המפרי בוגרט בתפקיד הבלש סם ספייד בסרט ''הנץ ממלטה'', המבוסס על ספר המתח של דשיל האמט / צילום: Reuters

המפרי בוגרט בתפקיד הבלש סם ספייד בסרט ''הנץ ממלטה'', המבוסס על ספר המתח של דשיל האמט / צילום: Reuters

הבלשים הגדולים שייסדו את ספרות המתח הפופולרית

מאוגוסט דופאן של אדגר אלן פו דרך שרלוק הולמס של ארתור קונן דויל ועד פיליפ מרלו של ריימונד צ'נדלר: לאורך השנים ספרות המתח מתפתחת לעוד תת ז'אנרים וצוברת פופולריות בקרב קוראים

ד"ר אמנדה פורמןThe Wall Street Journal  |  22.09.2022

אודות המדור

הטור הדו־חודשי של ד"ר אמנדה פורמן מתפרסם בוול סטריט ג'ורנל ומתפרסם באופן בלעדי בגלובס. בטור זה, לדבריה, היא "מחפשת בעבר את מקורות העולם של היום"

ד"ר אמנדה פורמן היא ביוגרפית והיסטוריונית אמריקאית־בריטית. כתבה חמישה ספרים עטורי פרסים ושימשה כשופטת בוועדות פרס מאן בוקר ופרס הספר הלאומי משחק המלכות והמומחים הגדולים

אני חייבת להודות שבזמן הסגרים של הקורונה קראתי ספרי בלשים ותעלומות. על פי הדומיננטיות של הספרים האלה ברשימות רבי המכר, נדמה שכך עשו כולם. בזמנים לא בטוחים, ספרי פשע מציעים וודאות ונחמה.

יסודות הז'אנר ביוון העתיקה. המחזה "אדיפוס המלך" של סופוקלס, שנכתב בערך ב־429 לפני הספירה, הוא במהותו תעלומת רצח. המחזה מתחיל באדיפוס שנשבע שלא ינוח עד שיגלה מי רצח את לאיוס, המלך הקודם של תבאי.

כמו בלש מודרני, אדיפוס חוקר עדים ועוקב אחרי רמזים, עד שהאמת האיומה מתגלה: הוא גם החוקר וגם הפושע, לאחר שהרג את אביו לא ביודעין והתחתן עם אימו.

הבלש אוגוסט דופאן של אדגר אלן פו

הסינים היו הראשונים שנתנו לספרות פשע שם משלה: "גונג'אן" או ספרות "משולחן השופט". היא התפתחה בזמן שושלת סונג  (960-1279) והתבססה על סיפורים מסוכנים שסיפרו שופטים.

ספרות הפשע המערבית המודרנית אימצה גישה יותר אינדיבידואליסטית, והפכה חובבנים לגיבורים. Mademoiselle de Scuderi, הנובלה משנת 1819 מאת הסופר הגרמני א.ת.א הופמן (1776-1826), היא אבטיפוס מוקדם של ז'אנר ספרי הבלשים: הגיבורה, סופרת מבוגרת, עוזרת לפתור מקרה של רצח סדרתי הקשור לגניבת תכשיטים.

אלא שעל פי חוקרי הספרות ישנה הסכמה שאדגר אלן פו הוא אבי ספרות הבלשים. במרכז "הרציחות ברחוב מורג", סיפור קצר פרי עטו שפורסם ב־1841, בלש חובב בשם אוגוסט דופאן הפותר רצח מסתורי ואכזרי של שתי נשים (ספוילר: הרוצח הוא קוף אורנגוטן שנמלט מהכלוב).

אדגר אלן פו / צילום: ויקיפדיה

 אדגר אלן פו / צילום: ויקיפדיה

בסיפור הקצר הזה אדגר אלן פו הניח כמה מיסודות הז'אנר, כולל "תעלומת החדר הנעול": הבלש פותר תעלומות רצח בלתי אפשריות, כאלה שלא היתה אפשרות לרוצח להיכנס או לצאת מזירת הפשע.

