איזה אפקט יש לאיחוד של גנץ וסער על מפת המנדטים? לפי הסקרים, אין כזה

האם מאז האיחוד של גנץ וסער "גוש נתניהו" לא מגיע ל-61 כמעט באף סקר? • המשרוקית של גלובס

זאב אלקין, המחנה הממלכתי, יומן 90, רדיו 90, 13.9.22 / צילום: איל יצהר
זאב אלקין, המחנה הממלכתי, יומן 90, רדיו 90, 13.9.22 / צילום: איל יצהר

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

האיחוד של כחול לבן עם תקווה חדשה, ובהמשך צירופו לרשימה של הכוכב התורן של הפוליטיקה הישראלית, הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט, לא הניב עד כה תוצאות יוצאות דופן בסקרים. לא מבחינת שינוי המאזן הבין גושי, ואפילו לא בחזית של הגדלת המפלגה בתוך הגוש. כשחבר הרשימה, השר זאב אלקין, נשאל בראיון ברדיו 90 על ידי נחמה דואק על כך שהמפלגה "לא מתרוממת", הוא השיב "בואו נעשה סדר בעניין הזה. …לגבי השאלה 'מה קרה מאז שהתאחדנו', מאז שהתאחדנו כמעט באף סקר נתניהו לא מגיע ל־61".

היות שכפי שפתחנו, לפחות על פניו האיחוד הפוליטי המדובר לא הותיר רושם מיוחד בסקרים, האמירה של אלקין נשמעה קצת מוזרה, אבל אולי הוא אכן מצביע כאן על מגמה שרק מעטים הבחינו בה? בדקנו באמצעות מאגר הסקרים של עמוד הפייסבוק "סקרים פוליטיים". המחנה הממלכתי הוקם ב־10 ביולי. מההכרזה על פיזור הכנסת וההליכה לבחירות ב־20 ביוני ועד לאיחוד הזה נערכו עשרה סקרים. מה־10 ביולי ועד יום הראיון של אלקין, ב־13.9, נערכו 40 סקרים נוספים. איך השתנו סיכוייו של נתניהו להגיע לרוב שיאפשר לו להקים ממשלה בין שתי התקופות הללו? מתברר שאם הייתה לאיחוד של בני גנץ וגדעון סער השפעה כלשהי על הנתון הזה הרי שהיא פעלה בכיוון ההפוך. בעשרת הסקרים שפורסמו עד לאיחוד, נתניהו הגיע ל־61 רק בסקר אחד - כלומר, ב־10% מהסקרים. ב־40 הסקרים שבאו לאחר מכן, הגוש שבראשו עומד יו"ר האופוזיציה הגיע ל־61 או יותר בעשרה סקרים - כלומר, ב־25% מהם.

 
  

גם הצטרפותו של איזנקוט למפלגה כחודש לאחר הקמתה, ב־14 באוגוסט, לא משנה משמעותית את תמונת המנדטים הצפויה למפלגה, וגם לא מחזקת את דברי אלקין לגבי הפגיעה בסיכויי נתניהו והמפלגות התומכות בו להגיע ל־61 מנדטים. ובכלל, שווה לשים רגע בצד את סיכויי נתניהו ולהזכיר את הרקע העובדתי לשאלה שהופנתה כלפי אלקין. בכנסת הנוכחית שוות כחול לבן ותקווה חדשה יחד 14 מנדטים. בעשרת הסקרים שנערכו ערב האיחוד ממוצע שתי המפלגות בנפרד עמד על 12.6 מנדטים. ב־40 הסקרים שנערכו מאז האיחוד ועד לראיון של אלקין לא חל שינוי מהותי בכוחה, וממוצע הסקרים שלה הגיע ל־12.4.

בשורה התחתונה: דבריו של אלקין לא נכונים. האיחוד בין כחול לבן לתקווה חדשה לא הקטין את כמות הסקרים שבהם "גוש נתניהו" מגיע ל-61 מנדטים. מאז האיחוד הזה הגיעו הליכוד ושותפותיו לנתון הזה בעשרה סקרים (25% מהסקרים), בעוד לפני כן הנתון נרשם רק בסקר אחד (10% מהסקרים).

