תאי דלק מימן פועלים בדומה לרכבים חשמליים על סוללות, אך מונעים על ידי חשמל המופק ממימן וחמצן, כאשר אדי מים הם תוצר הלוואי היחיד. הם מתמלאים עם זרבובית כמעט במהירות כמו רכבי דלק ודיזל מסורתיים. ובכל זאת, רכבי תאי דלק עדיין מתמודדים עם אותם אתגרים כמו כלי רכב חשמליים: עלויות, תשתיות חסרות והתנהגות הצרכנים. טויוטה מסרה כי היא בוחנת גם דלקים אלקטרוניים, שלטענת גורמים מומחים הוא דלק ניטרלי לאקלים שיחליף את הדלק המסורתי בכלי רכב לא חשמליים.

האסטרטגיה ההיברידית של טויוטה היא חסכונית, יחסית, שכן פתרונות אמצע נוטים להגיע עם תגי מחיר נמוכים יותר. לדוגמה, טויוטה פריוס היברידית 2022 מתחילה בכ-25 אלף דולר. זה בערך 17 אלף דולר פחות ממחיר הקרוסאובר החשמלי bZ4X של יצרנית הרכב.

עלויות גבוהות וחוסר במשאבים

הסיבות לכך הן העלויות הגבוהות של המצברים ברכבים חשמליים יקרים ביותר, שממשיכות עוד לעלות עקב האינפלציה והביקוש לחומרים כמו ליתיום, קובלט וניקל, הדרושים לייצור תאי המצבר. לפי חברת הייעוץ AlixPartners, עלויות חומרי הגלם לרכבים חשמליים יותר מהכפילו את עצמן במהלך מגפת הקורונה.

בנוסף, טויוטה טוענת שפשוט אין מספיק משאבים להתחיל מהלך של מעבר ל-100% כלי רכב חשמליים. "במהלך 10 השנים הבאות לערך, יהיו צווארי בקבוק אדירים באספקת הליתיום ברחבי העולם", אמר גיל פראט. "רק תסתכל על מספר המוקשים שצריך לעבור. יהיה גם צוואר בקבוק באספקת הניקל לסוללות, בגלל מספר בתי הזיקוק שלא הולם את הביקוש העולה מהר כל כך". מומחים מעריכים כי אין מספיק ייצור משמעותי של ניקל, קובלט ומנגן גופרתי כדי להגיע ליעדי יצרניות הרכב בקשר לרכבים החשמליים בארה"ב עד 2030.