מרמה | טור סופ"ש

2,300 ביטקוין גנובים וחמישה עורכי דין ישראלים במוקד: תביעה חדשה מגלה דרמת מתח

כתב תביעה שהוגש לאחרונה מגולל פרשת מרמה רחבת-היקף, מעילה וגניבה מתוחכמות ושיטתיות, במסגרתן ניצלו לכאורה עורכי הדין גיא יובל ואורי ארד עם גורמים נוספים את הלקוח שלהם, שהיה עסוק בעצמו בבריחה מפני שלטונות החוק האירופיים לאור פרשה בה נחשד בעוקץ משקיעים • עו"ד יובל בתגובה: "תביעה שהיא כולה מעשה נוכלות"

ביטקוין / אילוסטרציה: Shutterstock, Ink Drop
ביטקוין / אילוסטרציה: Shutterstock, Ink Drop

כתב תביעה שהוגש בסוף השבוע באמצעות עורכי הדין רועי בלכר, גיא זאבי ומשה פקרביץ ממשרד קריספין רובינשטיין בלכר ושות' חושף דרמת פשע של ממש, במסגרתה מככבים לא פחות מ-5 עורכי דין ישראלים. כתב התביעה מגולל, על-פי הנטען, פרשת מרמה רחבת-היקף, מעילה וגניבה מתוחכמות ושיטתיות, במסגרתן ניצלו לכאורה עורכי הדין גיא יובל ואורי ארד עם גורמים נוספים את הלקוח שלהם, שהיה עסוק בעצמו בבריחה מפני שלטונות החוק האירופיים לאור פרשה בה נחשד בעוקץ ענק של משקיעים.

● פרשת "מיידוף הישראלי": איך הכול התחיל ומה קורה עכשיו | ניתוח
● חשד להלבנת הון של עשרות מיליוני שקלים באמצעות קריפטו: המשטרה עצרה שלושה חשודים

לטענת הלקוח, בעודו מצוי בבריחה, גנבו ממנו עורכי דינו סכומי עתק של ממש, בביטקוין. כמות מטבעות הביטקוין שנגנבו על-פי הנטען עומדים על כ-2,300 מטבעות בשווי עתק של 105 מיליון אירו. בתווך נמצאים עורכי דין נוספים ומתווך בשם מיקי חפץ שהיה שותף לקנוניה על-פי הנטען.

התובע הוא ז'ק הנרי ויגודצקי, בעל אזרחות ישראלית ובלגית, אדם אמיד במיוחד שהצליח להתרחק מעיני התקשורת בישראל. ויגודצקי התקשר בהסכם עם המתווך חפץ ועם עורכי הדין יובל וארד, לפיו יעביר להם מטבעות ביטקוין שיומרו על-ידם לאירו, ולאחר מכן הם יעבירו לו את הכספים שיתקבלו בעקבות ההמרה, בניכוי עמלה בגין טרחתם.

בכתב התביעה מצוין כי לאור האמון שרחש כלפי המתווך חפץ וכלפי עורכי הדין יובל וארד, ומתוך אמונה כי הם פועלים ויפעלו בדרך מקובלת ובתום-לב בקיומו של ההסכם בין הצדדים, העביר להם ויגודצקי במספר פעימות כ-600 מטבעות ביטקוין, ובהמשך העביר 1,700 מטבעות ביטקוין.

בכתב התביעה מצוין כי המתווך חפץ ועורכי הדיו יובל וארד הוליכו אותו שולל והציגו בפניו מצגים כוזבים ומטעים, לפיהם הם מבצעים המרה של מטבעות הביטקוין שלו ושומרים עבורו בנאמנות את הכספים המתקבלים בעקבות ההמרה, עד להעברתם אליו לפי דרישתו. בפועל, נטען, הם עשו במטבעות הביטקוין של התובע ובכספים שהתקבלו בעקבות המרתם כבשלהם וגזלו אותם מהתובע.

בעקבות ההסכם העבירו עורכי הדין את המטבעות לחשבונות בקפריסין ובסינגפור במטרה כיביכול להמירם בהמשך לאירו לטובת ויגודצקי. במרץ 2021 חתמו עורכי הדין יובל וארד בפני נוטריון, עו"ד חיים אהרן, שהיה המייסד והבעלים של משרד יובל-אהרן, על "הצהרת הנאמנים", בה הצהירו כי הם מחזיקים בנאמנות במטבעות ביטקוין ובכספים של ויגודצקי, וכי הכספים מופקדים בחשבון הבנק של צברי-יובל-ארד בבנק UBS בשווייץ ובחשבון בקפריסין. 

