איך ראש הממשלה מתמודד עם שביתת עובדי משרד החוץ? שובר אותה

באופן תקדימי משרד ראש הממשלה מסתייע בחברה פרטית לארגון נסיעותיו המדיניות לאו"ם ולגרמניה, בעלות המוערכת בכ־800 אלף שקל • רק לאחרונה טענו במשרד רה"מ כי הושג הסכם שכר חדש, אלא שלגלובס נודע כי באוצר ובהסתדרות מכחישים

מחאה של עובדי משרד החוץ על תנאי העסקתם / צילום: ועד עובדי משרד הוץ
מחאה של עובדי משרד החוץ על תנאי העסקתם / צילום: ועד עובדי משרד הוץ

משרד ראש הממשלה פרסם לכתבים בחודש שעבר כי הושג הסכם שכר חדש לעובדי משרד החוץ במסגרת משא-ומתן עם משרד האוצר. לפי הפרטים, מדובר בתוספת תקציב של 55 מיליון שקל, תוספת של תקנים, מתן דרגות, שיפור בתנאי השירות ועוד. אלא שלגלובס נודע שאף אחד מהגורמים האמורים להיות מעורבים בהסכם - לא מכיר אותו.

בינתיים, עובדי המשרד הודיעו כי לא יסייעו בהכנת וארגון נסיעותיו של ראש הממשלה יאיר לפיד לגרמניה ולעצרת האו"ם בניו יורק. בשל כך, באופן תקדימי, אישר החשב הכללי להשכיר חברה פרטית, אמסלם טורס, לארגון הנסיעות והלוגיסטיקה הכרוכה בהן. העלות: לפחות 800 אלף שקל.

ראש הממשלה יאיר לפיד בשדה התעופה בן גוריון לפני יציאתו לביקור מדיני בברלין, גרמניה / צילום: קובי גדעון-לע''מ
 ראש הממשלה יאיר לפיד בשדה התעופה בן גוריון לפני יציאתו לביקור מדיני בברלין, גרמניה / צילום: קובי גדעון-לע''מ

מכחישים את הסיכומים

לטענת גורם באוצר, אמנם החל שיח מסוים במסגרת המשא-ומתן, אך הוא טרם הבשיל לכדי הסכם או אפילו לטיוטה רשמית, ובוודאי לא בסכומים שאותם פרסם משרד ראש הממשלה.

לכאורה, מי שניהלה את המשא-ומתן וגם חתומה על ההסכם היא נעמה שולץ, מנכ"לית משרד ראש הממשלה. לידי גלובס הגיע מכתב שנשלח אל מזכ"ל ההסתדרות ארנון בר-דוד, עליו חתומה שולץ, ובוא פירוט של ההסכמות. בין השאר, נכתב בו כי ההצעה "אושרה ברובה על ידי הדרגים המקצועיים", אך אין פירוט מי הם אותם דרגים.

לפי המכתב, תהיה תוספת של 200 דרגים בכירים לעובדי המשרד במשך שלוש שנים, השכר לצוערים יעלה, ותנאי השירות לשליחים ישופרו. אלא שכאמור, בהסתדרות לא התקבל מכתב על ההסכם, וגם באוצר מכחישים את את הסיכומים.

לטענת נציגי ועד העובדים במשרד החוץ, מדובר במכתב דמה שכלל לא נשלח ורק הופץ לתקשורת כדי להראות שהוועד מסרב להסכם. מה כן היה? ביולי הציע דני וסלי, מקורבו של ראש הממשלה, מתווה לפתרון הסכסוך. העובדים הודיעו כי הם מוכנים לקבלו ולפתוח במשא-ומתן על הפרטים, אלא שהאוצר ונציבות שירות המדינה התנגדו והמתווה ירד מן הפרק.

"משרד החוץ מנוטרל"

יוסי לוי ספרי, יו"ר הוועד, הוסיף כי לעובדה שאין שר החוץ "במשרה מלאה", כדבריו, יש אפקט שלילי על תפקוד המשרד ויחסי החוץ של מדינת ישראל.

בוועד גם התייחסו להחלטה לא לסייע בנסיעת ראש הממשלה להצהרת האו"ם. "סירבנו לסדר את תיאום הפגישות בנסיעה לניו יורק. במסע כזה מתקיימות בדרך כלל עשרות פגישות עם שרי חוץ וראשי מדינות, אבל הפעם לפיד יערוך מעט פגישות, אותן אירגן משרד ראש הממשלה.

בוועד העובדים טוענים כי מאבקם זוכה לגיבוי נרחב מצד עובדי המשרד. ואכן, לאחרונה, 102 שגרירים של ישראל פרסמו מכתב פומבי ובו הביעו תמיכה בפעילות הוועד ובדרישותיו, והזהירו מפני הפגיעה המדינית הקשה.

סכסוך העבודה של עובדי משרד החוץ מתנהל כבר יותר משנה, ובחודשים האחרונים העיצומים החריפו. מאות ישראלים לא יכולים לשוב ארצה כי תוקף דרכונם פג והקונסוליות לא מנפקות בשל העיצומים. הקונסוליות במדינות רבות הונחו שלא לנפק אשרות כניסה לישראל, וכך מבקרים, תיירים ובעיקר עובדים ממדינות כמו הודו טורקיה תאילנד וסין לא מגיעים.

כך גם אנשי עסקים ממדינות אלה ורבות אחרות, שביקשו להגיע לארץ לכנס שהתקיים לאחרונה - סורבו. ואם לא די בכך, גם תינוקות שנולדו במסגרת הליך פונדקאות, לא קיבלו דרכונים כדי להגיע לישראל יחד עם משפחתם.

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "ביקורו המדיני החשוב של ראש הממשלה יאיר לפיד בניו יורק מתקיים כמתוכנן, למרות העיצומים במשרד החוץ. אנו בטוחים שגם עובדי משרד החוץ, יחד עם כל אזרחי ישראל, מאחלים בהצלחה לראש הממשלה בשליחתו בשם מדינת ישראל".