אג"ח ממשלתיות, מט"ח או השקעה במניות: טיפים ותמרורי אזהרה ממנהלי השקעות

שוק החוב העולמי נקלע למשבר ותשואות האג"ח הממשלתיות מזנקות - מה כדאי לדעת על השקעה בהן? • הטלטלה בשוקי המניות נמשכת ובבית ההשקעות מור מזהירים: "עוד לא הגענו לתחתית" • ואילו מניות רגישות במיוחד להעלאות הריבית במדינות השונות

אפיק המניות: לא נראית בשורה באופק / צילום: Shutterstock
אפיק המניות: לא נראית בשורה באופק / צילום: Shutterstock

הטלטלה בשווקים הובילה לירידות חדות בבורסות ברחבי העולם, וגם שוק החוב נקלע למשבר עם ירידה חדה בערכן של איגרות החוב. בארה"ב התשואה על האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים מתקרבת ל-4%, ולאחרונה אף עלתה מעבר לכך לרמה שלא נראתה מאז 2010. התשואה על אג"ח האוצר לשנתיים, שנחשבת לרגישה יותר לשינויים מוניטריים, עומדת על יותר מ-4.28%, קצת פחות מהשיעור אליו הגיעה לפני כשבועיים - ששבר שיא של 15 שנה. ההיפוך בעקום התשואות, כלומר שתשואת האג"ח לשנתיים גבוהה מזו לעשר שנים, נחשב לאינדיקטור מקדים למיתון מתקרב.

● מומחי השקעות ממליצים: מה כדאי לעשות עם 50 אלף שקל ואיך להשקיע חצי מיליון שמיועדים לרכישת דירה? | בדיקת גלובס 
● מומחי השקעות ממליצים: מה כדאי לעשות עם 100 אלף שקל פנויים | בדיקת גלובס 
● העלאות הריבית ומחנק האשראי שולחים את יזמי הנדל"ן להנפיק אג"ח | ניתוח

מנהלי השקעות בכירים רואים בתשואות שנוצרו בשוקי האג"ח, לאחר סדרת העלאות הריבית בארה"ב ובישראל השנה, מקלט למשקיעים מהמניות הצונחות. "הפתרון למשקיעים יכול להיות בעולם החוב, שם אפשר למצוא אג"ח שמספקות תשואה סבירה", אומר יוטב קוסטיקה, מנכ"ל קרנות הנאמנות של מור. "למשל אג"ח קוצרניות מקומיות שיודעות לייצר תשואה (לא צמודה) של 4%-5% בשנה".

ברמה הגלובלית, הדולר שעלה מתחילת השנה ביותר מ-15% ביחס לשקל הפך את הקרנות שמשקיעות במוצרים שנתפסים כסולידיים, לכאלה שמשיאות תשואה לעתים דו-ספרתית מתחילת השנה. זאת בזמן ששוק המניות רשם לפרקים תשואה דו-ספרתית שלילית. הדרך הנוחה והמהירה יחסית להשקיע באג"ח זרות צמודות לדולר האמריקאי, היא באמצעות קרן נאמנות.

בין קרנות הנאמנות הבולטות בתשואותיהן בארץ, נמצאות בעשירייה הראשונה קרנות ממונפות שהימרו על הירידות במדד הנאסד"ק בעיקר, ואלו רשמו מתחילת 2022 תשואה תלת ספרתית, לעתים. כזו היא הראל סל ממונפת בחסר על מדד נאסד"ק 100 פי 2 חודשי, שרשמה תשואה של 128% מתחילת השנה. בתחתית העשירייה הראשונה נמצאות קרנות נאמנות שהשקיעו במדד האנרגיה של S&P. אל צמרת התשואות התברגו גם קרנות שהימרו (במינוף) על התחזקות הדולר, כמו איילון אקסטרים דולר פי שלושה שרשמה תשואה של 50% מתחילת השנה. המשותף לכל 20 המקומות הראשונים בטבלת התשואות הוא שהקרנות הללו משקיעות בנכסים שנסחרים בדולרים.

וכאמור, הדולר הפך לאורך השנה את קרנות הנאמנות הנחשבות "סולידיות" לכאלה שרושמות תשואות נדיבות יחסית. בוודאי בתקופה שבה מדדי המניות המובילים בוול סטריט נחתכו בעשרות אחוזים. קרנות הנאמנות שמשקיעות באג"ח בחו"ל נהנו מעוצמתו של הדולר, שסייע לתשואה שלהן לזנק במונחי השקל המקומי מתחילת השנה. בראשן ממוקמת אושן יצירה אג"ח דולר בינלאומי, שרשמה מתחילת השנה תשואה של 10.8%.

אחריה אי.בי.אי אג"ח דולר ריבית משתנה פלוס עם תשואה של 10.6%, ולמעשה האג"ח הדולריות מככבות בקרב קרנות הנאמנות המשקיעות באפיקי האג"ח בחו"ל. זאת בשל הפופולריות של הדולר, כמו גם ההעדפה המובנת להשקיע באג"ח של תאגידים אמריקאיים באפיקים אלה.

גם באי.בי.אי רואים את שוק האג"ח כחלופה אטרקטיבית לשוק המניות. גיל דותן, מנהל מחלקת הפרימיום בבית ההשקעות, אומר כי "התשואה לפדיון הגלומה במדד התל-בונד השקלי (אג"ח קונצרניות) עומדת כיום על 4.95%, כמעט 5%. בתל בונד של האג"ח הצמודות היא עומדת על 2.35% - אלה תשואות יפות גם בהסתכלות היסטורית. ייתכן שהן יעלו עוד, אבל גם כעת הן בהחלט תשואות ראויות".