טריוויה

1

מה שם היריב של שרלוק הולמס ומי השחקן שגילם אותו בסרט טלוויזיה אמריקאי (שגם ביים את אחד מסרטי הבלשים הידועים בקולנוע)?

2

מיהו סופר הבלשים האמריקאי ששירת בסוכנות הבילוש הלאומית פינקרטון ואיך הסוכנות הזו קשורה לאחד מספריו של ארתור קונן דויל?

לתשובות גללו לסוף הכתבה

הבלש שרלוק הולמס של ארתור קונן דויל

לקראת סוף המאה ה־19, סדרת ספרי שרלוק הולמס של ארתור קונן דויל הוסיפה חידושים שהפכו לקונבנציות: העוזר הנאמן, יריב העל והשימוש במדע פורנזי.

ארתור קונן דויל / צילום: ויקיפדיה

 ארתור קונן דויל / צילום: ויקיפדיה

שרלוק הולמס הוא בלש, נגן כינור חובב, המכור לסמים. דויל יצר פרסונה מורכבת מבחינה פסיכולוגית שריגשה את הקוראים. כנראה יותר מדי מבחינת המחבר: בגלל ששאף כל חייו להיחשב לסופר רציני, הוא הרג את הולמס ב־1893, רק כדי להחיות אותו 12 שנים אחר כך בעקבות לחץ הקהל.

כשדויל פרסם בשנת 1927 את הספר האחרון על הולמס, ספרות הבלשים הבריטית הייתה בדור הזהב שלה. סופרות כמו אגתה כריסטי ודורותי ל. סיירס בראו דמויות של בלשים מעודנים שפתרו "פשעים נוחים". הם זכו לפופולריות ולאינספור חקיינים. אחד מהם הוא הסופר האמריקאי ס.ס. ואן דיין (S. S. Van Dine), אבי דמות הבלש פילו ואנס, שפרסם גם רשימה של "עשרים כללים לכתיבת סיפור בלשי".

הבלש פיליפ מרלו של ריימונד צ'נדלר

כשהאלימות והשחיתות גברו בתקופת היובש בארה"ב, ספרי בלשים אמריקאיים פנו לכיוון ריאליסטי חברתי קשוח. ביצירותיהם של דשיל האמט (אביו הספרותי של סם ספייד, גיבור "הנץ ממלטה") וריימונד צ'נדלר (אביו הספרותי של פיליפ מרלו, גיבור "השינה הגדולה" ועוד), גופות שנמצאו בעבר בספרייה התחלפו בגופות שהתגלו במכוניות חונות.


בזמנו, התווכחו המבקרים איזה סוג של ספרות פשע עדיף. הסוגים שצוינו כאן עלולים להיראות מיושנים בהשוואה לשפע ספרי המרגלים והמותחנים הפסיכולוגיים של ימינו. מספר התת־ז'אנרים בספרות הבלשים נראה כבלתי נגמר.

ריימונד צ'נדלר / צילום: ויקיפדיה

 ריימונד צ'נדלר / צילום: ויקיפדיה

אבל דבר אחד לעולם לא ישתנה: הרצון שלי לקרוא על גיבור שהוא, במילותיו של ריימונד צ'נדלר: The best man in his world and a good enough man for any world.

תשובות לטריוויה

 1. ג'ון יוסטון גילם בסרט הטלוויזיה "שרלוק הולמס בניו יורק" משנת 1976 את דמותו של ג'יימס מוריארטי, יריבו הנצחי של הולמס. יוסטון גם ביים את הסרט "הנץ ממלטה".

2. מחבר "הנץ ממלטה", דשיל האמט, שירת ביחידת פינקרטון. הספר "עמק הפחד" מסדרת שרלוק הולמס, שכתב ארתור קונן דויל, עוסק בסוכן היחידה הנשלח להשיב את הסדר בעיירה שנשלטת על ידי איגוד רב עוצמה.

צרו איתנו קשר *5988