יותר גרוע מהשפל הגדול: כלכלני בנק אוף אמריקה מציגים נתון מדאיג

מחקר חדש שהציגו בבנק אוף אמריקה מראה כי תיק ההשקעות הפופולרי בארה"ב רשם השנה את התשואה הגרועה ביותר ב-100 השנים האחרונות • לאחר נתוני האינפלציה המאכזבים, ההסתברות להעלאת ריבית חדה נוספת עומדת על יותר מ-97%

ירידות / צילום: Shutterstock
ירידות / צילום: Shutterstock

מחקר שהציגו כלכלני בנק אוף אמריקה מגלה כי תיק ההשקעות הפופולרי בארה"ב, שכולל 60% מניות-40% אגרות חוב, רשם השנה את הביצועים הגרועים ביותר ב-100 השנים האחרונות. אפילו יותר גרוע מהשפל הגדול של 1929. במקום לייצר תשואה ממוצעת של 9% בשנה, מתחילת השנה התשואות יורדות בקצב של מעל 30% בממוצע.

כלכלני הבנק הציגו גם את התשואות השנתיות על תיקי "25/25/25/25", המחולקים בחלקים שווים של מזומנים, סחורות, מניות ואג"ח. הן ירדו ב-2022 עד כה ב-11.9% - הביצועים הגרועים ביותר מאז 2008. 

● יצרנית השבבים הגדולה בעולם מוסיפה שמן למשבר הגדול בתעשייה
האנליסטים מעריכים: בכמה תעלה ריבית בנק ישראל?

"2022 היא סיפור של 'הלם אינפלציה' שגורם ל'הלם ריבית'", כתבו כלכלני הבנק בדוח השבועי שלהם והוסיפו כי האיומים הבאים הם "הלם מיתון" ואירוע אשראי גדול שיפגע בשווקים. בבנק אף כינו את מה שקורה בשווקים כ"הסוף לאסטרטגיית ה-60/40 (60% מניות ו-40% אג"ח)".

אנליסטים בכירים נוספים מזהירים מפני אסטרטגיית ההשקעה הפופולרית. בגולדמן זאקס מעריכים כי ההפסד הממוצע בתיקים אלו עשוי להגיע ל-10%, וגם בדויטשה קראו למנהלי ההשקעות להתאים את עצמם למצב הנוכחי. אזהרות אלו נובעות כתוצאה מעליית האינפלציה והריבית, שהובילו לשינוי הסביבה המאקרו-כלכלית לאחר שני עשורים.

התקווה שהאינפלציה תתחיל להתקרר והעלאות הריבית החדות יתמתנו מעט בינתיים נגוזה. בחמישי האחרון פורסם מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר בארה"ב שהראה קצב שנתי של 8.2% - גבוה מהתחזיות המוקדמות. בולט ומאכזב מכל היה מדד מחירי הליבה, שאינו כולל את מחירי האנרגיה והמזון התנודתיים, וקפץ ב-0.6% בספטמבר. קצב אינפלציית הליבה השנתי המשיך לטפס ועמד בספטמבר על 6.6%, עלייה בהשוואה לנתון של אוגוסט (6.3%) ונתון גבוה בעשירית האחוז מהתחזיות.

החלטת הריבית הבאה של הפד תתפרסם בתחילת נובמבר, ונראה כי אין מנוס מהעלאה חדה נוספת של 0.75%. ההסתברות שמעניקים כרגע בשוק להעלאה כזו עומדות על יותר מ-97%, זאת בהשוואה ל-81% לפני שבוע.