אילון מאסק | פרשנות

שיגור היסטורי של חללית, אובדן הסיכוי במשפט או הרצון להשפיע על בחירות 2024? מה הביא את מאסק להתחרט על ביטול רכישת טוויטר

ברגע אחד, ללא הרבה הסבר, הסכים מאסק לשלם את מלוא הסכום אותו הבטיח לבעלי המניות של טוויטר • מה הוביל את מאסק לשנות ב-180 מעלות את דעתו?

אילון מאסק / צילום: Associated Press, Susan Wals
אילון מאסק / צילום: Associated Press, Susan Wals

אילון מאסק עבר ברגע אחד מלוחם צדק נגד הבוטים של טוויטר ונגד כמה מהבכירים שלה שאישרו את סילוקו של דונלד טראמפ מהרשת החברתית - לבעלים העתידי של טוויטר. ברגע אחד, ללא הרבה הסבר, הסכים מאסק לשלם את מלוא הסכום אותו הבטיח לבעלי המניות של טוויטר: 44 מיליארד דולר, או 54.2 דולר למניה. מיד לאחר היוודע דבר העסקה זינקה מניית טוויטר  בבורסת ניו יורק ב-22%, וכעת מחירה עומד על 51 דולר לאחר ירידה קלה.

מה הוביל את מאסק לשנות ב-180 מעלות את דעתו על טוויטר? כנראה שהאתגרים שמחכים לו בחברות הליבה של פעילותו, ספייס אקס וטסלה, חייבו אותו לתת תשומת-לב רבה יותר מאשר זו שיכול היה להעניק להן לו היה עוסק בהכנה למשפט. מה גם שהסיכוי להצלחתו לא היו גבוהים, בלשון המעטה. מאסק נחל הפסד, למשל, בכמות המידע שאילץ את טוויטר לחשוף במהלך הרכישה - ובמיוחד פרטים מדויקים יותר על טיבם של הבוטים והיקפים של המשתמשים המזויפים. כמה מהטענות ששימשו את מאסק בבקשתו לבטל את העסקה לאחר הירידה הגדולה במניות הרשת החברתית נגעו להיקף המשתמשים הלא-אותנטיים ברשת ולבעיות חמורות באבטחת המידע בחברה, שהודלפו על-ידי חושף השחיתויות הסמנכ"ל לשעבר פיטר זטקו.

"מאסק התחיל להקשיב לעורכי הדין שלו", אמרה לגארדיאן פרופ' ענת אלון-בק, מומחית למשפט תאגידי מאוניברסיטת קייס ווסטרן. "הוא היה אמור לעבור תשאול תחת שבועה על-ידי עורכי הדין של טוויטר בימים הקרובים כחלק מההכנות למשפט שיזמה בתגובה לביטול החד-צדדי של העסקה מצדו. זה יהיה טיפשי מצידו לא לנסות לפחות לקנות את החברה ולהימנע אגב כך ממתן הצהרה תחת שבועה".

עוד הוסיפה פרופ' אלון-בק כי למרות הסכמתו של מאסק לרכוש את החברה המחיר המקורי, הצדדים ייפגשו על-מנת לאשר אותה, וכי הרוכש העתידי עוד נדרש להציג את כל המסמכים הרלוונטיים למימון החיצוני שגייס לרכישה.

מצבו המשפטי של מאסק, לדידה של פרופ' אלון-בק, לא היה קל. לטענתה, אין למאסק טיעונים להגנה כלל ועיקר. טוויטר הפריכה את טענות מאסק בדבר משתמשים מזויפים, וטענה כי הצהרותיו של זטקו מלאות בחורים. 

טרוד עם ספייס אקס וטסלה

על-פי הדיווחים, מאסק טרוד במיוחד בהכנת רקטת השיגור החדשה, סטארשיפ (Starship), גדולה וחזקה יותר מהמשגרים הקיימים שלה: פלקון 9 ופלקון האבי. את הרקטה הזו מכוון מאסק להנחית על הירח, כשהיא מאוישת, במסגרת משימת ארטמיס 3 של נאס"א, ובעתיד גם על המאדים. את השיגור לחלל מתכנן מאסק להוציא לפועל כבר בנובמבר, אך טרם נמצא לשיגור מקום להמריא ממנו.