צו מעצר בגרמניה 

אלא שכאן האירועים החלו להסתבך. כחודש לאחר מכן, באפריל 2021, נעצר בבולגריה, לבקשת משטרת גרמניה, איש עסקים בשם אבי איצקוביץ', בחשד שאיצוקיבץ', ויגודצקי ואחרים היו חלק מהבעלים של פלטפורמות מסחר להשקעה באופציות בינאריות ובמטבעות וירטואליים, אשר הונו משקיעים גרמניים בפלטפורמות אלה בהיקפי ענק.

ויגוצדקי נכנס ללחץ עקב מעצר חברו לקנוניה ועקב העובדה שגם נגדו הוצא צו מעצר על-ידי השלטונות בגרמניה. על-פי כתב התביעה, "נוכח תחושת הלחץ וחוסר האונים שחש התובע בשל מעצרו של איצקוביץ', הוא פנה בבהילות לעורכי הדין יובל וארד כדי להיוועץ עמם כיצד עליו לנהוג". על-פי המתואר בכתב התביעה, עורכי הדין יובל וארד טסו לבולגריה ונפגשו עמו מספר פעמים בעיר סנדנסקי, במהלך חודשים מאי ויוני 2021, כאשר לפגישות אלה לווה שומר ראש מטעמו של עו"ד יובל.

לטענת ויגודצקי, עורכי הדין יובל וארד הזהירו והפחידו אותו כי אם לא יפעל בהתאם לתוכניתם, הוא צפוי לשנות מאסר רבות בכלא הגרמני. יובל הורה לתובע לנתק את קשריו עם חבריו ומשפחתו, ונטל ממנו את דרכונו ואת תעודת הזהות הישראלית שלו כדי להשמידם. בנוסף, עורכי הדין יובל וארד הורו לו לנתק כל קשר עם עו"ד משה סטרוגנו, שייצג את התובע בכל ענייניו הפרטיים מזה כעשור, וזאת בתואנה כי עו"ד סטרוגנו יגזול את כל כספו.

הדרמה לא עוצרת כאן, ועל-פי הנטען בכתב התביעה, עורכי הדין יובל וארד הגו תוכנית בריחה עבור ויגודצקי, שכוללת את הברחתו לאמריקה הלטינית, שם יש להם לטענתם קשרים ענפים, וביקשו כי כל שיחות הטלפון בינו לבין המתווך ועורכי הדין יתבצעו מעתה באופן חשאי, באמצעות טלפונים ניידים חד-פעמיים, בהם יותקנו תוכנות ייעודיות שלא מאפשרות להאזין לשיחה או להקליט אותה. עוד הדריכו אותו על-פי הנטען כי עליו למחוק לאלתר את שרת הדוא"ל שלו ואת כל התיקיות והמסמכים שלו המצויים בענן. 

ארנק דיגיטלי בנאמנות

וכעת אנו מגיעים לגולת הכותרת: ויגודצקי יעביר למתווך חפץ ולעורכי הדין יובל וארד את ארנקיו הדיגיטליים עם יתרת הביטקוין שברשותו עם סיסמאותיהם. המתווך חפץ ועורכי הדין יובל וארד נימקו זאת בכך שהעברת ארנקיו הדיגיטליים אליהם נדרשת כדי למנוע מהרשויות בגרמניה לתפוס את הארנקים כראיה.

ארנק דיגיטלי / אילוסטרציה: Shutterstock
 ארנק דיגיטלי / אילוסטרציה: Shutterstock

המתווך ועורכי הדין הבטיחו כי ישמרו בנאמנות את ארנקיו הדיגיטליים, את הסיסמאות לארנקים הדיגיטליים ואת מטבעות הביטקוין שבתוכם, וכי ימירו חלק מהמטבעות לאירו. עוד הם הבטיחו כי לאחר שהתובע ישתקע באמריקה הלטינית תחת זהות בדויה שיספקו לו עורכי הדין יובל וארד, יעבירו המתווך חפץ ועורכי הדין יובל וארד לתובע את מטבעות הביטקוין של התובע המוחזקים על-ידם בנאמנות ואת כל הכספים שיתקבלו כתוצאה מהמרתם.

בניגוד להעברת 600 מטבעות הביטקוין שמגובה במסמכים רבים, להעברה הנוכחית של כ-1,700 מטבעות ביטקוין נוספים אין תיעוד. לטענת התובע, מכיוון שסמך עליהם ולאור העובדה שהיה בלחץ עצום כתוצאה מכך שהוצא נגדו צו מעצר בגרמניה, הוא פעל בהתאם לתוכניתם.

