האקזיט של יעקב שחר: נחתם ההסכם למכירת נתח בעסקי הרכב שלו לידי הפניקס לפי שווי של יותר מ-4 מיליארד שקל

הפניקס תשלם 574 מיליון שקל עבור 14% ממניות קבוצת מאיר של משפחות שחר וקז, ותקבל אופציה לרכישת 6% נוספים בעוד כשלוש שנים

יעקב שחר, ימכור להפניקס 14% מקבוצת מאיר שבבעלותו / צילום: אביב חופי
יעקב שחר, ימכור להפניקס 14% מקבוצת מאיר שבבעלותו / צילום: אביב חופי

אחת העסקאות הגדולות בשוק ההון המקומי נחתמה, כאשר חברת הביטוח הפניקס סיכמה על רכישת 14% מקבוצת מאיר, יבואנית מותגי הרכב וולבו והונדה שבבעלות משפחות שחר וקז תמורת כ-574 מיליון שקל. תמורת העסקה מעניקה לקבוצת מאיר שווי של 4.1 מיליארד שקל, גבוה יותר מזה שעליו פורסם לפני כשבועיים עם היוודע דבר העסקה הנרקמת בין הצדדים.

● הפניקס ומאיר עדכנו את המחיר למעלה: 14% מקבוצת הרכב לפי שווי של יותר מ-4 מיליארד שקל
● החזקות הפניקס במאיר יגיעו עד ל-20%, החתימה בתוך שבועיים: פרטים חדשים על עסקת הענק של יעקב שחר
● קבוצת מאיר: הכירו את יבאונית הרכב שבדרך לעסקת ענק עם הפניקס

תוספת השווי נגזרת ככל הידוע מאופציה שקיבלה הפניקס לרכוש 6% נוספים ממניות קבוצת מאיר ולהגיע להחזקה של 20%, השיעור המירבי שמתיר לה החוק. שווי האופציה, שעליה פורסם לראשונה בגלובס, מוערך בבין 200 ל-300 מיליון שקל והיא תאפשר להפניקס להגדיל את ההחזקה במאיר בעוד שלוש שנים לפי שווי חברה של בין 4.4 ל-4.5 מיליארד שקל.

מחיר העסקה משקף את הערך העצום הטמון בעסקי יבוא הרכב  בישראל, שעליו ניתן ללמוד גם משווי החברות הציבוריות הנסחרות בת"א - דלק רכב (יבואנית מותגי מאזדה ופורד) וקרסו מוטורס (יבואנית רנו וניסאן), הנסחרות בשווי שוק של כ־4.4 מיליארד שקל וכ־1.7 מיליארד שקל בהתאמה.

העסקה מגיעה לאחר שנה חזקה בתחום יבוא הרכב לישראל, למרות הקשיים בשרשרת האספקה שהוביל למחסור בכלי רכב חדשים. מצוקת הקונים והביקוש הרב התבטאו בשיפור ניכר ברווחיותם של היבואנים וחברות הליסינג שבבעלותם, למרות הירידה במחזור המכירות.

קבוצת מאיר הוקמה בשנת 1967 על ידי מאיר קז המנוח, כיבואנית בלעדית של רכבי וולבו, והתפתחה עם השנים. יעקב שחר (81), חתנו וכיום אחד מבעלי הקבוצה, מזוהה בעיקר עם מועדון הכדורגל של מכבי חיפה, הנמנה עם עסקי קבוצת מאיר. בכל מקרה, מועדון הכדורגל אינו חלק מהעסקה עם הפניקס.

רכישת מניות קבוצת מאיר ע"יי הפניקס, חברת הביטוח הגדולה והרווחית בישראל,   מהווה  סגירת מעגל, שכן בעבר הייתה קבוצת הרכב של שחר וקז בעלת השליטה בחברת הביטוח. קבוצת מאיר רכשה את מניות השליטה בהפניקס מידי איש העסקים יוסי חכמי לפני 20 שנה, ב־2002, וכעבור ארבע שנים בלבד מכרה מחצית ממניותיה ברווח גדול לידי קבוצת דלק של איש העסקים יצחק תשובה. קבוצת מאיר המשיכה בשנים הבאות למכור נתחים מהחזקותיה בהפניקס, ובתחילת השנה הנוכחית חדלה להיות בעלת עניין בקבוצת הביטוח.

מבחינת הפניקס, בניהולו של אייל בן סימון, רכישת ההחזקה בעסקי הרכב של שחר וקז היא המשך של מגמת הרכישות שמבצעת  בשנים האחרונות  ענקית הביטוח והפיננסים בעסקים ריאליים שאינם משיקים לליבת עסקיה, על מנת לתמוך בתשואות שהיא מניבה לעמיתיה באפיקי החיסכון השונים. בין היתר ביצעה החברה רכישות משמעותיות בתחומי התקשורת (פרטנר), קמעונות המזון (יינות ביתן, מקס סטוק) , והתעופה (מועדון הנוסע המתמיד של אל על).