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: זאב אלקין

מפלגה: המחנה הממלכתי

תאריך: 13.09

ציטוט: "מאז שהתאחדנו כמעט באף סקר נתניהו לא מגיע ל־61"

ציון: לא נכון

בשבוע שעבר, בו הוגשו רשימות המועמדים לכנסת, התראיין שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, לנחמה דואק וליוסי הדר בתכנית "יומן" 90" של רדיו אמצע הדרך ואמר כי אחת המשימות העיקריות שלהם היא למנוע מגוש נתניהו להגיע ל-61 ולכן הקימו את המחנה הממלכתי, המורכב מסיעות חוסן לישראל ותקווה חדשה. דואק בתגובה ציינה כי למרות האיחוד שעשו, הם לא פועלים בדרכים נוספות כדי לעודד חיבורים נוספים בגוש שלהם, למשל בין מרצ לעבודה. על כך ענה אלקין כי רק מעצם הקמת המחנה הממלכתי פחתו הסיכויים של גוש נתניהו להקים קואליציה: "מאז שהתאחדנו כמעט באף סקר נתניהו לא מגיע ל-61".

הסתכלנו על כל הסקרים שפורסמו מאז פיזור הכנסת ועד הראיון של אלקין ב-13.09 בעמוד הפייסבוק "סקרים פוליטיים" ועיבדנו את הנתונים כדי לראות כמה קיבל גוש נתניהו לפני ואחרי ה-10.07,22, התאריך בו הוקם המחנה הממלכתי. סך הכל, מרגע האיחוד ועד הראיון של אלקין התפרסמו 40 סקרים, כשבעשרה מתוכם כלומר ברבע, גוש נתניהו מגיע ל-61 מנדטים. ניתן לטעון שרבע מהסקרים יכול להתפרש כ"כמעט באף סקר" כפי שאמר אלקין. לכן, בדקנו גם מה קרה מאז פיזור הכנסת ועד הקמת המחנה הממלכתי. נוכחנו לגלות שמתוך 10 סקרים שנערכו באותה התקופה, רק באחד מהם גוש נתניהו מגיע ל-61 ויכול להקים ממשלה. בחישוב פשוט, מדובר על 10% בלבד מהסקרים. אם מסתכלים אפילו מעט יותר אחורה, על הסקרים שפורסמו מאז אפריל, המספר יורד ל-5% בלבד.

הצטרפותו של גדי אייזנקוט למחנה הממלכתי ב-14.08.22 גם היא לא סייעה יותר מידיי במאמץ. מאז הצטרפותו ועד שאלקין התראיין ברדיו 90 התפרסמו 21 סקרים, מתוכם גוש נתניהו מגיע ל-61 מנדטים בארבע מהם, כלומר, כמעט ב-20%, עדיין מדובר בשיעור גבוה באופן ניכר מזה שהיה לפני האיחוד. לא רק זאת, אלא שמספר המנדטים שקיבלו כחול-לבן ותקווה חדשה לפני שהפכו למחנה הממלכתי, לא שונה בהרבה מזה שקיבלו אחרי. עד האיחוד, שתי המפלגות יחד נעו בין 8-14 מנדטים, עם ממוצע של 12.6 (11.8 מאז אפריל) מנדטים. לרב, תקווה חדשה קיבלה 4 מנדטים וכחול- לבן את ההפרש, כאשר אם מסתכלים בסקרים מאז אפריל, בשלושה מהם תקווה חדשה כלל לא עוברת את אחוז החסימה (מאז פיזור הכנסת היא קיבלה לפחות 4 מנדטים בכל הסקרים). יתרה מכך, בסקר היחיד בו גוש נתניהו הגיע ל-61 מנדטים, שתי המפלגות יחד דווקא הגיע ל-14 מנדטים. לאחר האיחוד, ממוצע המנדטים של המחנה הממלכתי עמד על 12.35 מנדטים, גם כאשר גוש נתניהו הגיע ל-61 מנדטים אך גם כאשר לא הגיע לכך.

מדובר השר אלקין לא נמסרה תגובה עד מועד פרסום הבדיקה.

לסיכום, האיחוד בין כחול לבן לתקווה חדשה לא הקטין את כמות הסקרים שבהם "גוש נתניהו" מגיע ל-61 מנדטים. מאז האיחוד הזה הגיעו הליכוד ושותפותיו לנתון הזה בעשרה סקרים (25% מהסקרים), בעוד לפני כן הנתון נרשם רק בסקר אחד (10% מהסקרים).לכן דבריו של אלקין לא נכונים.

תחקיר: טלאור שמש