משבר אמון מול לפיד: ועד עובדי משרד החוץ החליט להחריף את העיצומים

החרפת העיצומים באה על רקע הקיפאון במו"מ על תנאי העבודה • בישיבת הוועד הבוקר הוחלט "לייבש" את פעילות הקונסוליות ברחבי העולם, ובין השאר מדובר בהפסקת השירותים הנוטריוניים • המהלך עלול לפגוע ביחסי המסחר והעסקים של ישראלים וחברות ישראליות בעולם, בעיכוב חתימות על חוזים ועוד

מחאה של עובדי משרד החוץ על תנאי העסקתם / צילום: ועד עובדי משרד הוץ
מחאה של עובדי משרד החוץ על תנאי העסקתם / צילום: ועד עובדי משרד הוץ

ועד עובדי משרד החוץ החליט להחריף את העיצומים הננקטים כבר יותר משנה, ברקע הקיפאון במשא-ומתן על תנאי העבודה ומשבר האמון מול ראש הממשלה ושר החוץ יאיר לפיד. 

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית לוועד עובדי משרד החוץ: הפסיקו את העיצומים הקשורים לבחירות 
משרד החוץ עתר לוועדת הבחירות המרכזית: עצרו את העיצומים 
משרד החוץ נגד הוועד: מניעת העברת קלפיות לנציגויות בחו"ל זו עבירה פלילית 
איך ראש הממשלה מתמודד עם שביתת עובדי משרד החוץ? שובר אותה

לחוסר האמון הזה תרמה דרישה שעלתה לכאורה מלפיד להדיח את כל החברי הוועד בתמורה להתערבותו במשא-ומתן מול האוצר. בסביבת לפיד מגדירים את ההאשמה "שקר מוחלט". 

ראש הממשלה יאיר לפיד בשדה התעופה בן גוריון לפני יציאתו לביקור מדיני בברלין, גרמניה / צילום: קובי גדעון-לע''מ
 ראש הממשלה יאיר לפיד בשדה התעופה בן גוריון לפני יציאתו לביקור מדיני בברלין, גרמניה / צילום: קובי גדעון-לע''מ

מהוועד נמסר לגלובס כי בסוף חודש יולי הגיע מסר מלשכת שר החוץ לפיד כי יתערב במשא-ומתן ויביא להגעה להסכם אם יודחו כל חברי הוועד, יופסק הקמפיין התקשורתי שכוון בין השאר נגדו, ויופסקו העיצומים. העובדים הסכימו לשני התנאים האחרונים והשעו את הקמפיין ואת העיצומים, אך דחו על הסף את דרישת ההדחה, שהוגדרה "שערורייתית".

הוועד הסכים להסרת הקמפיין והעיצומים כדי שיתאפשר מה שהגדיר חידוש אפקטיבי של המשא-ומתן על בסיס נתונים מלאים, כמתחייב במשא-ומתן שהמעסיק יביא את הנתונים. לדברי חברי הוועד, הנהלת משרד החוץ והאוצר מסתירים את הנתונים על השכר והתנאים.

"לייבש" את פעילות הקונסוליות

בישיבת הוועד הבוקר (ה') הוחלט "לייבש" את פעילות הקונסוליות ברחבי העולם, ובין השאר מדובר בהפסקת השירותים הנוטריוניים. המשמעות היא שישראלים השוהים בחו"ל לא יוכלו לחתום בנציגויות על מסמכים הדורשים אימות, כגון מסמכים לביצוע עסקות במקרקעין, ייפויי-כוח, תצהירים, אימותי חתימה על חוזים וכל מסמך אחר הדורש אימות בחו"ל כדי שיקבל תוקף בישראל. המהלך עלול לפגוע גם ביחסי המסחר והעסקים של ישראלים וחברות ישראליות בעולם, בעיכוב חתימות על חוזים והתקשרויות ועוד. בוועד אומרים כי יתכנו עוד צעדי החרפה בהמשך.

נזכיר סכסוך העבודה במשרד החוץ הוכרז לאחר שדרישות הוועד לשיפור בתנאים נתקלו במשא-ומתן קשוח באגף שר במשרד האוצר. העובדים דרשו משר החוץ לפיד להתערב, אבל לטענתם לפיד לא הפעיל את השפעתו על שר האוצר ולא הצליח להשיג הסכם סביר.

בגלובס פרסמנו בשבוע שעבר כי טענה של לשכת לפיד, ולפיה יש הסכם חדש לכאורה שעליו חתומה מנכ"לית משרד ראש הממשלה נעמה שולץ, התבררה כלא נכונה. משרד האוצר וההסתדרות הכחישו כי קיים הסכם כזה, כשלטענת אנשי לפיד, הוועד מסרב לחתום עליו.

היחסים הוחרפו כאשר העובדים מאשימים את לפיד בכך שהוא מזניח את משרד החוץ שנותר ללא שר מכהן, ובך שהוא ממדר את עובדי המשרד הבכירים מהפגישות המדיניות. גם הפקת נסיעות לפיד לגרמניה ולעצרת האום בניו יורק הועברה לחברה חיצונית בעלות של לפחות 800 אלף שקל.

איום של העובדים להימנע משליחת הקלפיות לנציגויות בחו"ל גרר עתירה של מנכ"ל משרד החוץ לוועדת הבחירות המרכזית, והשופט יצחק עמית העומד בראשה הוציא צו האוסר על העובדים לנקוט עיצום זה.

גורם המעורב במשא-ומתן שאינו ממשרד החוץ אמר לגלובס כי לפיד התנהל כאן בשאננות והצליח להקים עליו את עובדי המשרד, שנחשבים לא אגרסיביים במאבקיהם ביחס למשרדים וקבוצות אחרות. "אפשר לפתור את זה, ולא ברור למה הוא יוצר את האנטגוניזם הזה ועוד לפני בחירות", אמר הגורם.