טסלה | ניתוח

רובוט שיעשה לנו קניות? המודל שהציג מאסק לא הרשים את התעשייה

אילון מאסק הציג את Optimus, רובוט שמיועד לבצע משימות פשוטות במקום בני האדם • איל ההון מקווה שהרובוט יהפוך לחלק משגרת החיים של בני אדם, אך מומחים בתחום סבורים אחרת: מדובר במסע יחסי ציבור חלול שנועד בעיקר כדי לגייס משקיעים

הרובוט של טסלה משקה עציץ / צילום: מתוך יוטיוב
הרובוט של טסלה משקה עציץ / צילום: מתוך יוטיוב

מנכ"ל חברת טסלה ו־SpaceX, אילון מאסק, הכריז באירוע AI Day, יום הבינה המלאכותית השנתי של החברה שהתקיים בפאלו אלטו, על Optimus - רובוט דמוי אדם לביצוע שלל פעולות פשוטות. הרובוט מבוסס על שבבים וחיישנים המצויים במכוניות טסלה לשם נהיגה עצמית, ונועד לבצע את המשימות "הלא בטוחות, חוזרות או משעממות", כדברי מאסק, כמו ללכת לחנות ולקנות מצרכים, להשקות את הגינה או להזיז חפצים ממקום למקום.

העלות הצפויה של המוצר החדש, שעתיד להימכר ללקוחות תוך שלוש עד חמש שנים, היא 20 אלף דולר ליחידה. האם מדובר במוצר מהפכני וחדשני כמו שמאסק הצטייר? מומחים בתחום מטילים ספק.

צעד קטן לרובוט, צעד גדול לאנושות. האמנם?

במהלך ההשקה עצמה, הרובוט לא ביצע על הבמה משימות מורכבות, מלבד הליכה ונפנוף לשלום לקהל.

פרופסור גל קמינקא, ראש מאגד הרובוטיקה באוניברסיטת בר אילן ומהמחלקה למדעי מחשב, מתמחה ברובוטיקה ובינה מלאכותית, סבור שהסיבה היחידה שעוסקים במוצר החדש היא מאסק עצמו. "אני חושב שהרובוט מאוד לא מרשים, אין כאן שום דבר חדש, בטח שלא הוצג כבר לפני שנים", הוא אמר. "רובוט דמוי אנוש קיים בעולמות המחקר וקיים לפעמים גם בעולמות המסחריים. המרחק מפה למוצר הוא ענק, ואין סיבה לחשוב שטסלה תעשה את זה. הסיבה היחידה שמדברים על עליו היא כי רוצים לדבר על מאסק".

פרופ׳ גל קמינקא / צילום: אוניברסיטת בר אילן
 פרופ׳ גל קמינקא / צילום: אוניברסיטת בר אילן

הוא דיבר על זה שזה יחליף את המשימות המסוכנות והרפטטיביות. מה אתה חושב על זה?
"זה מה שרובוטיקאים טוענים ב־50 שנה האחרונות", השיב פרופסור קמינקא. "זה לא חזון חדש. ראינו כבר בעבר חברות שהציגו רובוטים שמרימים חתיכות ברזל - זה מה שעושה רובוט תעשייתי. לא ברור מה המטרה של מאסק - הרובוט מיועד לתעשייה, אבל הוא לא מתאים לשם בהכרח".

הרובוט של טסלה / צילום: מתוך יוטיוב
 הרובוט של טסלה / צילום: מתוך יוטיוב

קמינקא, כמומחה בתחום, הבהיר שהשלב בו רובוטים יחליפו בני אדם עוד רחוק. "יש כבר רובוטים שנראים כמו בני אדם, אבל אם השאלה היא מתי יהיה רובוט שיודע להחליף לגמרי את בני האדם? לדעתי זה ייקח עוד עשרות שנים. עד אז, יהיו רובוטים שיעזרו בייצור, וזה כבר קיים. המהפכה התעשייתית התחילה ואנחנו מחליפים לטכנולוגיה שעוזרת בייצור".

