הפניקס ומאיר עדכנו את המחיר למעלה: 14% מקבוצת הרכב לפי שווי של יותר מ-4 מיליארד שקל

העסקה צפויה להיחתם הערב והפניקס תשלם עבור החלק שתרכוש 574 מיליון שקל • כפי שפורסם לראשונה בגלובס, קבוצת הביטוח תקבל אופציה לרכישת 6% נוספים מקבוצת הרכב בעוד כשלוש שנים, והשווי שמשקפת העסקה למאיר גדל מ-3.8 מיליארד שקל

מכונית וולבו של קבוצת מאיר / צילום: יח''צ
מכונית וולבו של קבוצת מאיר / צילום: יח''צ

אחת העסקאות הגדולות בשוק ההון המקומי צפויה להיחתם היום, כאשר חברת הביטוח הפניקס תחתום על רכישת 14% מקבוצת הרכב מאיר. הפניקס תשלם בעסקה סך של כ-574 מיליון שקל, סכום המעניק לקבוצת מאיר של משפחות שחר וקז שווי של 4.1 מיליארד שקל, גבוה יותר מהשווי עליו פורסם לפני כשבועיים עם היוודע דבר העסקה הנרקמת בין הצדדים.

הסיבה לעלייה בשווי השוק של מאיר היא אופציה שניתנה להפניקס  לרכוש 6% ממאיר ולהגיע להחזקה של 20%, השיעור המירבי שמתיר לה החוק. האופציה, שעליה פורסם לראשונה בגלובס, מוערכת בשווי של בין 200 ל-300 מיליון שקל והיא תאפשר להפניקס להגדיל את ההחזקה במאיר בעוד שלוש שנים על פי שווי של בין 4.4 ל-4.5 מיליארד שקל.

העסקה מגיעה לאחר שנה חזקה בתחום יבוא הרכב לישראל, למרות הקשיים בשרשרת האספקה שהוביל למחסור בכלי רכב חדשים. מצוקת הקונים והביקוש הרב התבטאו בשיפור ניכר ברווחיותם של היבואנים וחברות הליסינג שבבעלותם, למרות הירידה במחזור המכירות. לכן, השווי החדש מגלם את הכנסותיה של מאיר שחוו עלייה בחודשים האחרונים בעקבות התייקרות הרכבים ברכבי העולם, והביקושים הגדולים כאמור בישראל.

קבוצת מאיר הוקמה בשנת 1967 על ידי מאיר קז המנוח, כיבואנית בלעדית של רכבי וולבו, והתפתחה עם השנים. יעקב שחר (81), חתנו וכיום אחד מבעלי הקבוצה, מזוהה בעיקר עם מועדון הכדורגל של מכבי חיפה, הנמנה עם עסקי קבוצת מאיר. בכל מקרה, לגלובס נודע כי מועדון הכדורגל אינו חלק מהעסקה עם הפניקס.

רכישה של מניות הקבוצה על ידי הפניקס, אם תתרחש, תהווה מעין סגירת מעגל, שכן בעבר הייתה קבוצת הרכב של שחר וקז בעלת השליטה בחברת הביטוח. קבוצת מאיר רכשה את מניות השליטה בהפניקס מידי איש העסקים יוסי חכמי לפני 20 שנה, ב־2002, וכעבור ארבע שנים בלבד מכרה מחצית ממניותיה ברווח גדול לידי קבוצת דלק של איש העסקים יצחק תשובה. קבוצת מאיר המשיכה בשנים הבאות למכור נתחים מהחזקותיה בהפניקס, ובתחילת השנה הנוכחית חדלה להיות בעלת עניין בקבוצת הביטוח . כך יצא שקבוצת מאיר של שחר וקז פספסו את מרבית הזינוק שרשמה מניית הפניקס בשנים האחרונות.