"הפעם זה רציני": מנכ"ל ג'יי.פי מורגן מזהיר ממיתון בתוך חודשים

כלכלת ארה"ב "למעשה עדיין מצליחה כיום", וסביר להניח שהצרכנים יהיו במצב טוב יותר בהשוואה למשבר העולמי של 2008, אומר המיליארדר ג'יימי דיימון, יו"ר ומנכ"ל ג'יי.פי מורגן, בראיון ל-CNBC • עם זאת, לדבריו, אנחנו בפתחו של מיתון שיגיע במהלך השנה הקרובה

ג'יימי דיימון, יו''ר ומנכ''ל ג'יי.פי מורגן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin
ג'יימי דיימון, יו''ר ומנכ''ל ג'יי.פי מורגן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

המיליארדר ג'יימי דיימון, יו"ר ומנכ"ל ג'יי.פי מורגן, הזהיר היום (ב') כי תמהיל "מאוד מאוד רציני של רוחות נגדיות" עלול להטות את הכלכלה האמריקאית והעולמית למיתון עד אמצע השנה הבאה.

הפסיכולוגיה של הכסף | פרויקט מיוחד
האם אפשר למנוע משברים פיננסיים? התשובה המפתיעה של זוכה פרס נובל לכלכלה 

בראיון ל-CNBC טען דיימון כי כלכלת ארצות-הברית "למעשה עדיין מצליחה" כיום, וכי סביר להניח שהצרכנים יהיו במצב טוב יותר בהשוואה למשבר הכלכלי העולמי של 2008.

בין האינדיקטורים שמהווים נורות אדומות, לדבריו, דיימון ציין את האינפלציה המתפרצת, את העלאת הריבית מעבר לצפוי ואת מלחמתה של רוסיה באוקראינה. "אלה דברים מאוד מאוד רציניים, שלדעתי עלולים לדחוף את ארצות-הברית ואת העולם למיתון - למעשה, אירופה כבר שם - והם צפויים להוביל את ארצות-הברית לסוג כלשהו של מיתון, שישה עד תשעה חודשים מעכשיו", אמר.

האמירות של דיימון מגיעות בזמן של חשש גובר מפני הסיכוי למיתון, כאשר הפדרל ריזרב ובנקים מרכזיים גדולים אחרים ברחבי העולם מעלים את הריבית במטרה לרסן את האינפלציה הגואה.

בחודש שעבר הבנק המרכזי של ארצות-הברית הודיע על העלאת ריבית נוספת בגובה של 0.75%, כך שהריבית תעמוד על 3%-3.25%. במסיבת העיתונאים לאחר ההודעה אמר יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, כי "חברי הוועדה הדגישו את המחויבות של הפד להורדת קצב האינפלציה ל-2% בשנה. ההחלטות הבאות שלנו ימשיכו להיות תלויות בנתונים, והמדיניות המוניטרית תמשיך להיות מרסנת ככל הנדרש, לצורך המאבק באינפלציה".

לדברי דיימון, בעוד שהפד "חיכה יותר מדי ועשה מעט מדי" בעת שהאינפלציה זינקה לשיא של ארבעה עשורים, המוסד "לגמרי מדביק את הפער".

לדבריו, הוא לא יכול להיות בטוח לגבי משך המיתון בארצות-הברית, ועל המשקיעים להתכונן למגוון תרחישים. "זה עשוי להיות מתון מאוד או קשה למדי, ורבים יהיו תלויים במה שקורה עם המלחמה הזאת. אז אני חושב שלנחש זה קשה - תהיו מוכנים".