למה אילון מאסק רוצה להפוך את טוויטר לוויצ'אט הסינית והאם יש לו סיכוי?

מנכ"ל טסלה הסביר את חזרתו המפתיעה לעסקת טוויטר ברצון להקים "אפליקציה שיש בה הכל", אבל מה זה אומר בכלל? • וגם: מה הסתתר בתשקיף שהגישה מובילאיי לקראת הנפקה ב-2023 • השבוע שהיה בהייטק ומדע

אילון מאסק / צילום: Associated Press, Susan Wals
אילון מאסק / צילום: Associated Press, Susan Wals

אחרי שכבר חזר בו מעסקת 44 המיליארד דולר לרכישת טוויטר ונתבע על ידי החברה, אילון מאסק שוב בעניין (לפחות נכון לכתיבת שורות אלו ביום שישי). בציוץ ביום רביעי הסביר מאסק את הפליק פלאק שלו סביב העסקה, בכך שרכישת טוויטר תעזור ביצירת X - "האפליקציה שיש בה הכל".

האפליקציה שיש בה הכל היא מה שנהוג לכנות "סופר אפלקציה", כזו שמלווה את משתמשיה בחלק גדול מהפעולות שהם מבצעים לאורך היום, בלי שהם יצטרכו לצאת רחמנא ליצלן אל האינטרנט הפתוח או לאפליקציות אחרות. סופר אפליקציה כזו לא רק משמשת בתור רשת חברתית, אלא גם ככלי לתקשורת עם אחרים, כאמצעי תשלום וכפלטפורמה לקניות למשל.

כאשר מדברים על סופר אפליקציה, מתייחסים קודם כל לוויצ'אט הסינית - האמא של סופר האפליקציות והאפליקציה שמנהלת את חיי היומיום של מעל מיליארד סינים. וויצ'אט הסינית, מבית היוצר של טנסנט, היא באמת אקוסיסטם או ציוויליזציה משל עצמה אם תרצו, שבה ניתן גם לקחת הלוואות, לרכוש כרטיסים לרכבת, להזמין חדרי מלון וגם לשלם חשבונות חשמל ומים. אם חסר לכם איזשהו שירות, וויצ'אט מאפשרת להוריד "מיני-תוכנות" של צד שלישי וכך להוסיף לה עוד יכולות ופונקציות.

מאסק עצמו התייחס ישירות לוויצ'אט הסינית במפגש שאלות ותשובות עם עובדי טוויטר בחודש יוני, שם הוא דיבר על ההזדמנות לבנות סופר אפליקציה דומה במערב. "אתה תכל'ס חי על וויצ'אט בסין כי היא כל כך מועילה ועוזרת לחיי היומיום ואני חושב שאם נוכל להשיג זאת, או משהו קרוב לזה עם טוויטר, זאת תהיה הצלחה אדירה", הוא אמר. חלום יפה מאוד, אבל האם הוא ישים?

מאסק, כדאי לומר, הוא ממש לא היזם הראשון שרוצה לייבא את המודל של וויצ'אט למערב. קדם לו מייסד פייסבוק מארק צוקרברג שהתאהב באפליקציה הסינית כבר לפני כמה שנים וניסה ליישם את המודל שלה כדי לגוון את מקורות ההכנסה של החברה מעבר לפרסום. זה נכשל עד כה. לפי דיווח של אתר הטכנולוגיה האמריקאי The information מהשבוע, מטא מצמצמת את האמביציות שלה להפוך את פייסבוק ואינסטגרם לפלטפורמות בהן נבצע קניות, לאחר שהשיקה את הפרויקט בתחילת הקורונה ברעש רב. גם בתחום הפיננסים עברה מטא התכווצות משמעותית, כשביטלה בשנה האחרונה את פעילות הקריפטו שלה. אפשר לומר בביטחון שבפועל היום אנחנו לא עושים יותר דברים יומיומיים מאשר עשינו לפני שנתיים או שלוש, כנראה שאפילו פחות.

ואולי לא כל מה שעובד בסין יכול לעבוד במערב, וטוב שכך. וויצ'אט הפכה לסופר אפליקציה בתנאים ייחודיים מאוד לסין. כך למשל, מנוע החיפוש המוביל בסין באידו נחשב כבר שנים ללא אהוד ולא מוצלח במיוחד, מה שפתח אופציה לאפליקציות אחרות כמו וויצ'אט להפוך למרכז שמארגן את הגלישה באינטרנט של המשתמש סביבן. זה ממש לא המצב במערב, כאשר גוגל היא זו שמארגנת את העולם הדיגיטלי שלנו.

חלק גדול מהשירותים המרכזיים שהפכו את וויצ'אט לסופר אפליקציה הושקו בשלב מוקדם יחסית. שירות התשלומים של וויצ'אט הושק עוד ב-2013, כשהעולם התשלומים היה עדיין בשלב בתולי יחסית. אי אפשר בשום אופן להשוות את זה למצב שבו שוק התשלומים נמצא כיום במערב עם שפע של שחקנים, כולל שחקני ענק כאפל, שפועלים בו.