עורכי הדין יובל וארד העבירו לויגודצקי באמצעות צד שלישי דרכון מזויף, באמצעותו הוא יצא מבולגריה ונכנס ליוון. זמן קצר לאחר מכן הוא יצא מיוון ועבר לפורטוגל באמצעות אותו דרכון מזויף. בפורטוגל התגורר התובע בדירה שמומנה על-ידי עורכי הדין יובל וארד. כאמור, מטרתם הסופית של עורכי הדין יובל וארד הייתה להעביר את התובע לאמריקה הלטינית.

"כאשר התובע עזב את בולגריה והחל במנוסתו ליוון ולאחר מכן לפורטוגל, סירבו עורכי הדין יובל וארד לקיים קשר ישיר עם התובע, בטענה שהם חוששים כי רשויות החוק בגרמניה יעלו על עקבותיהם. נוכח זאת, בעת שהתובע שהה ביוון ובפורטוגל, הם שלחו מעת לעת גורם עלום, שזהותו אינה ידועה לתובע, אשר היה נותן לתובע מכשיר טלפון נייד, כדי שיוכל לשוחח עמם. בסיום השיחה היה לוקח אותו גורם עלום את הטלפון הנייד מידי התובע ונעלם כלא היה".

אלא שעל-פי הנטען, לאחר מספר חודשים בהם חי ויגודצקי במחתרת ובמצוקה כלכלית, שכן לא הייתה לו גישה לכספיו, הוא דרש מעורכי הדין יובל וארד להעביר לו את הכספים שהתקבלו אצלם לאחר המרת מטבעות הביטקוין לאירו, ולהחזיר לו את מטבעות הביטקוין שנמסרו להם בנאמנות.

"כל פניות התובע הושבו ריקם. עורכי הדין יובל וארד סירבו לדרישותיו והחלו להתחמק מפניות התובע אליהם, תוך שהם מאיימים עליו כי אם ינסה ליצור עמם קשר על-מנת לבקש את כספו ומטבעות הביטקוין שלו, הם יפנו לרשויות בגרמניה וימסרו להם את רכושו וכספו", נטען בתביעה.

כתב התביעה מגולל עוד כי לאחר שהתעורר חשדו כי נפל קורבן להונאה, התובע פנה בדצמבר 2021 לעו"ד סטרוגנו, שיתף אותו בחששותיו מפני מאסר ממושך בגרמניה, כפי שהפחידו אותו עורכי הדין יובל וארד, וביקש לברר עמו את מצבו המשפטי של שותפו איצקוביץ'. עו"ד סטרוגנו הרגיע את התובע, הסביר לו כי לטעמו התיק בגרמניה הוא תיק חלש שאפשר לסיימו בהסדר טיעון, ואמר כי טענתם של עורכי הדין יובל וארד לפיה הוא צפוי לשנות מאסר רבות בכלא הגרמני היא טענה חסרת שחר, וכי אין כל טעם שימשיך במנוסתו, ומוטב יהיה אם יסגיר עצמו לרשויות האכיפה בגרמניה.

לאחר שויגודצקי אכן הסכים להסגיר את עצמו לרשויות האכיפה בגרמניה, עו"ד סטרוגנו נטל על עצמו את ייצוגו של התובע בהליך ההסגרה, ויחד עם עורך דין גרמני נוסף ששכר את שירותיו, עמדו עורכי הדין בקשר עם הפרקליטות והמשטרה בגרמניה והסגירו את התובע לרשויות בגרמניה בפברואר 2022.

כיום מוחזק ויגודצקי במעצר במתקן כליאה בגרמניה, ועורך דינו הגרמני מנהל משא-ומתן עם רשויות התביעה בגרמניה לגיבושו של הסדר טיעון, במסגרתו יימחקו רוב סעיפי האישום נגד התובע, והמשקיעים יפוצו כספית. 

"מסע השמצות שקרי ומכוער" 

אלא שהדרמה לא עוצרת כאן. על-פי הנטען בכתב התביעה, בשל חששם של עורכי הדין יובל וארד כי עו"ד סטרוגנו יסכל את תוכניתם העבריינית לשלוח יד בכספי התובע, הם פעלו להכפשת שמו של עו"ד סטרוגנו בפני התובע. "לאחר שהתובע ניתק את קשריו עם עורכי הדין יובל וארד, הגו עורכי הדין יובל וארד תוכנית זדונית לפגוע גם בעו"ד סטרוגנו והחלו במסע השמצות שקרי ומכוער נגדו, במהלכו פרסמו כתבות פיקטיביות בהן הואשם עו"ד סטרוגנו כמי שכביכול מסייע לתובע להימלט מאימת הדין וכמי שהיה שותף של התובע להונאות בתחום המסחר ב-FX שבוצעו ברחבי העולם".

