רשות התחרות חוזרת להכריז על מונופולים: על הכוונת - ויסוצקי

עפ"י בדיקת רשות התחרות, לכאורה חלקה של ויסוצקי עולה על מחצית מכלל האספקה במגזר הקמעונאי בשווקי התה • בעקבות כך, הממונה על התחרות הודיעה היום לויסוצקי כי היא שוקלת להכריז עליה כבעלת מונופולין

ויסוצקי, רשות התחרות שוקלת שוקלת להכריז עליה כמונופול, בכפוף לשימוע / צילום: תמר מצפי
ויסוצקי, רשות התחרות שוקלת שוקלת להכריז עליה כמונופול, בכפוף לשימוע / צילום: תמר מצפי

הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן, הודיעה היום (ג') לחברת התה ויסוצקי כי היא שוקלת להכריז עליה כמונופול, בכפוף לשימוע. ויסוצקי נמצאת על הכוונת של הרשות כבר שנים, והבדיקה הנוכחית החלה בשנה שעברה.

לפי הודעת רשות התחרות, הממונה על התחרות שוקלת לעשות שימוש בסמכות המסורה לה, ולהכריז על ויסוצקי כבעלת מונופולין באספקה של תה במגזר הקמעונאי בשוק התה הירוק, בשוק חליטות הצמחים, בשוק התה השחור ובשוק התה השחור בטעמים. ההכרזה על ויסוצקי כבעלת מונופולין כפופה להחלטה שתתקבל לאחר השימוע. 

מחיר מופרז על קוטג' וקוקה-קולה? פסיקה דרמטית של העליון נגד המונופולים 
20 שנה כמעט שלא הכריזו בישראל על מונופול חדש, עכשיו הצרכנים ישלמו את המחיר | ניתוח
רשות התחרות פתחה בבדיקות על החברות וולט, ויסוצקי ויבואנית לגו 

בדיקת רשות התחרות העלתה, לכאורה, כי חלקה של ויסוצקי עולה על מחצית מכלל האספקה במגזר הקמעונאי בשווקים הבאים: תה ירוק, חליטות צמחים ותה שחור בטעמים. בנוסף, לפי הרשות, בידיה ראיות לכאורה לכך שחברת התה מחזיקה בכוח שוק משמעותי בשווקים אלה ובשוק התה השחור. 

נכון להיום ויסוצקי אינה בגדר "ספק גדול", כהגדרת המונח בחוק לקידום התחרות בענף המזון, ועל כן לא חלים עליה כלל החובות הקיימים על ספקים גדולים מכוח חוק זה. ככל שויסוצקי תוכרז כמונופול, יחולו עליה איסורים נוספים מכוח קביעתם בחוק המזון. בין האיסורים: איסור להתערב בסידור המדפים ברשתות השיווק, איסור התניית מכירת מוצר מסוים ברכישת מוצר אחר, איסור כולל על כל סוג של התערבות במחיר המוצר ללקוח הסופי ברשתות והגבלות נוספות. 

"כוח שוק משמעותי"

עד 2019 מונופול הוגדר כמי שיש לו מעל 50% נתח שוק של מוצר מסוים. החוק שונה, ונוספה חלופה שמתייחסת ל"כוח שוק משמעותי". מדובר בכוח לקבוע תנאי רכישה פחות טובים מהתנאים שהיו נקבעים בשוק תחרותי.

לפי הנחיה של הרשות, "גוף הוא בעל כוח משמעותי כאשר אין גורמים שמרסנים אותו - כלומר, כשהוא יכול לפעול ללא חשש משמעותי מתגובתם הצפויה של הלקוחות או של ספקים אחרים למעשיו". המאפיינים הבולטים לבחינת כוח שוק משמעותי הם מספר ומעמד המתחרים בענף, הבידול בין המוצרים בענף, חסמי מעבר ללקוחות וחשיבות המוצר לקמעונאים.

למרות שויסוצקי לא מחזיקה בנתח שוק של מעל 50% בשוק התה השחור, הרשות שוקלת להכריז עליה גם לגבי מוצר זה בשל כוח השוק המשמעותי הקיים.

במקביל מתנהלת תביעה ייצוגית נגד החברה

עד היום מתנהלת בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה בשנת 2016 נגד ויסוצקי, באמצעות עו"ד יורי נחושתן ממשרד גרוס ושות' וגבי סופר, בטענה למחירים בלתי הוגנים בתה הירוק, ובטענה כי היא מהווה מונופול בשל החזקה של 85% מנתח השוק בתה הירוק.

לטענת התובע, המחיר ההוגן של התה הירוק בישראל הוא 10.50 שקל לאריזה. אלא שבפועל, מחירי התה הירוק של ויסוצקי עמדו ב-2015 על עד 21.50 שקל לאריזה. על-פי חוות-הדעת הכלכלית שהוגשה במסגרת התביעה, שיעור הגבייה העודפים של ויסוצקי מהציבור נעים בין 51% ל-55% מהפדיון.

התביעה עוכבה כדי להמתין להכרעה בתביעה נגד קוקה-קולה, בה נקבע כי ניתן לתבוע מונופול בגין מחיר מופרז ולא הוגן. החודש התקיים דיון בתיק שצפוי להתחדש. במסגרת ההליך העיד מנכ"ל ויסוצקי לשעבר, רוני ויינשטיין.

כיום מוכרזים כמונופולים בישראל 61 תאגידים. מרביתם הוכרזו בשנות ה-80 וה-90. בעשור האחרון הוכרזו כמונופולים רק שלוש חברות: נמל אשדוד, דלק קידוחים והחברה לשירותי איכות סביבה. 

מויסוצקי נמסר בתגובה כי "היבוא בקטגוריית התה חופשי ופתוח לכולם, אין מכס, אין הגנה או קדימות למוצר ישראלי, ולראיה - יש המון מותגים שמיובאים ומשווקים על-ידי קונצרנים ענקיים בינלאומיים, והצרכן חופשי לבחור בין כל האפשרויות, לפי טעמו. ויסוצקי שומרת על האיכות הגבוהה של מוצריה, כשהצרכן הישראלי הוא בראש מעייניה. מעולם לא היינו מונופול או התנהגנו כמונופול, וכשתשומות הייצור וחומרי הגלם עלו, לא העלנו את מחירי התה".

תגובתו של עו"ד יורי נחושתן ממשרד גרוס, המייצג בבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד ויסוצקי: "ההודעה של רשות התחרות מאמתת חלק מהטענות שהעלינו בתביעות. אנו מקווים שרשות התחרות תטפל במונופולין של ויסוצקי לטובת ציבור הצרכנים, כפי שצריך להיות".