תעשייה בהקפאה: ענקיות הטכנולוגיה לא עומדות בתוכניות

ענקית התוכנה מיקרוסופט החלה בפיטורים של כ־1,000 עובדים בעולם במסגרת סבב הקיצוצים השלישי שלה מחודש יולי • לא ברור איך המהלך ישפיע על תוכניות החברה להקים מרכזי פיתוח חדשים בישראל • מיקרוסופט לא היחידה: גוגל, אמזון ואינטל הודיעו לאחרונה על האטת גיוסים או פיטורים בצל המשבר, ובשוק המקומי חוששים מפני פגיעה בעובדים הישראלים

פט גלסינגר, סונדאר פיצ'אי, סאטיה נאדלה / צילום: AP-Mark Lennihan, Tsering Topgyal, רויטרס-ERIC LALMAND
פט גלסינגר, סונדאר פיצ'אי, סאטיה נאדלה / צילום: AP-Mark Lennihan, Tsering Topgyal, רויטרס-ERIC LALMAND

מיקרוסופט העולמית היא אחרונת ענקיות הטכנולוגיה הבינלאומיות שהולכת לקיצוצים. השבוע פורסם באתר אקסיוס כי היא מצויה בעיצומו של סבב פיטורים שלישי במספר מאז חודש יולי שהיקפו, לפי ההערכות, כ־1,000 עובדים. ביולי הודיעה החברה על פיטורים של פחות מ־1% מעובדי החברה, בסבב שכלל לפי ההערכה 1,500-2,00 איש, ועוד 200 עובדים פוטרו כמה שבועות לאחר מכן מלינקדאין, הרשת החברתית שרכשה מיקרוסופט בעבר.

רק לפני שנה הכריזה מיקרוסופט ישראל כי תחנוך חמישה מרכזי מחקר ופיתוח חדשים: אחד נוסף בהרצליה, וסניפים בתל אביב, באר שבע וירושלים ועוד אחד ביעד שטרם פורסם. במקביל, תכננה החברה לגייס 2,000 עובדים חדשים לאותם המרכזים, ולהגדיל את חטיבת המו"פ בארץ ל־4,500 עובדים בתוך ארבע שנים. מיקרוסופט לא מגיבה על הדיווחים, אך מקורבים לה מתעקשים שהפיטורים לא יגיעו לישראל וכי החברה תוציא לפועל את תוכניותיה מהשנה שעברה. יחד עם זאת, בכירים בענף סבורים שגם אם ההבטחות יתממשו, הן יקרו לאט מהמתוכנן.

מיקרוסופט ואינטל נפגעו מצינון שוק המחשבים

עד לפני חודשים ספורים, מיקרוסופט הייתה מופת של יציבות תעסוקתית וצמיחה. בניגוד לגוגל, סנאפ או מטא, שהכנסותיהן מבוססות כמעט אך ורק על פרסום, מקורות ההכנסה של מיקרוסופט מבוזרים מאוד ומבוססים בין היתר על פעילות מחשוב הענן ומכירת שירותי הסייבר, כמו גם על רשיונות לשימוש בתוכנות האופיס, מכירת קונסולות משחקים ומערכות דאטה לחברות ענק. עם זאת, חצי שנה לתוך המשבר הכלכלי העולמי, כבר ברור שגם ענקית התוכנה איננה חסינה. כחברה גלובלית, היא נפגעה מהתחזקות הדולר שפגעה בהכנסותיה מחוץ לארה"ב, וגם הירידה במכירות מחשבים אישיים וקונסולות משחקים לא עוזרת לה.

מיקרוסופט היא כמובן לא הראשונה ולא האחרונה לנהל מהלך קיצוצים נרחב. גם אינטל תודיע בסוף החודש על סבב פיטורים גדול שיכלול כמה אלפי עובדים (מתוך 121 אלף) על רקע ההאטה הכלכלית והירידה הדרמטית בביקושים למחשבים אישיים, כך על פי בלומברג. במהלך צפויים להפגע גם כמה מאות ישראלים.

מי זוכר כיום ביצרנית השבבים את ביקורו של המנכ"ל פט גלסינגר בישראל בשנה שעברה, אז הכריז כי יגייס כאלף עובדים נוספים למרכזי הפיתוח וישקיע 200 מיליון דולר במבנה חדש בחיפה? גורמים המעורים בפרטים טוענים כי 1,000 העובדים כבר גויסו, עם זאת, לפי דיווחי אינטל, מספר העובדים הכולל בישראל לא גדל בשנים האחרונות ונותר על 14 אלף בשל עזיבת עובדים.

