אנרג'יאן החלה בתהליך ההרצה במאגר הגז כריש

החברה עדכנה הבוקר על חיבור אסדת ההפקה הצפה למערכת הגז הישראלית במטרה לבדוק את תקינות מערכת הצינורות התת-ימית • לא נקבע תאריך להתחלת הפקת הגז • לפי דיווחים, ממשלת לבנון עשויה להתגמש בשינויים שביקשה להכניס להסכם הגז עם ישראל

מאגר כריש. אנרג'יאן בעלת הזיכיון במאגר / צילום: אנרג'יאן
מאגר כריש. אנרג'יאן בעלת הזיכיון במאגר / צילום: אנרג'יאן

החל תהליך ההרצה במאגר הגז כריש. חברת אנרג'יאן, בעלת זיכיון ההפקה ממאגר כריש, עדכנה הבוקר (א') כי חיברה את אסדת ההפקה הצפה (FPSO) למערכת הגז הישראלית וכי החלה בתיאום עם משרד האנרגיה בהרצת הגז מהחוף לאסדה בתהליך המכונה Buy-Back. במסגרת התהליך מוזרם גז מן החוף דרך מערכת הצינורות התת-ימית אל האסדה כדי לבדוק את תקינותו.

התהליך החל לאחר קבלת אישור ממשרד האנרגיה. מדובר באישור שעוכב כשבועיים בשל עמדת המדינה לאפשר למו"מ עם לבנון על הגבול הימי להתנהל עד להשלמה ולאחר איומי חיזבאללה כי תחילת ההפקה לפני הגעה להסכם שמקובל עליו, עשויה להביא למתקפה על האסדות בשטח ישראל. בגלובס פורסם כי מנכ"ל אנרג'יאן ובעלי החברה, מתיוס ריגאס, וכן חלק מגורמי הביטחון הישראלים התנגדו לדחייה, אבל בהנחיית הדרג המדיני נמנע משרד האנרגיה ממתן האישורים הנדרשים להתחלת ההרצה. בישיבת הקבינט ביום חמישי האחרון הסוגיה עלתה והדחייה המכוונת עוררה התנגדות בקרב כמה מהשרים. השרה איילת שקד הגדירה את הדחייה כ"פרוטקשן" ובסיום הישיבה הוחלט להתחיל בתהליך ההרצה.

האינטרסים הנעלמים מאחורי המו"מ על הגז בין לבנון לישראל 
כל סימני השאלה סביב הסכם הגז עם לבנון | פרשנות
אנרג'יאן הודיעה על מציאת גז נוסף בשטחי ישראל 

יש לציין כי כבר לפני שלושה שבועות נסוג נסראללה מהאולטימטום הראשוני וקבע כי עילת התקיפה מבחינתו תהיה התחלת הפקת הגז מכריש והעברתו אל החוף, ולא תהליך הבדיקה. הוא ייחס זאת להבהרות שקיבל בעקיפין מישראל. בערוץ טלויזיה לבנוני דווח כי האמריקאים עדכנו את לבנון כבר אתמול על כוונת ישראל להתחיל בתהליך ההרצה של אסדת כריש תוך הדגשה שאין מדובר בהפקה עצמה.

תהליך ההרצה אמור להימשך כמה ימים, ואם לא יתגלו בעיות, טכנית אפשר להתחיל בהפקה ובהולכת הגז מכריש אל החוף בתוך שבועות ספורים. עם זאת לא ברור בתוך כמה שבועות בדיוק, מאחר שבחברה לא מוכנים להתחייב ללוח זמנים ספציפי לאור התנהלות המדינה מולם. התאריך הגמיש הזה יאפשר לראש הממשלה לפיד ושר הביטחון גנץ להכחיש קשר לאיומי חיזבאללה ובד בבד לעכב "טכנית" את ההפקה.

אופטימיות לגבי המו"מ עם לבנון

במקביל, המו"מ עם לבנון נמשך. שלשום קיבלה לבנון מהאמריקאים באופן רשמי את הסירוב הישראלי לדרישותיה לשינויים בהצעת ההסכם שהגיש המתווך האמריקאי עמוס הוכשטיין. לפי דיווחים בתקשורת הלבנונית, יש נכונות מסוימת להתגמשות בניסוחים, והאווירה הנושבת מההנהגה שם אופטימית.

לפי דיווח אחר באל אח'בר, נשיא צרפת עמנואל מקרון העביר מסר לראש ממשלת לבנון  נג'יב מיקאתי כי על אף קשיי המו"מ ישראל לא מעוניינת בהסלמה.

לפי גורם ישראלי, סוגיית הפיצויים על שדה קאנה/צידון ברת פיתרון. בנוסף, הסוגיה השנייה של ההכרה החצי רשמית בקו המצופים סבוכה יותר אבל גם כאן באמצעות ניסוחים וערבויות בינלאומיות ניתן לפתור את המחלוקת. משמע האוירה הפסימית שהושרתה בישיבת הקבינט, ייתכן והייתה רק מסך עשן לקראת התקדמות בהסכם.

לפי עמדת היועצת המשפטית לממשלה גם אם הממשלה תאשר את ההסכם יש להניח אותו על שולחן הכנסת. מדובר בתהליך שאמור להימשך כשבועיים, עד סמוך מאוד לבחירות בישראל.