טיול של אלף מדרגות בעיר הכי מסקרנת בארץ, ובראנץ' שרק מקומיים מכירים

יום בחיפה עם תערוכה מרתקת על מייק ברנט, מסלול הליכה מהכרמל אל העיר התחתית עם נוף שנפרש והולך בהדרגה ולקינוח בראנץ' איכותי שמוגש רק בשישי-שבת

שביל מדרגות בחיפה / צילום: ניר בלזיצקי - דוברות עיריית חיפה
שביל מדרגות בחיפה / צילום: ניר בלזיצקי - דוברות עיריית חיפה

"Laisse-moi t'aimer toute une nuit"

"תני לי לאהוב אותך כל הלילה" (מייק ברנט)

ביקור בחיפה כמותו ביקור בשלוש ערים שונות. יש את חיפה של מטה, את זאת של מעלה וגם את זו שהיא הסנדוויץ' - הכי טעים שבאמצע. לכל אחד מהחלקים נקדיש מדור משלו, אבל הפעם תפרתי לכם יום שיש בו גם וגם. כזה המתאים לטיול של שבת, שיש בו מוזיקה ותערוכה, בראנץ' שרק מקומיים מכירים, וגם טיול יפה באלף מדרגות ובעשרת אלפים צעדים.

11:00 - נער הזהב מחיפה

לכתו של המאסטרו צביקה פיק הציתה בי געגוע לזמר צעיר שהסתלק בטרם עת. נסענו לתערוכה אודות חייו מלאי התהפוכות של מייק ברנט במוזיאון העיר חיפה, ובדרך הקשבנו ליואב גינאי מתגעגע לצביקה. עיר מופלאה היא חיפה בהרבה מאוד מובנים, אולם אחד מיתרונותיה המובנים היא העובדה שרבים מבתי הבילוי והפנאי פתוחים בשבת.

מוזיאון העיר חיפה שוכן בעיר התחתית, מרחק הליכה קצר מהבר שבו תכננו לשקוע בגעגוע "בוהריים" לתקופה שחלפה. מיד אספר אודות אותו בראנץ' נהדר, המוגש בסופי שבוע בלבד, ויש להזמין אליו מקום זמן רב מבעוד מועד.

אבל לפני כן אספר שהפתעה קטנה ציפתה לנו בכניסה למוזיאון העיר, עת התבשרנו שהכניסה לתערוכה היא חינם אין כסף. אני מחבבת ערים שמעודדות תרבות באמצעות הכיס, ושאפו ענק לעיריית חיפה על המחווה היפה.

השיטוט בינות לפרטי האוסף של ברנט, שנתרם על ידי משפחתו החיפאית, מספק הצצה היסטורית כמו גם אנקדוטלית לחייו של זמר צעיר שמעולם לא התקבל לקליקה של הקאנונים המוזיקליים של אותה תקופה, ובכל זאת היה לאחד הזמרים הישראלים המצליחים בעולם.

מייק ברנט / צילום: באדיבות אוסף צביקה ויונה ברנט מוזיאון חיפה
 מייק ברנט / צילום: באדיבות אוסף צביקה ויונה ברנט מוזיאון חיפה

חלק מהפרטים חושפים את אחורי הקלעים של עשייתו של ברנט, כמו הפתקים עם מילות השירים בצרפתית בתעתיק עברי, שאותם נהג לתלות על מעמד המיקרופון כדי לבטא את המילים כהלכתן, חליפות הקטיפה המשגעות שנהג ללבוש ומזכירות למי שידע כמה תמיר ויפה היה. כל אלה ועוד עדויות, חפצים וגם ראיונות מפתיעים.

כמו זה שבו יואב קוטנר מראיין את אורלי יניב, שהעריצה אותו בנערותה. ואם בהערצה עסקינן, התערוכה מציגה גם חדר טיפוסי של מעריצה, ובכך מספקת מצע מרתק לדיון אודות הערצה עיוורת בת זמננו, לעומת דפוסים של שנות ה-70.

מרגש לשמוע ראיון ובו אשת העסקים ליאורה עופר מספרת על התקופה בה שימשה זמרת ליווי לברנט, וגם זה שבו נועם סמל, שייצג את ברנט בתחילת דרכו, מספר בהתרגשות כיצד נתן לו את ברכתו לקריירה שהחלה לנסוק בעולם.

נבלענו בתערוכה למשך שעתיים תמימות, נוברים בעדויות, מתרפקים על הזיכרונות, עולצים לגילוי מפעים שלא הכרנו ומזמזמים בלב חרישית את מילות השיר שנכנסו אחר כבוד לפנתיאון המוזיקה של כל הזמנים - "לס מואה טמה..."

