הבחירות מתקרבות, והקרבות על הקרדיט בגוש השינוי מחריפים

קמפיין הבחירות של יש עתיד, שעלה לאוויר לפני כשבועיים, לוקח בעלות על השיגי הממשלה, גם אלו שלא בוצעו ע"י שרים מהמפלגה • בימים האחרונים השותפים לממשלה עלו להתקפה והחלו לדרוש את קרדיט למהלכים - גם כאלו שלא ברור אם מגיע עליהם קרדיט, כמו המלחמה במחירי הדיור

ראש הממשלה יאיר לפיד ושרת התחבורה מרב מיכאלי במליאת הכנסת / צילום: יוסי זמיר
ראש הממשלה יאיר לפיד ושרת התחבורה מרב מיכאלי במליאת הכנסת / צילום: יוסי זמיר

גוש השינוי רוחש סביב קמפיין יש עתיד שעלה לאוויר בשבועיים האחרונים ומעלה על בסיס יומי לרשת את הישגי המפלגה בממשלה היוצאת: מדחיית התוכניות להקמת שדה תעופה ברמת דוד, דרך הטיפול במצוקת הדיור ועד לשינויים בזכויות עבור להט"בים, חוק ממדים ללימודים ואפילו קרן העושר. חלק מהמהלכים עליהם לוקחת יש עתיד בעלות בוצעו על ידי שרים ממפלגות המחנה הממלכתי, מרצ והעבודה, אך בקמפיין יש עתיד הקרדיט כולו ניתן למפלגה - בדרך לגיוס המצביעים בקלפי על חשבון השותפות בגוש.

הזעם שעד עתה היה נחלת השרים מאחורי הקלעים החל לזלוג השבוע לרשת הטוויטר והפך לפומבי. שר השיכון זאב אלקין היה הראשון. בציוץ תגובה לסרטון של קמפיין יש עתיד, כתב אלקין ללפיד: תודה על הפרגון למשרד הבינוי והשיכון. אצלנו, במחנה הממלכתי, פחות מדברים. פשוט עושים".

בסרטון - מפלגת יש עתיד מנגחת את נתניהו על שלא טיפל בעליית מחירי הדיור ועל הדרך מציינת את הזינוק בהתחלות הבנייה בממשלה היוצאת - מהלך שביצע משרד השיכון כמובן. יש לציין כי המאבק ל"קרדיט" בסוגיית מחירי הדיור שזינקו דווקא בשנה החולפת תמוה, אך תקופת בחירות בדרך כלל מאפשרת "עיצוב" הישגים והתאמתם לרוח התקופה.

המאבק על הקול הלהט"בי

ב-18 בספטמבר היו אלה כבר אנשיו של יו"ר מרצ לשעבר ניצן הורוביץ, כשהם מסתתרים מאחורי החשבון הרשמי של המפלגה, נגד קמפיין יש עתיד שפנה לקהילה הלהט"בית תוך הצגת הישגים של שר הבריאות ללא הקרדיט הנדרש.

בין היתר בתמונת הקמפיין נכתב כי הושגו: 90 מיליון בתקציבים, איסור טיפולי המרה, אפשרות לפונדקאות לגברים, ביטול איסור תרומות דם להומואים, הוקמה יחידה לקידום להט"ב במשרד לשוויון חברתי וכמות העו"סים המסייעים לקהילה גדלו.

מתוך הרשימה הענפה ניתן לייחס ליש עתיד את שני ההישגים האחרונים שכן מדובר בשינויים שנעשו במשרדים שבראשם עומדים שרי המפלגה מירב כהן ומאיר כהן. היתר קידם וקיבל קרדיט בזמן אמת הורוביץ דרך שינויים מנהליים בתחומי משרדו.

את הפונדקאות לקהילה דחף בכלל בג"ץ שדרש מהמדינה לטפל ולנסח את האפשרויות גם עבורם. במרצ הגיבו ליש עתיד באיפוק מאולץ: "חברים ביש עתיד, יודעים שאנחנו שותפים קרובים, אבל איך אופירה אומרת על שר הבריאות שלנו: מה ששלו שלו. וההישגים האלה שלו".

