אף אחד לא רוצה סמנכ"ל בכיר, בן 26, עם שנתיים ניסיון בשוק העבודה

אנשים צעירים עם "טייטלים מפוצצים" בקורות החיים לא בהכרח משיגים את האפקט שהם מחפשים • לפעמים עדיף להוריד את הגדרת התפקיד הקודם שלכם לקרקע המציאות ולהשאיר רושם חיובי יותר אצל מגייסים

אנשים צעירים עם ''טייטלים מפוצצים'' בקורות החיים לא בהכרח משיגים את האפקט שהם מחפשים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
אנשים צעירים עם ''טייטלים מפוצצים'' בקורות החיים לא בהכרח משיגים את האפקט שהם מחפשים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

 הכותבת היא מומחית לשוק העבודה 

לעיתים אני נתקלת בקורות חיים של מועמדים צעירים עם ניסיון של שנתיים-שלוש בעולם העבודה, שמשמשים כסמנכ"לים בכירים. בקושי יצאו מהאקדמיה וכבר הספיקו להעפיל להנהלה הבכירה.

חדשנות פורצת דרך בחצי שנה

רק השבוע הגיע אלי מסמך קורות חיים של בן 26 עם ניסיון של שנתיים שכבר עבד בשלוש חברות, באחת מהם כסמנכ"ל ובשתיים האחרות כסמנכ"ל בכיר. כשצללתי לתוך המסמך הופתעתי לגלות שבאחד התפקיד אותו מילא כמה חודשים היה אחראי על כל מערך החדשנות של החברה, ואף הספיק להוביל מהלכים פורצי דרך, כנ"ל בתפקידים האחרים שבאף אחד מהם לא שרד שנה שלמה.

כבר כמה חודשים שהוא מחפש עבודה, אבל אף אחד לא חוזר אליו, גם כשהוא מגיש מועמדות לתפקידים זוטרים, והוא לא מבין מדוע. עכשיו תדמיינו מה חושב מנהל גיוס בחברה של כמה מאות עובדים כשהוא מקבל קורות חיים של סמנכ"ל בכיר בין 26 שתוך מספר חודשי עבודה בחברה חולל בה מהפכים טכנולוגיים?

או שהוא בכלל לא הגיע לתוכן המסמך, דפדף למסמך הבא לנוכח הקריירה המפוארת והקדנציות הקצרצרות, או שהוא התעמק בו קצת, התפקע מצחוק והמשיך למסמך הבא. מדוע? כי מי רוצה עובד זוטר עם תפיסת מציאות בעייתית, שתופס את עצמו סמנכ"ל בכיר עם יכולות ביוניות, מה גם שכנראה עבד בסטארט-אפים קטנטנים וכושלים (איזו חברה ששווה משהו ממנה סמנכ"ל עם ניסיון של שנתיים בשוק העבודה?).

הפתרון הטקטי

אז מה עושים? ברמה הטקטית, "משנמכים" את הגדרת התפקיד לתפקיד לא ניהולי בתחום העיסוק שלכם, הגדרה שמתאימה לוותק שלכם בשוק העבודה. מומלץ בחום לעשות זאת גם במסמך קורות החיים וגם בפרופיל הלינקדאין, וזאת אף אם לא אתם הגדרתם את עצמכם כסמנכ"לים, אלא החברה היא שהעניקה לכם את המעמד. הרי סתם דחפו לכם הגדרה מפתה כדי למשוך אתכם לעבוד בחברה לא איכותית, מה גם שאתם ממילא לא מנהלים אף אחד.

יתרה מכך, הורדת הגדרת התפקיד לקרקע המציאות תועיל לכם שלא להיפסל על הסף כי לעיתים היא עשויה להסוות את העובדה שכל הקריירה שלכם עבדתם בחברות קטנטנות ולא רציניות. אומנם קשה להסתיר את האמת המצערת הזו בראיון העבודה, אבל לפחות תקבלו את ההזדמנות להגיע לשם ולשכנע שאתם מספיק טובים כדי קבל את ההזדמנות להוכיח את עצמכם.

ולמי שדואג כי "שינמוך" הגדרת התפקיד יסגור בפניו את הדלת לתפקידי ניהול בכירים, זו בדיוק המטרה. לחסוך לכם את המשך בזבוז "זמן קריירה", שהרי איזו חברה תגייס אתכם לתפקיד בכיר אם לא עוד סטארט-אפ מקרטע. התוצאה תהיה קיבוע הקריירה וערך המותג שלכם בגזרת החברות הכושלות, על כל המשתמע מכך באשר למימוש הפוטנציאל המקצועי והכלכלי.

הפתרון האסטרטגי

הצורך בטקטיקה הזו יכול היה להימנע אם מלכתחילה הייתם מבינים שבהיבט של אסטרטגיית קריירה לא נכון לבחור בחברות כאלה, בוודאי לא בתפקידי הכניסה לשוק העבודה. עבודה בחברות קטנטנות ולא מקצועיות תוקעת את הקריירה שלכם, הגם שנדמה לכם שהתפקיד שאתם ממלאים הוא רחב ורב אחריות. בפועל אתם נתקעים מקצועית "בגובה של עצמכם", בהעדר אנשי מקצוע רציניים ללמוד מהם.

לכן אין תחליף לעבודה בחברות רציניות ואיכותיות שיקנו לכם את הבסיס המקצועי שבלעדיו אי אפשר להצליח בשוק העבודה. התפקידים הללו חשובים לעתידכם גם אם מדובר בתפקיד טכני, צר, שכולו "עבודה שחורה", תפקיד שהוא הרבה מתחת ליכולות שלכם. זה שכר הלימוד שצריך וכדאי מאוד לשלם בשנים הראשונות בעולם העבודה, כי זה מה שעתיד לאפשר לכם למצות את הפוטנציאל המקצועי, הניהולי והכלכלי שלכם, או לפחות להתקרב אליו ככל האפשר. זכרו, קריירה זה הפוך ממה שחשבתם. שנה טובה.