משרד החוץ | בלעדי

משרד החוץ נגד הוועד: מניעת העברת קלפיות לנציגויות בחו"ל זו עבירה פלילית

אחרי שוועד עובדי משרד החוץ הודיע כי הוא צפוי לשבש את הבחירות בחו"ל, אהובה שפילר, הממונה על הנושא, שלחה לעובדים מכתב מאיים • "הפרעה לסדר התקין של הבחירות היא עבירה לפי סעיף 119 (1) לחוק הבחירות והעונש על כך הוא שנתיים מאסר", כתבה •  שפילר ציינה כי ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית יש סמכות ייחודית להוצאת צו מניעה נגד העובדים, גם ללא צורך בפנייה לבית הדין לעבודה

מחאה של עובדי משרד החוץ על תנאי העסקתם / צילום: ועד עובדי משרד הוץ
מחאה של עובדי משרד החוץ על תנאי העסקתם / צילום: ועד עובדי משרד הוץ

ועד עובדי משרד החוץ מאיים לשבש את הבחירות בנציגויות בחו"ל שבהן מצביעים יותר מ-4,000 דיפלומטים ושליחים של מדינת ישראל. לגלובס נודע כי הוועד הודיע על כך לוועדת הבחירות המרכזית, וזו פנתה למנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז, השוהה כעת עם ראש הממשלה יאיר לפיד בניו יורק.

איך ראש הממשלה מתמודד עם שביתת עובדי משרד החוץ? שובר אותה 
הבחירות מתקרבות, והקרבות על הקרדיט בגוש השינוי מחריפים 

התגובה מהנהלת המשרד וממנכ"ל המשרד אל הוועד הייתה חריפה: "הידיעות על החלטתו לכאורה של ועד עובדי משרד החוץ למנוע את העברת הקלפיות לנציגויות ברחבי העולם מעוררות חשד כי מדובר לכאורה בעבירה פלילית על פי סעיף 119 לחוק הבחירות לכנסת, ובנוסף לכך מעשה אנטי דמוקרטי קיצוני שמקומו במשרד ממשלתי לא יכירנו. ככל שאכן תבוצענה פעולות כאלה, המדינה תפעל כנדרש למניעת המעשים".

ואכן היום (ה') קיבלו חברי הוועד איום מפורש במכתב ששלחה אהובה שפילר, הממונה על הבחירות בנציגויות בחו"ל. במכתב נאמר בין השאר כי: "אחריותו של משרד החוץ להעברת חומרי ההצבעה לנציגויות נובעת מחקיקת משנה בחוק הבחירות בכנסת. הפרעה לסדר התקין של הבחירות היא עבירה לפי סעיף 119 (1) לחוק הבחירות והעונש על כך הוא שנתיים מאסר". 

ניתן להוציא צו מניעה ללא צורך בפנייה לבית הדין לעבודה

שפיר מציינת כי ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית השופט יצחק עמית יש סמכות ייחודית להוצאת צו מניעה נגד העובדים, גם ללא צורך בפנייה לבית הדין לעבודה העוסק בסכסוכי עבודה ועיצומים, והפרה של צו זה תהווה ביזיון בית המשפט. פילר ציינה עוד כי אי שליחת חומרי ההצבעה הנשלחים בדרך כלל בדואר הדיפלומטי על ידי אנשי משרד החוץ, פוגעת בדמוקרטיה ובזכות ההצבעה של הדיפלומטים והשליחים.

נזכיר כי בבחירות לכנסת ה-21 עלה איום דומה מעובדי משרד החוץ, אז כתב היועץ המשפטי של המשרד חוות דעת שלפיה אם ימנעו עובדי המשרד את משלוח הקלפיות והמעטפות, עשויה להיות בכך עבירה על חוק הבחירות ואותו סעיף 119 - אך הוא לא קבע זאת קטגורית.

ועד עובדי המשרד פנה כעת לקבלת חוות דעת משפטית משלו, אותה סיפק עורך הדין אופיר סובול. במענה לשאלה כתב סובול כי הטענה על עבירה על חוק הבחירות לא מתבססת על שום תקדים וכי היא מרחיקת לכת בשימוש בסעיף המדובר. לפיו הסעיף הזה נועד למנוע פגיעה בטוהר הבחירות בתקינות ההליך ובספירת הקולות, ולא בעניינים לוגיסטיים כמו במקרה הזה.

"מדובר בסכסוך עבודה מאושר כדין" קובע סובול, סכסוך המאפשר עיצומים לגיטימיים אשר מטבע הדברים גורמים אי נוחות וקשיים, כדי להפעיל לחץ לסיום הסכסוך. עוד הוא כותב כי בג"ץ קבע שסמכות יו"ר ועדת הבחירות המרכזית להוצאת צווי מניעה מוגבלת למקרים של עבירה על החוק, ואם אין עבירה כזו אין ביכולתו להוציא צו כזה.

בגלובס כתבנו השבוע כי במסגרת העיצומים עובדי המשרד לא נתנו לראש הממשלה לפיד שירותי ארגון לנסיעותיו האחרונות והוא שכר חברה פרטית שתטפל בלוגיסטיקה, בעלות של כ-800 אלף שקלים. עובדי המשרד נמנעו מלפגוש את לפיד בניו יורק למעט השגרירים והקונסול הכללי, ולפיהם בשל אי מעורבותם לפיד נפגש עם מספר מועט יחסית של ראשי מדינות, שגרירים ושרי חוץ מאשר בדרך כלל בדיוני עצרת האו"ם. לפיד מצידו ממדר את עובדי המשרד הבכירים ולא משתף אותם בהכנות המדיניות לפגישות ובאירוח ראשי מדינות ושרי חוץ - כך לפי העובדים.

האיום שלא לטפל במשלוח הקלפיות הוא החרפה של ממש בסכסוך העבודה, המתנהל כבר יותר משנה. בחודש שעבר פרסמה לשכת לפיד כאילו הושגו רוב דרישות העובדים בהסכמה עם האוצר וההסתדרות, אך בדיקת גלובס הראתה שאין שום סיכומים ובהסתדרות ומשרד האוצר הודיעו כי המו"מ במבוי סתום.