מאסק מעוניין לעשות זאת מאחת הפלטפורמות בקייפ קנוורל שבדרום פלורידה, מהיכן שמשוגרים רוב משימות החלל של נאס"א וספייס אקס, אך הבטיח לנסות את החללית קודם לכן באתר בטקסס לפני כן. בחודש יוני האחרון קיבל מאסק אזהרה מסוכנות החלל האמריקאית: אם הסטארשיפ תתפוצץ על כן השיגור בפלורידה, הדבר יביא לביטול משימות השיגור לתחנת החלל הבינלאומית בזמן הקרוב.

גם טסלה נזקקת לתשומת-ליבו של מאסק. החברה חווה קשיים באספקת רכבים לביקוש הגבוה הקיים בלאו הכי, ובשל מחסור בחומרי גלם לבניית רכבים וסוללות שנגרם בין השאר בגלל העימות המחריף עם סין.

ובזמן שמאסק והנהלת החברה מצויים בריב - מערכת היחסים שלו עם המנכ"ל הנוכחי פראג אגרוול הגיעו לשפל, עד כדי כך שהאחרון צייץ עם היוודע דבר הרכישה כי הוא צפוי להיות מפוטר - הרשת החברתית הולכת ונסוגה בביצועיה, כמו יתר הרשתות החברתיות.

אלפי עובדים יפוטרו?

מאסק מבין היטב שאם סיכוייו נמוכים לצאת מהעסקה, לא רק שאין טעם אישי בלמשוך זמן, הדבר גם אינו נכון לחברה שתלויה על בלימה. טוויטר הודיעה כבר במאי כי היא מקפיאה גיוסים חדשים. סנאפ נכנסה בחודש שעבר למהלך שכולל פיטורי 20%, וגם מנכ"ל מטא, מארק צוקרברג, הכריז בסוף ספטמבר כי החברה הקפיאה את כל הגיוסים, וכי מצבת העובדים שלה תצטמצם בשנה הבאה, כך על-פי בלומברג.

בתוצאותיה לרבעון השני האשימה טוויטר את הביצועים שלה לא רק ב"רוח נגדית בשוק הפרסום", אלא גם בחוסר הוודאות שסבב סביב רכישת החברה. הכנסות טוויטר צמחו ב-2% בלבד במהלך הרבעון, בעוד שסנאפ צמחה ב-13% באותה התקופה.

על-פי מאסק, הקיצוצים בטוויטר לא הסתיימו: לפי תכתובות שנחשפו בינו לבין המשקיע ג'ייסון קלקניס, הבעלים החדש מעוניין להעביר את טוויטר לרווחיות גבוהה, בין השאר על-ידי פיטורי אלפי עובדים, ולהנפיק אותה שוב. מרד אפשרי של עובדים פרוגרסיביים בעקבות השתלטות החברה על-ידי מאסק שבעבר הביע תמיכה בטראמפ, ביקר את החלטת טוויטר לסלקו מהרשת החברתית, ואף צייץ לפני מספר ימים ציוץ פרו-רוסי, עלול להאיץ את התהליך.

מאסק גם רמז בעבר כי בכוונתו להוציא את טוויטר משוק הפרסום, אם כי הוא לא פירט מה יהיה המודל העסקי החלופי. ציוץ אניגמטי ששחרר מאסק לאוויר ביממה האחרונה ציין כי רכישת טוויטר היא למעשה צד נוסף בדרך ל"אפליקציה של הכול", תהליך שלטענתו ייקח כחמש שנים. אחת ההערכות שפורסמה ב"ניו יורק טיימס" מדברת על סיוע אפשרי של טוויטר למפלגה הרפובליקנית בבחירות 2024, לאחר החזרה אפשרית של טראמפ לרשת. בעוד שטוויטר הטילה על עצמה מגבלות רבות בהפצת תעמולה ופרסומים שקריים ובוטים במהלך בחירות האמצע של חודש נובמבר הקרוב, מאסק עלול להתיר אותן לקראת הבחירות הבאות.