גזפרום הרוסית עצרה את משלוחי הגז לאיטליה

איטליה, שגיוונה את מקורות הגז שלה ונפטרה מרוב הגז הרוסי, עלולה להיות מדינה נוספת באיחוד האירופי שמשלוחי גז רוסי אליה ייעצרו לחלוטין

מתקן של יצואנית הגז הרוסית גזפרום, מפסיקה למכור גז לאיטליה / צילום: Shutterstock, Merkushev Vasiliy
מתקן של יצואנית הגז הרוסית גזפרום, מפסיקה למכור גז לאיטליה / צילום: Shutterstock, Merkushev Vasiliy

ענקית הגז הרוסית גזפרום אמרה בסוף השבוע שהיא מפסיקה לשלוח גז לאיטליה לאחר שלא קיבלה אישור להזרמת גז בצינורות העוברים בשטח אוסטריה.

לא היה ברור באופן מיידי אם מדובר בהפסקה שהיא תקלה בירוקרטית זמנית או אם איטליה נכנסה למועדון המדינות באיחוד האירופי שנחסמה להן גישה לגז הרוסי.

● בעקבות איומי רוסיה להפסיק מכירת נפט: משבר האנרגיה באירופה מחריף
● מתקפה "חסרת תקדים": דליפה נוספת נחשפה בצינור נורד סטרים

הרשויות באוסטריה אמרו שגזפרום לא חתמה על שינויים בחוזי אספקה הנדרשים על ידי שינויים רגולטוריים שנעשים כל שנה, ואליהם היו מודעים בגזפרום במשך חודשים. גזפרום, הממשלה האוסטרית וחברת האנרגיה האיטלקית Eni אמרו שהן עובדות על מציאת פתרון.

מוסקבה והאיחוד האירופי נמצאים במלחמה כלכלית בעקבות פלישתה של רוסיה לאוקראינה. מדינות האיחוד האירופי הטילו סנקציות מסחר ופיננסיות גורפות על רוסיה בזמן ששלחו נשק, כסף וסיוע אחר לאוקראינה. רוסיה הפסיקה את רוב משלוח הגז לאיחוד האירופי בניסיון להחליש את המחויבות הפוליטית באירופה לתמיכה בקייב.

קואליציה חדשה באיטליה

הבחירות באיטליה לפני שבוע הביאו ניצחון לקואליציה חדשה שהבטיחה להמשיך בסנקציות נגד רוסיה ולתמוך באוקראינה, למרות חששות אצל חלק מהמפלגות האיטלקיות לגבי ההשלכות הכלכליות של הסכסוך עם מוסקבה.

מבחינת איטליה, הפסד משלוחי הגז הנותרים מרוסיה כבר לא יהיה מכה משמעותית. הגז הרוסי אחראי רק לאחוזים בודדים מאספקת הגז של איטליה, לאחר ש־Eni והממשלה ברומא עשו צעדים להבטיח יבוא גז מוגבר ממקורות אחרים, כולל אלג'יריה, נורבגיה, מצרים, קטאר ואזרבייג'אן.

זרימת הגז לאיטליה גדולה מהביקוש של משקי בית ועסקים באיטליה, דבר שעזר למדינה למלא את מאגרי הגז ל־90% לקראת החורף ולייצא גז עודף למדינות אירופאיות אחרות. עם זאת, מחיר הגז הגבוה במסגרת מאמץ כלל־אירופי למלא מאגרים ולהחליף את הגז הרוסי מהווה נטל כלכלי כבד על איטליה ומדינות איחוד אירופי אחרות.

האזור על סף מיתון

אנליסטים אמרו שעוד לא היה ברור אם הגז יוכל להגיע לאיטליה במסלול אחר דרך שווייץ. למרות שהגז לא מהווה אובדן גדול לשוק האיטלקי, הפסקה בהזרמת גז לאירופה לגמרי עלולה לסבך עוד מאמצים של האיחוד האירופי לעבור את החורף בלי לקבוע מכסות לדלק, כך אמרו.

כשהאיזור כולו נמצא על סף מיתון, שרי אנרגיה של האיחוד האירופי הסכימו ביום שישי על תוכנית להקטין את הביקוש לאנרגיה ועל הקטנת רווחי חברות גז ונפט כדי לעזור להקטין חשבונות לצרכנים פרטיים ותעשייתיים. עם זאת, מדינות האיחוד האירופי לא הצליחו להגיע להסכמה על תקרת מחיר כוללת לגז, שאיפה של איטליה ומדינות אחרות באיחוד.