מלרן מציגה: מה הקשר בין עסקת בעלי עניין להלוואה שהסתבכה

חברת האשראי החוץ-בנקאי שבשליטת מואנד ריאן קיבלה אופציה לרכוש מידיו את חלקו בחברת תוראב, שנערכת להנפקה בת"א • תוראב ובעליה ערבים להלוואה של 15 מיליון שקל שהעמידה מלרן אשתקד לחברת הבנייה מחאמיד תאופיק, ימים בודדים לפני שזו נקלעה לקשיים

ריאן מואנד / צילום: איל יצהר
ריאן מואנד / צילום: איל יצהר

מגזר האשראי החוץ-בנקאי ידע טלטלות לרוב בחודשים האחרונים, כאשר שתיים מהחברות הציבוריות הפועלות בו, יונט קרדיט וגיבוי אחזקות, דיווחו על אי-סדרים כספיים, שבמסגרתם נעלמו עשרות מיליוני שקלים, ומניותיהן קרסו.

מי שעד היום צברה רקורד עסקי מוצלח בתחום זה, כמו גם משקיעי עוגן איכותיים, היא חברת מלרן פרויקטים, שבשליטת המנכ"ל מואנד ריאן. החברה, הממקדת את פעילותה במגזר הערבי, דיווחה לאחרונה על גידול של 143% בהיקף עסקיה במחצית הראשונה של השנה, שהסתיימה עם הכנסות מימון של 83 מיליון שקל, ועל הכפלת הרווח הנקי, שהסתכם בכ-25 מיליון שקל.

 
  

סמוך לפרסום הדוחות פרסמה מלרן דיווח על אודות הסכם עם בעל השליטה ריאן, לקבלת אופציה, ללא תמורה, לרכישת מלוא החזקותיו בחברת תוראב השקעות ופיתוח, "וזאת כעסקה עם בעל שליטה שאין בה אלא כדי לזכות את החברה". תוראב, כך עולה מהדיווח, נמצאת בהליכים לקראת הנפקה בבורסה, ובשנה האחרונה הגישה טיוטת תשקיף חסויה לרשות ניירות ערך.

ריאן מחזיק כיום באופן פרטי בחברת מלרן צמנט, הפועלת בתחומי יבוא המלט והברזל לבניין, והוא צד לעסקת מיזוג שבה תוכנס פעילות זו תחת תוראב, כנגד הקצאת 17% ממניותיה - החזקה שהוא מבקש למכור לחברה הציבורית שבשליטתו.

הדיווח על האופציה שקיבלה מלרן לרכישת מניות המיעוט בתוראב מלמדת על מערכת יחסים קודמת בין שתי החברות, הקשורה להלוואה בסכום של 15 מיליון שקל שהעמידה מלרן אשתקד לחברת הבנייה מחאמיד תאופיק, ימים ספורים לפני שזו נקלעה לקשיים ונאלצה לפנות להגנת ביהמ"ש. מלרן דיווח לאחרונה כי היא פועלת לגביית החוב.

אופציית רכש ללא תמורה לתקופה של שלוש שנים

בדוחות מלרן נכתב כי תוראב ועינב החץ (אשר מהווה צד נוסף לעסקת המיזוג של תוראב, ח' ש') חתמו על הסכם ההלוואה למחאמיד תאופיק, "כאשר תוראב ועינב החץ הסכימו לחתום על ההסכם במעמד לווה, חרף העובדה שהועמדה בפועל למחאמיד תאופיק בלבד. על הסכם ההלוואה חתמו כערבים, בין היתר, בעלי השליטה בתוראב ובעינב החץ".

העסקה עם בעל השליטה מקנה למלרן אופציית רכש ללא תמורה לתקופה של שלוש שנים לרכישת מניותיו בתוראב, במחיר שישקף 50% מהשווי ההוגן של מניות תוראב במועד המימוש.

ככל הידוע בכוונת מלרן לממש את האופציה ולרכוש את המניות, במטרה לייצר לעצמה מקור רווח עתידי, שיאפשר לה להמשיך להתרחב בשוק האשראי החוץ-בנקאי.

לאחר השלמת שינוי המבנה בתוראב, הפועלת מהיישוב בסמת טבעון שבגליל, תפעל חברה זו בשני תחומי פעילות. הראשון הוא תחום התשתיות - ביצוע פרויקטים של הנדסה אזרחית בתחומים מגוונים של הקמת תשתיות ומבנים בישראל (לרבות בניית גשרים, מחלפים, פריצת כבישים וסלילתם, עבודות עפר ועוד).

השני הוא תחום התעשייה - פעילות בתחום ייצור ואספקה של חומרי גלם שונים לענף הבנייה והתשתיות (לרבות חומרי מחצבה, בטון מובא ואספלט, ופעילות בתחום יבוא מלט וברזל לבניין).