שלל פעולות אל מול חוסר יעילות

פרופסור אורן צוקרמן, ראש התוכנית לתואר שני באינטראקציית אדם־מחשב באוניברסיטת רייכמן, גם מאמין שהשקת הרובוט הייתה הפגנת יכולת נמוכה עד בינונית, ואף חושב שהחזון של מאסק הוא שגוי. "עד היום אין הצלחה בתחום של רובוטים דמוי אנוש", אמר פרופסור צוקרמן לגלובס. "הוא מסקרן המון אנשים, משהו במין האנושי גורם לנו לחשוב שזה כיוון נכון, אך אני חושב שזו טעות".

לדבריו, אצל בני האדם קיים מבנה שהתקבע עבור המשימות המגוונות: "כל המשימות הן שונות, והן דורשות יכולות מכניות שונות לגרום לרובוט דמוי אדם לבצע אותן. לדוגמה, רובוט שהולך על גלגלים יתקשה להתגבר על מכשולים ברמת הגולן, לכן זו לא המכניקה הנכונה. חזון שמסוגל לעשות הרבה דברים הוא שגוי לדעתי. כשמדברים על יזמות, צריך להבין מה הבעיה שצריך לפתור. וגם חוסר הבהירות של מאסק, שהוא ציין שלל מטרות לשמן נועד הרובוט, אך אין בהן התקדמות מבחינת עסקית וטכנולוגית".

לדעתך יש צפי מתי רובוטים דמויי אנוש יחליפו בני אדם?
"אני חושב שזה לא יקרה. התקלות שיהיו ברובוטים דמוי אנוש יהיו רבות כל כך, שעדיף רובוטים תחליפים". לטענתו של צוקרמן, מדובר "בבזבוז כסף נוראי של הרבה חברות טכנולוגיה. היח"צ מכתיב הרבה כיוונים, וזה לא נכון".

פרופ' אורן צוקרמן / צילום: רם פנקר
 פרופ' אורן צוקרמן / צילום: רם פנקר

לדבריו: "להבדיל ממכונה רגילה, רובוט אנושי מייצר ציפיות מוגזמות ושגויות אצל האנשים. אנחנו מצפים שהרובוט יעשה הרבה יותר דברים בו זמנית, כמו הבנת הקשר וזמן. הטכנולוגיה רחוקה כדי להדביק את הפערים האלו. ודווקא הרובוטים הפשוטים, מפתיעים אותנו: רובוט שואב אבק והוא יודע לעצור כדי לא להתנגש בי. והוא יודע לפנות לי את הדרך אם אני הולך".

"מהלך שנועד לגייס כספים ודעת קהל"

טסלה ומאסק לא הראשונים שעסקו בטכנולוגיה הזו במטרה להקל בעתיד את בני האדם. לפני כ־20 שנה, הונדה היפנית הציגה רובוט דמוי אדם בשם Asimo, שביצע גם הוא מספר משימות פשוטות דומות. גם בחברה בוסטון דיינמיקס הציגו רובוטים דמויי אדם וכלב שכבר זמינים למסחר.

"למעלה מ־30 שנה יש תחום שנקרא 'רובוטים תעשייתיים'. הם לא החליפו את בני האדם, אבל הם שיפרו לגמרי ושינו את פסי הייצור ברחבי העולם", סיפר פרופסור קמינקא. "יש את החשש שהם יחליפו את העובדים האנושיים. תמיד אוטומציה מחליפה תפקידים. כמה עוזרות בית פוטרו בגלל שיש שואבי אבק?".

הרובוט של טסלה / צילום: מתוך יוטיוב
 הרובוט של טסלה / צילום: מתוך יוטיוב

פרופסור צוקרמן הוסיף: "המהלך של מאסק נועד כנראה לגיוס כספים ודעת קהל לטובת תהליך ארוך שנים של פיתוח רובוט דמוי אדם. בפועל רובוט כזה לא יהפוך למוצר מסחרי רווחי בפני עצמן, אבל הטכנולוגיות הרבות שיפותחו בתהליך יהיו חדשניות ומשמעותיות למדי, והן יוטמעו בעשרות מוצרים רובוטיים ייעודיים עתידיים, שכן יהפכו למוצרים מצליחים.

"הרובוטים הייעודיים לא יחליפו את בני האדם, אלא ישמשו כמכונות מעוצבות היטב שכל אחת מהן עושה משימה בודדת בלבד, כגון הרמת משאות, שליחויות, אינטראקציה חברתית וכדומה".