שינוי קטן, בשורה גדולה: הנוסחה לשילוב חרדיות בהייטק

ההייטק העלה אותי על מסלול אחר מזה שדמיינתי • הבשורה כל-כך גדולה, שעליי להצביע על התנאים שיביאו עוד חרדיות להשתלב בתחום

ככל שיהיו יותר מאיתנו, יותר חברות יפתחו את שעריהן ויגלו את הפוטנציאל שטמון בכך
ככל שיהיו יותר מאיתנו, יותר חברות יפתחו את שעריהן ויגלו את הפוטנציאל שטמון בכך

הכותבת ביקשה שלא לציין את שמה, והיא מפתחת מודלים בחברת טוגה נטוורקס, מרכז המחקר והפיתוח של Huawei בישראל

בילדותי, לא חלמתי על הייטק. זו הייתה עוד מילה שלא אמרה לי הרבה, שלכאורה לא קשור אליי או לעולמי. אני חרדית ליטאית מבני ברק, השניה מבין 12 ילדים, ובמשפחתי או בסביבתי הקרובה לא עסקו בתחום. אם לפני מספר שנים היו שואלים מה אעשה כשאהיה גדולה, הייתי עונה שאלך בדרך אמי שעובדת בתחום השיווק. אולם כשבגרתי, הרגשתי שאין לי רצון לשווק ולמכור, הלב שלי לא שם. רציתי משהו, ולא ידעתי לומר מהו. כל מה שידעתי זה שרציתי לממש ולבטא את עצמי.

באופן מפתיע, התהליך התחיל במהלך לימודיי בסמינר. קמא־טק, ארגון שמסייע לגשר על פערים טכנולוגיים של האוכלוסייה החרדית, שילב את תוכניתו בתוך לימודי הסמינר וסיפק הכשרה מעשית לכניסה לחברות מובילות בהייטק ללא תמורה. לראשונה העמקתי בנושא שכנראה בשום דרך אחרת לא הייתי נחשפת עליו: השילוב בתוך הסמינר, בתנאים המוכרים כנראה עשה את ההבדל מבחינתי ופתח בפניי עולם חדש.

מה מבחינת המעסיק? היתרון הייחודי כאן היה שהתוכנית "נתפרת" בשיתוף עם חברות ההייטק בהתאם לצרכים מוגדרים וספציפיים. זו נקודה קריטית, כי למעשה בשום דרך אחרת לא היה נוצר החיבור בין החברות ובין תלמידות חרדיות. מערכות שסורקות אוטומטית קורות חיים לפי מילות מפתח, מחפשות דברים מאוד ספציפיים באשר לניסיון והכשרה אקדמית, ושם במרבית המקרים זה מסתיים. תוכנית לימוד שנבנית בשיתוף בין התעשייה לארגון ההכשרה מייצרת מצב של win-win לכולם.

איש לא ויתר לנו

וכאן חשוב להדגיש, עבדתי קשה מאוד. איש לא ויתר לנו או הלך לקראתנו. ישנן דרישות ותנאים, ואני חושבת שהמפתח לשילוב של חרדיות וחרדים נוספים בתעשייה טמון בשלושה עקרונות: הכשרה מעשית ומדויקת, מוטיבציה וסקרנות ללמוד ופתיחות ורצון לגיוון מצד המעסיק. זה מוביל לדבר השני שהתרחש בחיי והוא שזכיתי למצוא מקום עבודה שענה במדויק על החלום שלי, חברת toga networks Huawei שבחנה את מועמדותי בצורה עניינית, הסכימה להתאים עצמה לצרכים שלי.

לנפץ מיתוסים

כדי להעצים ולהגדיל את הפוטנציאל האדיר שמתחיל להתגלות, יש צורך לנפץ כמה מהמיתוסים והסטריאוטיפים שקיימים, מתוך הבנה משותפת שיש ערך אדיר גם למעסיק, גם לנו החרדיות, ובסופו של דבר למשק כולו. הסטיגמות הקיימות גורמות לחשש שמא יהיה קשה להסתגל או לתקשר במהלך העבודה, אך זה רחוק מהמציאות. נכון, אני לא נחשפת בשמי המלא, כי עדיין נושא הצניעות עומד על הפרק והחשיפה היא לא חלק מהתרבות שבה אני חיה, פחות מתאימים לי ימי הגיבוש בחברה, אני פחות מתחברת לנסיעות או אירועים נוצצים, ואני זקוקה לכמה תנאים מותאמים לתרבות והחברה ממנה אני באה.

אני יודעת מה הערך המוסף שאני מביאה לשולחן, ולחלק מההתאמות שאני זקוקה להן, גיליתי שיש לעתים גם יתרונות מעשיים לא מעטים. כך למשל מאחר ולבקשתי מותקן לי סנן תכנים, אין באפשרותי לגלוש באינטרנט או ברשתות חברתיות. אני מרגישה שיש לי יתרון משמעותי בעבודה איכותית, ממוקדת ללא הפרעות.

אני קוראת לבנות שחושבות ללמוד את המקצוע: אל תוותרו. יש לכן את הכלים ועם השקעה ועבודה קשה אתן תצליחו. ככל שיהיו יותר מאיתנו, יותר חברות יפתחו את שעריהן ויגלו את הפוטנציאל שטמון בכך. ולמעסיקים אני אומרת, יש הזדמנות לזכות בעובדות מסורות עם מוטיבציה, ממוקדות מטרה שמביאות נקודת מבט ייחודית. המשק כולו יוצא נשכר, משיעורי תעסוקה וצמיחה לטווח הארוך. זו הדרך הבטוחה להבטחת עתידה של הסטרטאפ־ניישן להמשיך לפתח פתרונות יצירתיים מאי-פעם.