עולם האופנה ממציא מחדש את חולצת הפולו

מותגי אופנה המתמחים בבגדי גברים שינו לבלי הכר את עיצובה של החולצה ובכך תרמו להפיכתה מפריט לבוש בסיסי וחסר ברק לפריט ייחודי ובעל סגנון אישי • הפרשנות העכשווית שלה זוכה לפופולריות גם בקרב שחקני קולנוע וגם בקרב אנשי עסקים

מימין: כריס אוונס, מייקל ב. ג'ורדן, דרו סקוט וקלינט איסטווד בחולצות פולו / צילום: Reuters
מימין: כריס אוונס, מייקל ב. ג'ורדן, דרו סקוט וקלינט איסטווד בחולצות פולו / צילום: Reuters

איימיש אנדרסון כותב על אופנה, אוכל, טיולים, נסיעות ותרבות בוול סטריט ג'ורנל 

מלמלה. ריצ'רצ'ים. הסרט "קפטן אמריקה". אם אף אחד מהמושגים האלה לא מתקשרים לכם לחולצות פולו, ייתכן כי החמצתם את אחת ההתפתחויות המעניינות ביותר בתחום בגדי הגברים.

זמן רב חולצות פולו היו לבוש נינוח וסתמי - או גרוע מזה, משהו שמקבלים בחינם בכנסי טכנולוגיה. אבל עכשיו הן עוברות תחייה. בחודשים האחרונים, שחקנים כמו מייקל ב. ג'ורדן וכריס אוונס, המגלם את דמות "קפטן אמריקה" ב"יקום הקולנועי של מארוול", לבשו את הגרסאות הפרובוקטיביות של החולצה.

ביוני האחרון, אוונס גרם להתרגשות גדולה בבלוגים שמסקרים אופנת גברים, כשהגיע לבכורת הסרט "Pain Hustlers", לבוש בחולצת פולו מעוטרת בכתמים חומים וכתומים של המותג "פרסיבל" (Percival). החולצה נראתה כאילו האמן ויליאם דה קונינג ניסה לצייר פרה.

פרשנות עדכנית לחולצת הפולו של רנה לקוסט

ממציא חולצת הפולו המודרנית, רנה לקוסט, אלוף הטניס הצרפתי משנות ה־20, היה מתקשה להכיר את החולצות עם הפרשנות העכשווית. החולצות בעלות הצווארון הגדול שלבשו שחקני פולו בהודו במאה ה־19 שימשו השראה לחולצת הפולו של לקוסט. הגירסה שלו, שגם נושאת את שמו, היתה אלגנטית ומסוגננת יותר, עשויה מבד פיקה.

חולצת הפולו גירסת 2022 משדרת סגנון אינדיבידואלי. מותגי גברים המתמחים בנישות שונות - מאופנת רחוב ועד בגדים אלגנטיים - מייצרים וריאציות של החולצה הזו: המותג מיסטר פי (Mr. P) עיצב חולצות פולו עם צווארון נפוח.

בית מרג'יאלה (Maison Margiela) עיצב חולצת פולו מבד משובץ, הכוללת מלמלה במותן (זה נראה טוב משזה נשמע, וזו כנראה הסיבה שהיא סולד אאוט). על חולצת הפולו של בית האופנה הבריטי ג'יי וו' אנדרסון (JW Anderson) יש הדפס פיל ענקי.

המעצב ניקולס דיילי (Nicholas Daley), שהמורשת הג'מייקנית-סקוטית שלו ניכרת בבגדים שהוא מעצב, עיצב יחד עם מותג הספורט הקלאסי "פרד פרי" סדרת חולצות פולו. לאחת מהן יש כיסי ריצ'רצ' וצווארון קורדרוי; על אחרת, המלים "פרד פרי" רקומות על הגב בגופן בולט.

