בין הלוואה לפיקדון: מי הבנק הכי משתלם?

הפיקוח על הבנקים פרסם לראשונה את הריביות שגובה הבנק על ההלוואות ומנגד איזו ריבית הוא מציע על פיקדונות • וואן זירו בולט לטובה הן בפיקדונות והן בהלוואות • האם הבנקים הגדולים מציעים את התנאים הטובים ביותר?

המפקח על הבנקים, יאיר אבידן / צילום: אייל טואג
המפקח על הבנקים, יאיר אבידן / צילום: אייל טואג

ההחלטה של הבנקים לגלגל את עליית הריבית להלוואות אך לא לגלגל את מלואה גם לפיקדונות, העלתה את הנושא לסדר היום הציבורי, והיום (א') פרסם הפיקוח על הבנקים את הנתונים המראים אילו בנקים משתלמים יותר ללקוחות, ואילו פחות.

באשר לפיקדונות הציבור המוחזקים אצלם, חילקו בבנק ישראל את הנתונים לפי טווחי הזמן אליהם מחליט הלקוח לסגור את הכסף. כך, בפרק הזמן הקצר ביותר אליו התייחסו הנתונים, עד שלושה חודשים (רק בריבית קבועה), בנק ירושלים הוא הבנק המשתלם ביותר עם ריבית של 1.36%, ואחריו מרכנתיל עם ריבית של 1%. מבין הבנקים הגדולים, הבינלאומי הוא המשתלם ביותר בפרק זמן זה (0.86%) ואחריו הפועלים עם 0.81%.

 
  

בפרק זמן של בין שלושה חודשים לשנה, מרכנתיל (2.31%) ודיסקונט (2.25%) הם המשתלמים ביותר. נזכיר כי דיסקונט יצא במהלך צרכני מיד עם תחילת הביקורת בנושא גלגול ריבית בנק ישראל, שבו הוא העלה את הריבית על הפיקדונות, וגרר אחריו כמעט את כל הבנקים במערכת להעלות ריביות. עם זאת, הריביות שפורסמו על ידי בנק ישראל הן של חודש אוגוסט ואינן מגלמות במלואן את העלאת הריבית האחרונה של בנק ישראל שבוצעה בסוף אותו החודש.

כאשר עוברים לפרקי זמן ארוכים יותר, של שנה עד שנתיים ושל שנתיים עד חמש שנים, מי שבולט לטובה הוא מזרחי טפחות שמוביל את שתי הקטגוריות בריבית קבועה של 2.81% ו-2.44%, בהתאמה. נציין כי שני הבנקים הגדולים, הפועלים ולאומי, לא מציעים באף אחת מהקטוגריות של הריבית הקבועה את ההצעה הטובה ביותר ללקוחות.

הנתונים שמפרסם הפיקוח על הבנקים מאפשרים גם לאמוד את סך הפיקדונות שהופקדו מדי חודש במערכת הבנקאית. כך, בחודש אוגוסט הופקדו 21.8 מיליארד שקל לפיקדונות בריבית קבועה ו-19.55 מיליארד שקל במסלולים בריבית משתנה (פריים).

באשר לפיקדונות בריבית פריים, הבנק הדיגיטלי החדש, וואן זירו, מציע את הריבית הגבוהה ביותר עם ריבית של 2.1% ואחריו בנק ירושלים עם ריבית של 2.05%. שני הבנקים הללו מציעים ריבית גבוהה בפער ניכר מיתר המערכת הבנקאית כאשר שלושה בנקים גדולים - הפועלים ודיסקונט (0.57%) ולאומי (0.44%) נמצאים מתחת לממוצע הענפי שעומד על 0.7%.

נציין כי במרכנתיל, בנק ירושלים ומזרחי טפחות פרקי הזמן הארוכים ביותר לפירעון, כאשר במרכנתיל תקופה הפירעון עומדת על 1.9 שנים ושני האחרונים על 1.4 שנים.

הריביות על ההלוואות

בנק ירושלים אמנם מככב לטובה בכל הנוגע לריביות על הפיקדונות, אך הוא גם מוביל, לרעה, את הריבית על האשראי (הלוואה לכל מטרה). הבנק גובה ריבית של 13.4%, דומה לאשראי בחלק ניכר מהגופים החוץ בנקאיים, בעוד הממוצע במערכת עומד על 6.57%. מרכנתיל, שהיה משתלם בריבית על הפיקדונות אף הוא, נמצא במקום הלפני אחרון בגובה הריבית על ההלוואות, עם ריבית של 7.43%.

לעומתם, וואן זירו מציע את הריבית הנמוכה ביותר על ההלוואות הללו וזו עומדת על 4.6%. מבין הבנקים הגדולים מי שגובה את הריבית הנמוכה ביותר הוא דיסקונט עם ריבית של 5.16%, כשהפועלים ולאומי צמודים אחד לשני עם ריבית של כ-6.7%.

מהנתונים של הפיקוח על הבנקים אפשר ללמוד כי ההלוואות שנלקחו באוגוסט נפרסו לתקופה ממוצעת של 5.4 שנים. במזרחי טפחות נלקחו ההלוואות הקצרות ביותר - לתקופה ממוצעת של 3.3 שנים, כשמנגד בבנק יהב ההלוואה הממוצעת היא לתקופה של 9.2 שנים.