משבר האנרגיה האירופי: זינוק במספר פשיטות הרגל בבריטניה ובגרמניה

בגלל עלויות האנרגיה: באוגוסט האחרון היה זינוק של 26% במספר החברות שהודיעו על פשיטת רגל בגרמניה, לעומת אוגוסט בשנה שעברה • גם בבריטניה נרשם גל של פשיטות רגל באוגוסט האחרון, אולם הדבר מוסבר בעיקר בתום תוקף תוכניות חילוץ וסיוע ממשלתיות שהושקו בתקופת הקורונה

אזור תעשייה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Associated Press, Michael Probst
אזור תעשייה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Associated Press, Michael Probst

הממשלה הגרמנית שוקלת להשעות זמנית את החוקים המחייבים חברות להכריז על פשיטת רגל, על רקע זינוק בהליכי חדלות פירעון מצד שורת חברות מרכזיות, וגם חברות קטנות יותר. לפי נתוני המכון הכלכלי IWH, באוגוסט האחרון היה זינוק של 26% במספר החברות שהודיעו על פשיטת רגל, לעומת אוגוסט בשנה שעברה. מומחים הסבירו כי הרקע למהלך הוא בעיקר עלויות אנרגיה גבוהות, וחשש בקרב עסקים מעלייה נוספת במחירי הגז והחשמל.

משבר האנרגיה האירופי כבר כאן: מפעלים בגרמניה מפסיקים ייצור בגלל הזינוק במחירים
הנהג הישראלי חשב שמשבר האנרגיה פסח עליו, אך בקרוב הוא ירגיש אותו בכיס  

חברת הנייר "הקלה", יצרן נעליים מוביל וכן חברה לאספקת חלקים לכלי רכב בגרמניה הודיעו בשבועיים האחרונים על פשיטות רגל. נתוני מדד המחירים ליצרנים (PPI) שהתפרסמו היום בגרמניה הפתיעו לרעה, והראו כי המחירים עלו ב־46% באוגוסט (לעומת השנה שעברה), מה שאמור להתגלגל בהמשך לצרכנים ברחבי אירופה, ולדכא את הייצור במדינה. רוב העלייה מוסברת במחירי האנרגיה.

גם בבריטניה נרשם גל של פשיטות רגל באוגוסט האחרון, אולם הדבר מוסבר בעיקר בתום תוקף תוכניות חילוץ וסיוע ממשלתיות שהושקו בתקופת הקורונה. מספר החברות שפשטו רגל באנגליה ובוויילס היה גבוה ב־42% מהמספר באוגוסט שלפני המגיפה.
רוב תוכניות התמיכה פגו במרץ האחרון, שבו עמד מספר החברות שפשטו רגל על 2,120. אך גם באוגוסט האחרון נותר מספר החברות פושטות הרגל גבוה, ועמד על 1,933. הממשלה הבריטית טרם הציגה חבילת תמיכה בתחום האנרגיה לתעשייה ולעסקים קטנים. פאבים ומסעדות במיוחד, כמו גם חנויות אחרות, הזהירו כי לא יצליחו להתמודד עם המחירים המזנקים ויעדיפו לסגור את שעריהם.