היום שאחרי החגים: אלו הדרכים הטובות ביותר לשוב לשגרה

לא לחזור מיד לעבודה, להחזיק בהלך רוח של חופשה, להוקיר את החוויות, להכיר ברגשות, וכמובן - פעילות גופנית • טיפים לקראת הנחיתה מחופשת חגי תשרי הממושכת

איך מצליחים לחזור לשגרה בקלות? / אילוסטרציה: Shutterstock, Stokkete
איך מצליחים לחזור לשגרה בקלות? / אילוסטרציה: Shutterstock, Stokkete

חגי תשרי השנה אופיינו בימי חופשה מרובים וארוכים. איך מצליחים לחזור לשגרה בקלות? ב-"CNN" פרסמו רשימה של עצות שעשויות לרכך את הנחיתה חזרה ולעזור להתמודד עם סינדרום הבלוז שלאחר החופשה.

לתכנן חוצץ לאחר החזרה

לעתים קרובות אנו מעמיסים על עצמנו רשימה ארוכה של מטלות ומשימות ל-"אחרי החגים", או אחרי החופשה, או קופצים ישר לעבודה במהירות ובעוצמה שרק מדגישות את הניגוד בין החופשה ליומיום. במקום זאת, אם מתאפשר, כדאי לקחת יום מעבר לפני החזרה לעבודה, וגם בו מומלץ לצמצם למינימום את המטלות והמשימות - כך מייעצת ל- CNN ד"ר אנדריאה בוניור, פסיכולוגית קלינית ומחברת הספר "ניקוי רעלים מהמחשבות שלך".

"לעתים קרובות אני רואה אנשים שממש קשה להם עם הבלוז שלאחר החופשה כשהוא מגיע כמו צליפת שוט - אתמול בלילה הייתי על חוף הים ועכשיו אני במשרד. במקום זאת, אם אפשר, כדאי לתכנן יום חוצץ שבו אפשר להסתגל מחדש", היא אומרת.

"הפגינו מעט חמלה עצמית", מוסיפה ד"ר לורי סנטוס, פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת ייל ומנחת הפודקאסט של The Happiness Lab. "לא צריך לענות על כל המיילים מיד. זה בסדר לחזור לשגרה בהדרגה, והראיות מצביעות על כך שאנשים יהיו יותר מבינים ממה שרובנו מצפים".

לשמור על הלך רוח של חופשה

"כדאי לזכור שסוף החופשה זה לא בהכרח סוף הכיף", אומרת ד"ר סנטוס. "אפשר למצוא דרכים לחוות קצת יותר את תחושת החופשה, כששומרים על הלך הרוח התיירותי בחיים בבית. אפשר, למשל, לנסות מסעדה חדשה או לטייל ברגל בשכונה חדשה".

ד"ר טרייסי תומס, פסיכולוגית ומדענית המתמחה בתחום הרגש, אומרת שחשוב לזהות מה הדבר שגורם לתחושה הטובה ב-"מנטליות החופשה", ולנסות להפוך את זה לחלק מהמציאות היומיומית. "מרתק לראות שמה שאנשים יעשו בחופשה הם לא יעשו בבית - אם אתם אוהבים מסאז' בטיול, מתעוררים לראות את הזריחה או מסתובבים ברגל בעיר, נסו לעשות קצת מזה כשאתם חוזרים הביתה".

לתרגל את התחושה

"כדאי לקחת קצת זמן כדי לשחזר את הזיכרונות הטובים מהחופשה", מייעצת ד"ר סנטוס. אפשר להכין אלבום, לכתוב יומן, או פשוט להיזכר בחוויות הטובות שזכיתם לחוות".

עם התחושה שזכיתם בחוויות האלו, אפשר לתרגל הכרת תודה בחיי היומיום, מסבירה ד"ר בוניור, ומדגישה כי "הכרת תודה לא אומרת שצריך להיות מאושר ולהרגיש מבורך כל הזמן. אנשים נוטים לחשוב שהכרת תודה פירושה לא להיות מוטרד מכלום, כי תמיד יש מי שרע לו יותר. אבל הכרת תודה ביומיום פירושה להיות מסוגלים להכיר בכך שיש לנו מזל, גם מבלי לפחד להכיר בנקודות הקשות".

להכיר ברגשות שלנו

לשתף אנשים ברגשות שלנו, לחלוק את הקשיים עם מטיילים אחרים - חשוב לא להתכנס בעצמנו עם התחושות המאתגרות. ד"ר בוניור מפרטת על היתרונות בלהכיר ולדבר על רגשות: "המחקר מראה שעצם היכולת לבטא רגש מסוים גורמת לו להרגיש פחות מפחיד, ולכן אנחנו מרגישים יותר בשליטה. זה גם עוזר לנו להימנע מחשיבה של שחור ולבן".

גם אם החופשה לא עברה כל כך טוב, אפשר לנסות להפיק מזה לקחים ותובנות, מה שעשוי לתת זריקה של תחושה טובה. לכל הפחות, אפילו החגים הגרועים ביותר יכולים להפוך לסיפורים טובים.

פעילות גופנית

זה לא סוד שפעילות גופנית אירובית מתונה עד נמרצת טובה למלחמה בחרדה ודיכאון. "פעילות גופנית לא אומרת שלא תהיה מדוכא, אבל זה עוזר למתן את זה", מסבירה ד"ר בוניור, ומוסיפה שפעילות גופנית לא חייבת להיות אינטנסיבית או להיראות בצורה מסוימת. בנוסף, פעילות גופנית משפרת את השינה, מורידה את לחץ הדם, מפחיתה מתחים ומשפרת את מצב הרוח. אין כמו אחרי החגים כדי להתחיל.