אם לא די בכך, נטען כי עורכי הדין יובל וארד אף שכרו את שירותיהן של חברות סייבר, באמצעותן העלו אתרי אינטרנט בהם פורסם מידע כוזב ושקרי על עו"ד סטרוגנו, לרבות שמו, תמונתו, פרטיו האישיים; פתחו חשבונות פיקטיביים ברשתות החברתיות על שמו של עו"ד סטרוגנו וחדרו למחשבו האישי על-מנת להוציא משם מידע ומסמכים, אותם העבירו לגורמים שונים ביחד עם האתרים הפיקטיביים.

כעת ויגודוצקי, המצוי במעצר בגרמניה בחשד לעוקץ משקיעים, מבקש, באמצעות עו"ד בלכר וזאבי, לקבל חזרה את 100 מיליון האירו שלטענת נעקצו ממנו במהלך ניסיונו להתחמק מחקירה על העוקץ בו הוא עצמו חשוד. חד גדיא, הגרסה הווירטואלית. 

"תביעת הפחדה בדיונית" 

את תגובת הנתבעים עורכי הדין גיא יובל ואורי ארד לא ניתן היה להשיג. במשרדם מסרו כי הם בחו"ל עד לזמן לא ידוע, וכי אין דרך ליצור עימם קשר כשהם בחו"ל. אולם לאחר זמן קצר התקשר עו"ד יובל וביקש למסור את תגובתו לכתבה, ואף הסכים להצעת הח"מ להיפגש כעת בתל אביב. במענה לתמיהה כיצד הוא יכול להיפגש בתל אביב, בעוד שממשרדו נמסר כי שוהה בימים אלה בחו"ל לפרק זמן לא ידוע, וכי אין דרך למסור עימו קשר - מסר עו"ד יובל בתגובה: "כנראה אי-הבנה, רק אורי בחו"ל".

לגופו של עניין, מסר עו"ד יובל כך: "מדובר בתביעת הפחדה בדיונית, שהוגשה על-ידי ז'ק ויגודצקי, נוכל ועבריין בינלאומי שעקץ אלפי קורבנות תמימים במאות מיליוני אירו.

"ויגודצקי מואשם בימים אלה בגרמניה בניהול ארגון פשע ובהונאה מתוחכמת חוצת-יבשות ובהיקפי עתק. ויגודצקי נמצא במעצר עד תום ההליכים, ותביעות פליליות ואזרחיות ננקטות נגדו ונגד שותפיו לפשע, חלקם הגדול ישראלים ברחבי העולם.

"הוא הגיע אלינו לצורך קבלת שירותים פיננסים והציג עצמו כאיש עסקים בינלאומי. לאחר מספר חודשים התברר לנו כי הוא שייך לארגון פשע, וכי כספיו הם כספים אשר נגנבו מהונאת פורקס.

"מעת שדיווחנו, על-פי דרישת הרשויות בגרמניה, הפועלות נגדו, על כספים שלו בסכומי עתק המוחזקים בחשבון בנק בסינגפור, אותם הוא ניסה להעלים מאלפי הקורבנות אותם הוא הונה, הוא הפך אותנו לאויביו ורודף אותנו בכל דרך אפשרית, על-מנת למנוע מאיתנו לשתף פעולה עם הרשויות.

"לצורך זאת, ויגודצקי אף שלח לביתנו באישון לילה, ולמשרדנו בשעות הפעילות של המשרד, כנופיות עבריינים על-מנת ללהרתיע אותנו מלשתף פעולה בהליכים הפליליים והאזרחיים הננקטים נגדו בגרמניה. העבריינים הללו הוסרטו וצולמו ואף נעצרו במשטרה לאחר הגשת תלונות על-ידנו.

"לאחר שהפחדה באמצעות עבריינים לא צלחה, עבר ויגודצקי לשלב הבא, שהוא ניסיון להכפיש אותנו או לעשות לנו דה-לגיטימציה, עם תביעה שהיא כולה מעשה נוכלות, שכמובן תדחה לגופה. אנחנו לא נירתע ונמשיך לשתף פעולה עם הרשויות בגרמניה על-מנת שישלם על מעשיו כלפי אלפי הקורבנות".

הנתבע מיקי חפץ מסר בתגובה: "עוד לא קיבלתי את התביעה. הכול שטויות, הכול מצוץ מהאצבע. אל תאמין לכל דבר".

***כל המעורבים בפרשה המוזכרים לא הורשעו בביצוע העברות המיוחסות להם ועומדת להם חזקת החפות