אחרי נפילת המניה, מלרן חושפת: רשות ני"ע מקיימת ברור מינהלי בקשר לערבות שהעמיד בעל השליטה

מלרן יוצאת בתוכנית רכישה עצמית של אגרות החוב בהיקף של 50 מיליון שקל, לאחר שתשואתן זינקה בימי המסחר האחרונים • במקביל, מלרן מאשרת כי מתקיים בירור של רשות ני"ע לבדיקת ערבות שהעמיד לכאורה בעל השליטה בשנה שקדמה להנפקה ואשר לא ניתן לה גילוי בתשקיף

ריאן מואנד, בעל השליטה בחברת מלרן פרויקטים / צילום: יונתן בלום
ריאן מואנד, בעל השליטה בחברת מלרן פרויקטים / צילום: יונתן בלום

לאחר ימים סוערים במניית חברת האשראי החוץ-בנקאי מלרן פרויקטים  שבשליטת ריאן מואנד, החברה הודיעה הבוקר (ה') כי רשות ניירות ערך מקיימת "בירור מינהלי", שנוגע לערבות שהעמיד בעל השליטה בחברה, קודם לפרסום התשקיף של החברה בדצמבר 2019, ואשר לא ניתן לגביה גילוי. 

מלרן מציגה: מה הקשר בין עסקת בעלי עניין להלוואה שהסתבכה 

במקביל הודיע החברה על תוכנית רכישה עצמית של אגרות החוב שלה (סדרות ב', ג' ו-ד') בהיקף של עד 50 מיליון שקל, לאחר שהתשואות שלהן זינקו בימי המסחר האחרונים. 

מלרן פרויקטים עוסקת בתחום האשראי החוץ-בנקאי, תחום שצבר תשומת-לב ציבורית שלילית בשל הסתבכות של שתי חברות אחרות: יונט קרדיט וגיבוי אחזקות. מלרן עוסקת גם היא בתחום ניכיון הצ'קים וכן בהעמדת אשראי לרכישת רכבים משומשים בארה"ב.

מניית מלרן איבדה 22% מערכה בחמשת ימי המסחר שהסתיימו ביום ראשון השבוע, אך ביום שני זינקה המניה בשיעור חד של 7.1%, כאשר שווי השוק של החברה נאמד כעת טרם פתיחת המסחר על 275.8 מיליון שקל. בסיכומו של החודש האחרון נפלה מניית החברה ב-23%.

לחברה יש שלוש סדרות אג"ח סחירות (ב', ג' ו-ד'). התשואה לפדיון של סדרה ב' עומדת על 9.2%, והיא נסחרת במשך חיים ממוצע (מח"מ) של 1.38 שנים. לפני פחות מחודש, ב-22 בספטמבר, עוד נסחרה סדרה ב' בתשואה לפדיון של 6%. שתי הסדרות הנוספות נסחרות גן הן בתשואה גבוהה לפדיון של 8.9% (ג') ו-7.6% (ב'). 

"הבעת אמון באיתנות הפיננסית"

כאמור, החברה הודיעה הבוקר על תוכנית רכישה עצמית של אגרות החוב שלה בהיקף של עד 50 מיליון שקל, כצעד שהוגדר כ"הבעת אמון של הנהלת החברה באיתנות הפיננסית וביכולתה של החברה לשרת את החוב". 

מואנד ריאן, מנכ"ל ובעל השליטה במלרן, מסר כי "ההחלטה לצאת בתוכנית רכישה עצמית של אגרות החוב של החברה מהווה הבעת אמון של הנהלת החברה באיתנותה הפיננסית וביכולתה של החברה לשרת את החוב, וזאת על רקע מצב השוק. בנוסף, לאור תנאי השוק, הרכישה משרתת את החברה, שכן היא צפויה להניב לה תשואה עודפת ביחס להזדמנויות השקעה אחרות ברמת סיכון דומה, לשפר את מבנה התחייבויותיה וכן לסייע בהקטנת רמת המינוף ועלויות המימון שלה". 

בד-בבד ליציאתה לתוכנית רכישה עצמית של אגרות החוב שלה, דיווחה מלרן כי רשות ניירות ערך מקיימת בעניינה בירור מינהלי. הבירור, כך לפי דיווח החברה, הוא בנוגע לערבות "אשר לטענת רשות ניירות ערך הועמדה על-ידי החברה להבטחת חובות של בעל השליטה בחברה", קודם לפרסום התשקיף שהגישה בדצמבר 2019, "ואשר לא ניתן לגביה גילוי בתשקיף".

החברה הבהירה כי אותה ערבות בוטלה, מבלי שמומשה, בהמשך במרץ 2020. החברה עצמה, יש לציין, הונפקה ב-22 בדצמבר 2020, כלומר לאחר שהערבות עצמה כבר בוטלה מבלי שמומשה.

בחודש שעבר דיווחנו כי מלרן קיבלה אופציה ללא תשלום לרכוש מידי בעל השליטה שלה, ריאן מואנד, את החלק שלו בחברה בשם תוראב, שנערכת להנפקה בתל אביב. האופציה הוענקה לה כעסקה מזכה, כלומר "כעסקה עם בעל שליטה שאין בה אלא כדי לזכות את החברה". לחברה היה קשר נוסף לתוראב ובעליה, שהיו ערבים להלוואה של 15 מיליון שקל שהעמידה מלרן פרויקטים אשתקד לחברת הבנייה מחאמיד תאופיק, ימים בודדים לפני שזו נקלעה לקשיים.