דיילי, בן 32, אומר שהוא רצה "לפרש מחדש את המיתוג הקלאסי של פרד פרי" ולהתמקד "בפרטים קטנים - למשל, רוכסנים עשויים מפליז. זה עוזר להרים את המוצר". פרטים כאלה, בשילוב פסים בולטים וצבעים - חאקי וצבעי יין - יוצרים חולצות פולו לכל אירוע.

הוא מוסיף: "אתה יכול ללבוש את החולצה הזו לפגישת עסקים ביום ולהופעה בערב". דיילי משלב את החולצות שלו עם "מקטורן ציד, מכנסי דגמ"ח רחבים וכובע שהכינה אמא שלי".

מה מקור המשיכה של חולצת הפולו

מעצבים רבים משחקים עם שלושת הכפתורים הסטנדרטיים התפורים בחולצת פולו. חלק מהחולצות כוללות כפתורים המגיעים עד קו הטבור, ובאחרות אין זכר לכפתורים. מותגים כמו ארמורי (Armoury) ופרופר קלות' (Proper Cloth) מעצבים חולצות לעבודה, עם צווארונים וחפתים מכופתרים, שקרובות לדנ"א המחוייט של חולצת הפולו המקורית.

השרוולים מתוחים וקצרים (כמו בחולצה המדוברת של אוונס) או רפויים וארוכים, כמעט עד המרפק. סוגי הבדים רבים: ממשי ועד צמר. כותנת הפיקה של רנה לקוסט, אפשר לקבוע, היא נחלת העבר.

מגוון הבדים "הוא בהחלט חלק מהמשיכה של חולצות הפולו" אומר רייס מור, בן 66, מנכ"ל חברת הבשמים רידג'פילד (Ridgefield). "מדי הקיץ" של מור כוללים חולצות פשתן, אלא שלאחרונה הוא החל ללבוש חולצות פולו של מותג מאטלנטה בשם אונוורד ריזרב (Onward Reserve). הצווארונים הקשיחים והדפסי הפסים העדינים שלהן הופכים אותן למחויטות יותר. משום כך הן מתאימות יותר למקום העבודה, לעומת חולצות הכותנה הטיפוסיות, כך אומר.

סיד משברן, מעצב מאטלנטה, שיפר את מראה חולצות הפולו שלו על ידי הוספת מקשיחי צווארון, "כפי שהיית עושה עם חולצה מחויטת", הוא אומר. התוצאה? צווארון שעומד לבד ו"נראה נהדר מתחת לז'קט". הוא חושב ש"החולצות האלה יותר מחויטות מטי שירט או סווטשירט, מבלי להיות טרחניות".

הסרט שהחזיר לאופנה את חולצת הפולו

החולצות יכולות להיות ממש כיפיות, אומר סטיב שאק, בעליה של חנות בגדים באוסטין. מותג יפני בשם (Beams) עיצב חולצת פולו בכתום מנדרינה עם נגיעות חומות ולבנות, והמותג הניו יורקי בארק (Barque) עיצב חולצת פולו שעליה מתנוסס הדפס צעקני. שאק אומר שהסגנון הזה "מחזירים אותנו לריביירה האיטלקית בסוף שנות ה־50. המראה שאפיין את הסרט "הכישרון של מר ריפלי" הוא כרגע המראה החזק בשוק בגדי הגברים".

אנדראס קלאו, בן 42, שותף במשרד עורכי דין ממלמו, שבדיה, קיבל מוטיבציה ללבוש חולצת פולו מהסרט "הכישרון של מר ריפלי", שבוים על ידי אנתוני מינגלה ב־1999.

כמו הגיבור בסרט, דיקי גרינליף (אותו גילם ג'וד לאו), הוא מתייחס אל חולצות פולו כלבוש שמתאים למזג אוויר חמים יותר. הקיץ הוא לובש חולצות פולו של ריזורט קו (Resort Co). "זו אחלה אופציית לבוש, אם אתה רוצה לרקוד ליד הבר בבריכה".