על רקע האינפלציה הגבוהה: הפד מקפיץ את הריבית בארה"ב בעוד 0.75%

הפדרל ריזרב מעדכן את התחזיות ומעריך כי הריבית תגיע ל-4.6% במהלך השנה הבאה • היו"ר ג'רום פאוול: "ההחלטות הבאות שלנו ימשיכו להיות תלויות בנתונים, והמדיניות המוניטארית תמשיך להיות מרסנת ככל הנדרש, לצורך המאבק באינפלציה" • הדולר מזנק מול המטבעות המרכזיים

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

על רקע המשך העלייה באינפלציה בארה"ב, ובעיקר ב"אינפלציית הליבה" שאינה כוללת את מחירי המזון והאנרגיה, הפדרל ריזרב ממשיך בהעלאת ריבית אגרסיבית.

הבנק המרכזי של ארה"ב הודיע על העלאת ריבית נוספת בגובה של 0.75%, כך שהריבית תעמוד על 3%-3.25%. זאת לאחר שני ימי דיונים של "הוועדה לענייני השוק הפתוח" של הפד.

בזירת הפורקס, הדולר מזנק ביותר מ-1% מול האירו ונסחר סביב 0.983 דולר לאירו. מטבע הליש"ט נחלש בכ-0.9% לרמה של 1.127 דולר לליש"ט. ה"דולר אינדקס" מזנק לרמה של 111 נק', שיא של 20 שנה.

מדדי המניות בוול סטריט עברו לירידות של עד 1%.

במקביל להודעה, הפד מעדכן את התחזיות ומעריך שהריבית תגיע ל-4.6% במהלך השנה הבאה. עוד צופים ראשי הפד כי הריבית לא תתחיל לרדת לפני 2024.

עוד מעריכים בפד כי שיעור האבטלה יעלה ל-4.4% במהלך השנה הבאה (לעומת 3.7% כיום בארה"ב) ושהצמיחה תסתכם השנה ב-0.2% בלבד ובשנה הבאה ברמה מעט יותר גבוהה. זאת לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 1.7% השנה.

בשוק האג"ח, תשואת אג"ח של הממשל האמריקאי לשנתיים מזנקת ל-4.11%, שיא של 15 שנים (מאז 2007). התשואה על האג"ח ל-10 שנים עולה ל-3.64%.

במסיבת העיתונאים לאחר ההודעה אמר יו"ר הפד, פאוול, בין השאר כי "חברי הוועדה הדגישו את המחויבות של הפד להורדת קצב האינפלציה ל-2% בשנה. ההחלטות הבאות שלנו ימשיכו להיות תלויות בנתונים, והמדיניות המוניטארית תמשיך להיות מרסנת ככל הנדרש, לצורך המאבק באינפלציה". 

"יש לנו מנדט כפול, לשמור על יציבות מחירים ועל תעסוקה מלאה, ואנחנו נמשיך לפעול להשגת שתי המטרות. הדרך להורדת קצב האינפלציה עשויה להיות לא קלה לחלק מהעסקים ומשקי הבית, אבל אנחנו נחושים לפעול להגיע ליעד, כי האלטרנטיבה גרועה יותר", הוא הוסיף.

רונן מנחם, כלכלן ראשי של מזרחי טפחות, מציין בעקבות הודעת הפד כי "העלאות הריבית עד כה לא שינו את המציאות הכלכלית של אינפלציה גבוהה, רוחבית, הנגרמת גם על ידי גורמי היצע (אינפלציה מיובאת) וגם על ידי לחצי מחירים מקומיים. לכן, לפד עוד מזומנת מלאכה מרובה. צעד זה שודר היטב לשווקים על ידי הנגיד פאוול וחבריו מאז נאום 8 הדקות שלו בוועידת ג'קסון הול בסוף חודש אוגוסט".

"התחזית לאינפלציה הבסיסית (ללא מזון ואנרגיה) עלתה מ-4.3% השנה ו-2.7% בשנה הבאה ל- 4.5% ו-3.1%, בהתאמה. הפד חושש יותר ממדידה זו מאשר מהאינפלציה הכללית כי היא משקפת טוב יותר את צמיחת הביקושים ולחצי המחירים בתוך המשק האמריקאי. כל יקשה למשק לשוב ליעד האינפלציה של 2%. כך, עליית התחזית מרחיקה בינתיים את סיום העלאת הריבית. על רקע זה, ניכר כי מיתון כלכלי בארה"ב לא מפריע לפד להעלות ריבית ואולי אף מהווה דרך לבלימת לחצי המחירים".