מדוחות פרופורמה שצירפה מלרן לדיווח עולה, כי מחזור ההכנסות של תוראב עמד על 800 מיליון שקל ב-2021, ירידה של 12.6% ביחס לשנה שקדמה לה.

הרווח הכולל עמד אשתקד על 19 מיליון שקל, כמחצית מהרוווח ב-2020. עם זאת, מדובר בשיפור ניכר לעומת 2019, שבה הציגה החברה הפסד של 27 מיליון שקל על מחזור של 754 מיליון שקל.

פעילות אשראי לרכישת רכבי יד שנייה בארה"ב

מלרן פרויקטים שבשליטת ריאן (50.2%) הוקמה בשנת 2008, והיא פועלת במתן אשראי לעסקים קטנים ובינוניים בישראל, עם התמחות במגזר הערבי-ישראלי, כנגד קבלת צ'קים דחויים (ניכיון צ'קים).

לחברה מנהלים עם ניסיון עשיר במערכת הפיננסית, ובראשם היו"ר דוד גרנות, שבעברו ניהל את הבנק הבינלאומי. בין בעלי המניות נמצאים דיסקונט קפיטל (13%), חברת ההשקעות עילדב (12.8%) ובית ההשקעות מור (9.2%).

אשתקד נוספה למלרן פעילות של אשראי לרכישת רכבי יד שנייה בארה"ב, באמצעות רכישת החברות לוגאנו ודרייב און. במחצית הראשונה השנה הסתכמו ההכנסות מאשראי לכלי רכב בארה"ב ב-19 מיליון שקל, והרווח המגזרי שנרשם בגינו הסתכם ב-1.1 מיליון שקל.

ההכנסות ממגזר האשראי החוץ-בנקאי בארץ הסתכמו ב-66 מיליון שקל, והרווח המגזרי עמד על 32.7 מיליון שקל.

לחברה תיק אשראי של קרוב למיליארד שקל, שהציג צמיחה שנתית ממוצעת של 49% מ-2017 (אז עמד על 165 מיליון שקל), בעקבות גיוסי החוב האינטנסיביים שביצעה בבורסה. למלרן יש כיום שלוש סדרות אג"ח (ב', ג' ו-ד') סחירות, בהיקף 652 מיליון שקל, שמדורגות A מינוס בידי S&P מעלות. הון החברה, 227 מיליון שקל, מימן בסוף יוני מאזן של 1.2 מיליארד שקל.

מדוחות מלרן עולה, כי כמחצית מתיק האשראי שלה מופנה לתחומי התשתיות, הבנייה ויזמות הנדל"ן. שיעור ההוצאה להפסדי אשראי עלה ברבעון השני ל-0.9%, הכפלה מול שיעורו ברבעון השני אשתקד. מלרן נסחרת כיום בשווי של 360 מיליון שקל, לאחר ירידה של 17% מתחילת השנה, אך עלייה של 21% מהנפקת מניותיה בדצמבר 2020.

סיכויי גבייה גבוהים "בזכות טיב הבטוחות"


כאמור, בדצמבר האחרון התפרסם כי מלרן העמידה לחברת הבנייה מחמאיד תאופיק אשראי בהיקף 15 מיליון שקל, ימים בודדים לפני שזו פנתה להליכים משפטיים של הגנה מפני נושיה. למחאמיד תאופיק היו אז חובות של כ-370 מיליון שקל, על רקע פרויקטים להקמת מעל ל-1,000 דירות שהיו אמורות להימסר.

מהדיון בביהמ"ש עלה כי האשראי שניתן לחברה על ידי מלרן היווה למזלה רק חלק מהסכם המימון, שעמד על 40 מיליון שקל. למרות הספקות לגבי עתיד החוב של מחאמיד תאופיק, במלרן דיווחו כי הם מעריכים שסיכויי הגבייה של החוב גבוהים, "וזאת בין היתר נוכח טיב הבטוחות".

לדברי עו"ד איתן ארז, שייצג את מלרן בדיון, האשראי שהועמד לחברה בקשיים כלל בטוחות בצורת "שיעבוד קבוע בדרגה ראשונה, ללא הגבלה בסכום, על נכסי נדל"ן בבעלות בעלי מניות הקבלן וכן בבעלות ערבים נוספים לחוב, ובערבות מתמדת ללא הגבלה בסכום של בעלי מניות הקבלן ושל צדדים שלישיים נוספים".

לאחר כניסת מחאמיד תאופיק לקשיים, פרסמה ב-28 בדצמבר S&P מעלות אשרור לדירוג של מלרן פרויקטים, לצורך גיוס החוב שבוצע סמוך לאירוע. בחברת הדירוג ציינו, כי "אף שאחד הלווים הגדולים של מלרן פרויקטים הגיש בקשה לצו עיכוב הליכים, אנו מעריכים כי הון החברה מספיק כדי לספוג השלכות אפשריות של התרחשות זו". בחברת הדירוג ציינו עוד, כי "קיימת סבירות גבוהה" לגביית ההלוואה. @