 
  

"לא לצפות שמכאן השוק יעלה. הוא לא בתחתית"

באשר לאפיק המניות, לא נראית בשורה באופק, ובקרב מנהלי ההשקעות עמם דיברנו יש קונצנזוס שהטלטלות יימשכו, לפחות בעתיד הקרוב. לדברי דותן מאי.בי.אי, "אנחנו עדיין לא רואים את הירידות בבורסות מתבטאות בכלכלה הריאלית. האבטלה בארה"ב עדיין בשפל (3.5%), מה שדווקא מדאיג את השווקים הפיננסיים, כי הם מניחים שהעלאות הריבית יימשכו כדי לצנן את הכלכלה שם".

קוסטיקה ממור בית השקעות אומר כי "מי שנכנס לא צריך לצפות שמפה ואילך השוק יעלה", אומר קוסטיקה, ומוסיף כי "צפויה תקופה של חוסר ודאות ואני לא חושב שהגענו לתחתית. מי שחושב על שוק מניות, צריך להתייעץ ולפעול בהתאם למטרות ההשקעה שלו".

דודי רזניק, אסטרטג ריביות בבנק לאומי, מעריך גם הוא שהשוק עוד לא הגיע לתחתית. "בחודשים הקרובים נראה את השוק ממשיך בכיוון מטה", לדבריו, אך אם נתוני האינפלציה בארה"ב בסוף השבוע יפתיעו לטובה כלפי מטה, אנו עשויים להערכתו לראות תיקון בשווקים, אפילו זמני.

מור: "סקטור הטכנולוגיה חותר לרווחיות"

מי שבכל זאת בוחר שלא להימנע משוק המניות, גם עבורו יש סקטורים יותר מומלצים. קוסטיקה מציע לבחון בזהירות את מניות הטכנולוגיה בציינו כי "יש כמה חברות שהן 'Must Have', כלומר כאלה שכל מנהל בעולם זקוק לשירותים שלהן בחברה שלו. ראינו שהסקטור הזה 'חטף' הכי הרבה מתחילת שנה, אבל גם אם נראה עוד רבעון או שניים של לחץ מכיוון השווקים, סקטור הטכנולוגיה חותר היום לרווחיות. זה תהליך בריא וטוב ויש חברות שמתחילות להיות מעניינות לטווח הארוך", לדבריו.

דותן גם הוא מאמין שמניות חברות ההייטק הגדולות שרשמו ירידות חדות יתאוששו, אבל לא כולן. "ענקיות הטכנולוגיה בארה"ב יהיו כאן אחרי המשבר. אלה חברות שמראש הצטיידו בלא מעט מזומנים", הוא אומר אך מסייג כי ענף הטכנולוגיה אינו מקשה אחת, ו"חלק מהחברות הקטנות בתחום עלולות להיפגע בצורה משמעותית, כאלו עם הכנסות מינוריות יחסית ושעדיין לא מציגות רווחיות".

דותן מציין סקטורים שנחשבים יותר דפנסיביים: "סקטורים עם תנודתיות נמוכה יותר, למשל סקטור הבנקים בישראל שאנחנו מאוד בעדו. הבנקים משקפים את הכלכלה בישראל, ומייצרים תשואה על ההון גבוהה ועתידים להמשיך במגמה זו. העלאות הריבית תורמות לבנקים" הוא מוסיף, "כשמנגד אנחנו עדיין לא רואים עלייה חדה בחובות המסופקים או האבודים".

אפקט הריבית על מניות הנדל"ן

כשמומחי ההשקעות נשאלים מאילו תחומים הם מסתייגים כיום, מתבלט שמו של ענף הנדל"ן. "נראה שיהיה יותר מאתגר כרגע בנדל"ן", אומר קוסטיקה. "ישנן חברות באירופה ובארה"ב למשל שהמניות שלהן נסחרות כבר במחירים נמוכים יותר מבתקופת הקורונה. בישראל עדיין לא ראינו את הנפילה במניות הענף באותה עוצמה, ואני גם לא חושב שנראה. אבל יש אפקט מאוד משמעותי לריבית, שפוגעת בשווי הנכסים בתחום, במיוחד אצל חברות הנדל"ן המניב".

גם לדברי דותן סקטור הנדל"ן מצריך גישה זהירה. "צריך להיות מאוד בררניים. בנדל"ן מניב אצל החברות הגדולות והחזקות חלק מהחוזים שלהן צמודי מדד, לכן הן מוגנות באופן חלקי מעליות המחירים. אם הריבית תעלה, הן יספגו ירידה (שיערוכים שליליים) בשווי הנכסים. אבל חלק מזה כבר מגולם בשוק. מדד ת"א נדל"ן ירד כמעט 23% מתחילת השנה", מזכיר דותן, "וזאת לפני שהחברות דיווחו על שיערוך שלילי בנכסיהן (כלומר השוק כבר מתמחר את התרחיש השלילי, ח' ש')".

מט"ח: "השקל תלוי בשוק המניות"

אפיק השקעה נוסף שסובל מתנודתיות הוא שוק המט"ח. רזניק מלאומי אומר כי מה שקורה השנה חריג מאוד. "בתחום השקל-דולר המסחר תנודתי כמו שלא היה שנים. אני לא זוכר תקופות ארוכות שבהן הדולר מזנק 1.5%-2% ביום, מקסימום תזוזה של עשירית האחוז לפה או לשם ברמה היומית".

רזניק מעריך כי "הכיוון קדימה יהיה מאוד תלוי בשוק המניות. יש מתאם גבוה בין שוקי המניות לשער השקל-דולר, כששוקי המניות יורדים השקל נחלש ולהיפך, וכיום כיוון השווקים למטה. אבל לתוך 2023, ברגע שהירידות ייבלמו והשוק יתייצב, יהיה מקום לשקל למהלך התחזקות מחודש".