למי, אם הכלל, הקרדיט על ההחלטה להקים שדה תעופה בנגב?

אתמול (ד') כבר עלה קרב הקרדיטים בין מפלגות הגוש מדרגה תוך הפצת גרסאות סותרות למהלך שקידמה שרת התחבורה מרב מיכאלי בשנה האחרונה: הקמת צוות המשנה בראשות המשנה למנכ"לית משרדה לבחינת חלופה להקמת שדה תעופה ברמת דוד ופרסום המלצותיו בסוף השבוע הזה.

לעומת זאת ביש עתיד מיהרו להוציא הודעה לתקשורת לפיה את ההחלטה הובילה מנכ"לית משרד רה"מ נעמה שולץ וכן בסיפא גם הבטחה לעתיד: "מפלגת יש עתיד תמשיך לפעול להגשמת החזון של פריחת הכלכלה בנגב, וצמצום הפערים בין הפריפריה למרכז באמצעות פיתוח כלכלי וחברתי של הפריפריה, ותמשיך לפעול למען יישום מסקנות הצוות והקמת שדה תעופה חדש בדרום".

לשאלת גלובס האם אכן מדובר במהלך של יש עתיד, השיבו במפלגה כי "מדובר בהחלטה של צוות המשנה לבחינת היבטים כלכליים וחברתיים בראשותה של נעמה שולץ מנכ"לית משרד רה"מ שקבעה כי שדה תעופה חדש חייב לקום בנגב". וכן כי מדובר ב"הבטחת בחירות של יש עתיד לבטל את החלטת הממשלה הקודמת להקים שדה תעופה בעמק יזרעאל וכך קרה".

וכעת לבדיקת עובדות - שולץ אמנם הייתה חלק מהצוות אבל ודאי לא הובילה אותו, בדומה להשתתפות פקידים ממשרדים אחרים בצוות. מיותר לציין שבמקביל הודעת שרת התחבורה מיכאלי ויו"רית העבודה הציגה תהליך קבלת החלטות אחר לגמרי ולא מתואם עם הבטחת הבחירות של יש עתיד.

"שרת התחבורה מרב מיכאלי אימצה את מסקנות הביניים של צוות הרחבת קיבולת התנועה הבינלאומית האווירית מישראל ואליה", נכתב. הודעת מיכאלי מתארת את הליך העבודה בצוות שהקימה עוד בחודש פברואר האחרון ובה נכתב "לאחר כניסתה לתפקיד הובילה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים ח"כ מרב מיכאלי הקמת צוות בדיקה ייעודי למציאת חלופות לשדות תעופה משלימים במטרה להיערך להגדלת קיבולת התעופה בישראל".

גם החלטת הממשלה שאושרה באוקטובר 2021 לביטול התוכנית להקמת שדה תעופה ברמת דוד הייתה של מיכאלי והיא התניעה את המהלך לחיפוש שטח והקמה של שדה תעופה משלים באזור אחר בארץ. גם הפעם יש לציין מדובר בהישג מפוקפק למדי נוכח הדחיפות בהקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג וההחלטה לדחות את ההחלטה למועד לא ידוע אחרי עשרה חודשי דחייה בהם גובשו המלצות הוועדה, אך ורק בשל לחץ תושבי האזור על הפוליטיקאים המכהנים. לסיום, במפלגת העבודה ציינו בהומור כי שולץ כלל לא השתתפה בישיבה בה הוצגו המסקנות השבוע.

מיש עתיד נמסר בתגובה: "בניגוד לממשלות עבר בהם האני היה חשוב מהבאת הישגים, בממשלה הזאת עבדנו בשיתוף פעולה בין משרדי יוצא מן הכלל, ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי ניהלו את כלל האתגרים והמשימות והיו שותפים ביחד לכל החלטה וחוק בשנה האחרונה. גם בממשלה הבאה שנקים לאחר הבחירות, נמשיך בעבודה המשותפת למען אזרחי ישראל".