מייק ברנדט, "עד כלות הגוף". מוזיאון העיר חיפה, שדרות בן גוריון 11. בהמהלך חודש ספטמבר יתקימו הדרכות בתערוכה. 04-6030000, בתיאום מראש ובתשלום.

13:00 - בראנץ' של חיפאים

עוד הלב מזיל דמעה ונפלטנו לרחוב, ממצמצים מצמא ומתאווים לנחמה. כמה דקות הליכה מהמוזיאון, ושקענו באפלוליות של "ריב ווסט", מאורה חמימה של בליינים מקומיים, הבאים להיטיב את רוחם במשקה מרומם ובמזון משובח.

הבראנץ' של ריב ווסט / צילום: גלי איתן
 הבראנץ' של ריב ווסט / צילום: גלי איתן

כאן המקום לציין שעל המקום ליחששה לי שירי וויזנר, המכונה בפי כל "החיפאית". שירי היא אושיית לייף סטייל, תרבות וכל מה שביניהם, או במילים אחרות - הגורו של חיפה. מומלץ לכל אישה ואדם המבקשים לעצמם מורה נבוכים בעיר המתפתחת, על שלל המסעדות, בתי הקפה, אירועי התרבות והפופ אפים שלה, להציץ באתר או בעמוד האינסטגרם של וויזנר.

בשעת צהריים המקום כבר נמלא בקהל מקומי, שמעדיף את הביצים של שבת בליווי בלאדי מרי צונן. הבראנץ' של ריב ווסט מוגש רק בשישי שבת, ויש בו את כל הטוב שאדם יכול לבקש. בשאר ימות השבוע, מככב המקום כגסטרו בר המגיש אוכל טוב ואלכוהול איכותי.

תפריט הבראנץ' מצומצם, אבל למרות זאת, התבלבלנו בין ארוחת בוקר אנגלית דשנה לקרוק מאדאם צרפתי. הפקדנו את הבחירה בידי הברמן המחויך שמיהר להבין את רחשי רוחנו, ושיגר לשולחן שתי כוסות ובהן לילט ורוד עם קוביית קרח.

בשולחן לידנו ירדו על שרימפס בורגר והר פנקייק שנראו מופלא, ואנחנו רשמנו לעצמנו להשאיר מקום גם לזה בפעם הבאה.

ריב ווסט - דרך יפו 40, חיפה. הבראנץ' מוגש בשישי ושבת, חובה להזמין מקום. 077-3320140. לא כשר.

15:00 - אלף מדרגות לא יצליחו לכבות אותי

אם אתם אדוקים כמוני בעניין 10,000 צעדים ביום, כדאי לקנח את היום בטיול אלף המדרגות של חיפה. זה יצריך מכם להגיע בנעלי הליכה טובות וגם יאפשר לדלל את האלכוהול בדם.

מסלולי מדרגות בחיפה / צילום: ניר בלזיצקי - דוברות עיריית חיפה
 מסלולי מדרגות בחיפה / צילום: ניר בלזיצקי - דוברות עיריית חיפה

המסלול מתחיל במרכז הכרמל, וחסרונו היחיד שאינו מעגלי. על כן, בכל רגע נתון תוכלו לסוב על עקבותיכם ולטפס חזרה מעלה. מובן שתמיד אפשר לתפוס מונית בסוף המסלול בכיכר פריז, או אם הגעתם באמצע השבוע, אפשר לחזור בכרמלית המחודשת, חוויה בפני עצמה.

מחנים כאמור במרכז הכרמל ופוסעים כמה דקות משם לרחוב יפה נוף, משם התחלנו לרדת במדרגות גדרה - אחד ממסלולי המדרגות המופלאים של העיר לכיוון המושבה הגרמנית, עד לעיר התחתית.

הירידה מספקת הצצה מופלאה אל בתי אבן יפים, חצרות ובתים ציוריים וגגות פורחים. לא משנה באילו מדרגות תרדו, הים הכחול תמיד ישמש מצפן. מאחוריכם רכס הכרמל הירוק ובנקודה מסוימת תתגלה כיפת הזהב של מקדש הבהאיים ובתי המושבה הגרמנית. איזה נוף!

בכל רגע תוכלו לעצור, לנוח על אחד הספסלים ולתהות איך מצליחים דיירי האזור להעלות לבתיהם את סלי הקניות, שלא לומר להעביר דירות.

מסלול טיול מדרגות גדרה. אורך המסלול: חמישה קילומטרים.