בעקבות איומי רוסיה להפסיק מכירת נפט: משבר האנרגיה באירופה מחריף

ההכרזה של פוטין על גיוס מילואים הזניקה את מחירי הגז והנפט באירופה • כעת, השאלה שמעסיקה את ממשלות אירופה היא לא רק איזה מחיר ייגבה מהן, אלא האם יהיה מספיק גז לחימום

הפגנה בגרמניה נגד סנקציות האנרגיה שהוטלו על רוסיה. ''לא נקפא בשביל הפוליטיקה שלכם'' / צילום: Associated Press, Matt Rourke
הפגנה בגרמניה נגד סנקציות האנרגיה שהוטלו על רוסיה. ''לא נקפא בשביל הפוליטיקה שלכם'' / צילום: Associated Press, Matt Rourke

מחירי הגז האירופי והנפט זינקו בתגובה על ההסלמה הברורה מצד רוסיה במלחמה שבה פתחה באוקראינה. מדובר בהיפוך מגמה לאחר הוזלה מסוימת במחירי האנרגיה שנבעה משילוב של הניצחון המסתמן במתקפת הפתע של אוקראינה לפני כשבועיים, והצעדים שביצעו הממשלות באירופה כדי לנסות ולמתן את המחירים. אבל ביום רביעי בבוקר - אחרי שנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הכריז על גיוס מילואים חלקי ברחבי המדינה - הם שבו לטפס. הגז האירופי עלה ביום רביעי עד לשעות הצהריים בקרוב ל־10%, ומחיר חבית נפט גולמי מסוג ברנט עלה ביותר מ־3%, ל־93.5 דולר (בינתיים התמתנו העליות, והמחירים שבו קרוב לרמה הקודמת). שוב, שוק האנרגיה האירופי, דקה לפני החורף המתקרב, הוכיח את רגישותו לנעשה באוקראינה. 

איטליה על מסלול התנגשות עם האיחוד האירופי סביב מדיניותה הכלכלית | ניתוח
משבר האנרגיה האירופי: זינוק במספר פשיטות הרגל בבריטניה ובגרמניה

רוסיה עדיין מייצאת נפט בכמויות עתק לאירופה

ההכרזה הרוסית פורסמה לא רק על רקע מה שמסתמן כמצוקה צבאית אמיתית בכמה חזיתות, אלא גם על רקע סימנים לפיהם הכלכלה הרוסית עצמה ניצבת בפני משבר, קרוב לשבעה חודשים אחרי הפלישה לאוקראינה ואחרי סנקציות הבזק שהוטלו עליה. במיוחד קריטית הייתה סגירת אספקת הגז לאירופה, בנימוקים טכניים, שגורעת מיליארדי אירו בחודש מהממשל הרוסי. את שבעת החודשים הראשונים סיימה רוסיה עם יתרות מט"ח אדירות בגלל מחירי האנרגיה המשתוללים, אבל בחודשים האחרונים, המצב התחלף לגירעון. מלחמת האנרגיה שפוטין פתח מול אירופה גובה קורבנות גם בצד התקציב הרוסי.

זה לא אומר שלנשיא הרוסי אין יכולת לשבש עוד יותר את המצב. וזו הסיבה העיקרית לעליות המחירים בשוקים כיום. רוסיה עדיין מייצאת נפט גולמי בכמויות עתק לאירופה, ומספקת זרזיף של גז טבעי (בין 10% ל־20% מהקיבולת הרגילה) לאירופה באמצעות צינורות שאינם "נורד סטרים". בפני רוסיה עומדת יוזמת ה־7G להטיל "מחיר גג" לנפט רוסי באמצעות הגבלת ביטוח מכליות בדצמבר, וכן אמברגו נפט שאמור להיכנס לתוקף ב־1 בינואר 2023. בתגובה יכול פוטין, כפי שעשה עם הגז, להקדים מכה לתרופה, ולהפסיק את היצוא. באוגוסט לבדו ייבאו מדינות האיחוד האירופי קרוב ל־3 מיליון חביות נפט ודלק רוסי. הן חשבו שיש להן עד דצמבר להמשיך ולרכוש נפט רוסי, אך כעת זה יכול להיפסק.

"אנחנו לא נספק שום דבר שמנוגד לאינטרסים שלנו", איים פוטין בוועידה הכלכלית בוולדיווסטוק לפני פחות משבועיים, "לא נספק גז, נפט, פחם, לא נעביר שום דבר. נעשה רק דבר אחד, כמו שהאגדה הרוסית הידועה מספרת: ניתן לזנב הזאב לקפוא" (מדובר במשל שבו שועל מערים על זאב כך שזנבו קופא בחור בנהר, ואז הוא נתפס על ידי בני הכפר הסמוך המכים אותו).

גל קור דוחק את הממשלות לפעולה

באירופה מנסים להתמודד עם האיומים הברורים. בצפון אירופה, הסתיו הגיע בזריזות בשבועות האחרונים וישנו גל קור לא־אופייני לעונה שמחייב את התושבים כבר להתחיל ולחמם את הבתים במשאב הנדיר - גז טבעי. המאגרים בגרמניה, למשל, מלאים ב־90% לקראת החורף, אך הדבר מספיק רק לחודשיים של צריכה רגילה, ואולי לחודשיים וחצי של צריכה מצומצמת.

הממשלה הגרמנית הלאימה ביום רביעי את ספקית הגז הגדולה ביותר במדינה "יוניפר", וככל הנראה תצטרך להזרים לה מיליארדים בסיוע ממשלתי כדי שתמשיך לתפקד. המחירים הגבוהים של האנרגיה תורמים משמעותית לאינפלציה ולכן ההערכות הן שהיא עוד רחוקה מריסון. הממשלה תציג בקרוב גם "מס גז" שייגבה מכל הצרכנים וייועד לחילוץ חברות בתחום.

בזו אחר זו מנסות ממשלות אירופה לספק ודאות לתושבים שלהם. צרפת הציבה מחיר גג לחשמל, דנמרק הודיעה על מחיר גג לחשמל ולגז ובבריטניה תוצג ביום שישי התוכנית לקביעת מחיר גג לאנרגיה למשקי הבית. ובבריטניה, נכון לכתיבת שורות אלה, צפויים להודיע על סבסוד אנרגיה לעסקים קטנים, שמאיימים לקרוס באופן מיידי בגלל צורך לשלם אלפי ליש"ט נוספים. העלויות בעבור הממשלות צפויות להיות אסטרונומיות. בין 100 ל־200 מיליארד ליש"ט לבריטניה לבדה. והשאלה הופכת להיות לא רק איזה מחיר ייגבה מהן, אלא האם יהיה מספיק גז לחימום.

משבר האנרגיה שחווה כעת אירופה, ביוזמה רוסית, כבר מאיים לגרור מיתון עמוק. זו אחת הסיבות שאחרי ההכרזה הבוקר של הנשיא הרוסי צלל האירו עוד יותר מול הדולר, והידרדר ל־0.98 דולר. גם התשואות על אגרות החוב של ממשלות מדינות אירופה עלו, כשהן מייצגות את הסיכון הגובר למשבר כלכלי כלל־אירופי. אנליסטים של דויטשה בנק החריפו את התחזית הכלכלית לגוש האירו, וחזו התכווצות של 2.2% ב־2023. כאשר המלחמה באוקראינה מסלימה, כך גם משבר האנרגיה האירופי.