מעבר לכל, וויצ'אט צמחה להיות סופר אפליקציה בתקופה שבה פעילות ההגבלים העסקיים לא הייתה ממש אגרסיבית בסין. כל עוד החברה-האם שלה, טנסנט, צייתה לדרישות הפוליטיות של הממשל המקומי, היא קיבלה אור ירוק להתפתח לכיוונים חדשים. יש שיטענו שהיא קיבלה אפילו רוח גבית לכך מהרשויות. לטוויטר, או לכל שחקן מערבי אחר, יהיה הרבה יותר קשה להגיע לשליטה רוחבית בשוק באקלים הנוכחי. בקיצור, אם מאסק מנסה להסביר לנו ולעצמו למה הוא חזר עם זנב בין הרגליים לאותה עסקה שדחה בעבר, ההזדמנות להפוך את טוויטר לוויצ'אט איננה תירוץ טוב במיוחד.

סיכום השבוע עם שמונה דברים מעניינים שכתבנו עליהם.

לקבלת סיכום השבוע בהייטק במייל: הירשמו כאן

1. תפנית הטוויטר של מאסק

ברגע אחד, ללא הרבה הסבר, הסכים מאסק לשלם את מלוא הסכום אותו הבטיח לבעלי המניות של טוויטר. מה הוביל את מאסק לשנות ב-180 מעלות את דעתו?

2. מהשפעה מזיקה להגנת האנושות

רונן ששון, יונתן מטוס וערן טל פרשו מתפקידים יוקרתיים בחברות שעוסקות בפיתוחים שנויים במחלוקת ועברו לפתח פתרונות מתקדמים בתחומי הבריאות, הבטיחות והסביבה. בראיון לגלובס הם מספרים איך שינו כיוון מתוך חיפוש עיסוק עם משמעות מוסרית

3. החיפוש החדש של גוגל

גוגל רוצה לשנות לגמרי את הצורה שבה אנחנו משתמשים במנועי החיפוש - ובעיקר להחליט עבורנו מה אנחנו רוצים לחפש. הדרך שלה לעשות זאת: שורת חיפוש עם פיצ'רים ופילטרים חדשים, עיצוב פיד-חיפוש יותר ססגוני ופיצ'רים שידחפו לנו יותר מוצרים. אנחנו נקבל את השירות שאנחנו רוצים, אבל נשלם בתמורה עם המידע שלנו

4. אינטל רוצה להיפגש עם 3.5 מיליארד דולר

תשקיף ההנפקה שפרסמה חברת מערכות הבטיחות לרכב בעיצומה של בצורת בשוק ההנפקות חושף את המטרה המרכזית למהלך מצד בעלת הבית אינטל. עוד הוא חושף את הצמיחה בהכנסות מובילאיי, את הפסדיה ואת התלות שלה בשוק הסיני, שמהווה גם גורם סיכון

5. הרובוט של מאסק לא יעשה לנו קניות

עוד לפני החזרה לעסקת טוויטר, אילון מאסק הציג את Optimus, רובוט שמיועד לבצע משימות פשוטות במקום בני האדם. איל ההון מקווה שהרובוט יהפוך לחלק משגרת החיים של בני אדם, אך מומחים בתחום סבורים אחרת: מדובר במסע יחסי ציבור חלול שנועד בעיקר כדי לגייס משקיעים

6. עכשיו גם לגוגל יש שעון

ענקית הטכנולוגיה קיימה השבוע את אירוע ההשקה שלה Made by Google, שם הציגה מספר מוצרים חדשים, בראשם השעון החכם הראשון שלה, שנועד להתחרות עם אפל. ובדרך עקצה את החברה מתחרה על מספר פיצ'רים שהיו אצלה לפני שנים

7. קרן שביעית בום

פירמת ההון סיכון הישראלית-בריטית 83North מגייסת קרן שביעית להשקעות בחברות סטארט-אפ צעירות ובוגרות. למרות הקושי למשוך משקיעים לקרנות הון סיכון חדשות בימים אלה בשל עליית הריביות ובשל אי-הוודאות הגיאופוליטית, הצליחו בקרן לגייס הון מאותם משקיעים מוגבלים שהשקיעו בעבר

8. תביעה סינית לחברת השבבים מנס ציונה

אסיה דיירקט, בנק השקעות הפועל מבייג'ינג, תובע בהונג קונג את חברת VisIC, שעוסקת בשבבים לרכב חשמלי, בטענה כי לא שילמה לו דמי הצלחה עבור השקעה שקיבלה מגופים סינים. VisIC: "אנחנו מכחישים כי הם זכאים לתשלום נוסף, וכל מטרת הכתבה היא ללחוץ עלינו".