עבור אמזון 2022 היא שנה אבודה

גם אמזון, המעסיקה השניה בגודלה בארה"ב החליטה בתחילת החודש להקפיא את גיוסי העובדים החדשים לחטיבת הקמענאות שלה עד סוף השנה, וביטלה לראשונה את "יום הקריירה", אירוע במסגרתו מגויסים מדי שנה עשרות אלפי עובדים ברחבי ארה"ב.

עבור ענקית הקמעונאות שנת 2022 היא שנה אבודה, ובמיוחד הרבעון האחרון, שנחשב בקרב הקמעונאיות כרבעון המכניס ביותר. במייל ששלחה למנהלי הגיוס שלה, הודיעה אמזון על הקפאה מוחלטת בגיוסי עובדים לחטיבת הקמעונאות שלה. המועמדים שנמצאים בתהליכי ראיונות שתוכננו עד לאמצע אוקטובר אמורים לקבל הצעת שכר ויוכלו להתחיל בעבודתם אחרי ינואר 2023; תהליכי הגיוס המצויים בשלבים מוקדמים יותר, כמו ראיונות טלפוניים, בוטלו בבת אחת. יש לציין כי המהלך לא ישפיע על חטיבת הענן של אמזון - שלה נוכחות משמעותית בישראל.

גוגל: הפכנו איטיים, צריך להתייעל ב־20%

רק בחודש שעבר הודה גם מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי, כי גוגל הפכה "איטית", ושהוא רוצה להפוך אותה ליעילה יותר ב20%. הוא גם רמז על קיצוץ במקבלי ההחלטות בצוותי עבודה שונים. "ישנם אזורים עם שלושה מקבלי החלטות, וניתן להוריד זאת לשניים או אף לאחד". לפני כמה חודשים הקפיאה גוגל כליל את הגיוסים למשך מספר שבועות, במהלכם צוותים בחטיבות שונות נאלצו לשקול כמה תקנים עליהם לקצץ.

כיום אין הקפאת גיוסים בגוגל, גם לא בישראל, אם כי מספר המשרות קטן יותר. עם זאת, לגלובס נודע על שינוי ניכר במדיניות הגיוסים של גוגל העולמית, שהגיעה גם למשרדי החברה בתל אביב ובחיפה. עד חודש יוני, למשל, ראיינו המגייסים בגוגל מועמדים בעלי פרופיל המתאים לחברה, אך החל מיולי האחרון, מתמקדים במרואיינים המותאמים למשרות ספציפיות. בנוסף, במקום ראיונות מול העובדים בכל רחבי העולם, כיום עיקר הראיונות נערכים אל מול הצוות הקולט. כלומר, בגוגל דוגלים כעת בתהליך ממוקד ויעיל הרבה יותר מבעבר.

כך נראה תהליך הגיוסים החדש בגוגל

בסוף יולי הודיעה ענקית הטכנולוגיה גוגל על הקפאת גיוסי עובדים למשך מספר שבועות ועל האטת הגיוסים עד סוף השנה. בנוסף, צוותים בחטיבות השונות נאלצו לשקול כמה תקנים עליהם לקצץ. הסיבה: בחינה מחודשת של הליך הגיוס. חודשים ספורים אחר כך, לגלובס נודע על שינוי ניכר בתהליך קבלת העובדים בחברה העולמית, שהגיעה גם למשרדים בתל אביב ובחיפה. עד חודש יוני למשל ראיינו המגייסים בגוגל מועמדים בעלי פרופיל מתאים לחברה. אך החל מיולי האחרון, מתמקדים במרואיינים המותאמים למשרות ספציפיות. בנוסף, במקום ראיונות מול העובדים ברחבי העולם, כיום עיקר הראיונות נערכים מול הצוות הקולט, בדומה לרוב הארגונים.

השינוי הוא חלק מהליך התייעלות נרחב שמובילה גוגל בחודשים האחרונים. כיום, אין הקפאת גיוסים בגוגל, אם כי מספר המשרות קטן יותר מבעבר. גוגל הייתה ידועה בתור חברה שמגייסת עובדים טובים כי היא יכולה, ולא בהכרח כי היא צריכה אותם למשרה מסוימת. כך, עובדים רבים נקלטו בחברה בלי שחיכה להם תפקיד מוגדר וטיילו בין הצוותים עד שנמצא להם מקום. במייל בו הודיע לעובדים על האטת הגיוסים כתב המנכ"ל סונדאר פיצ'אי: "אנו לא חסינים מפני רוחות נגדיות כלכליות. עבור יתר 2022־2023, נמקד את הגיוס בתפקידים הנדסיים, טכניים ואחרים".

מטא, טוויטר וסנאפ: הירידה של שוק הפרסום

מהלכים של הקפאת משרות ופיטורים ננקטו גם בטוויטר וחברות נוספות בתחום הפרסום. כך למשל סנאפ הודיעה על פיטורי 20% מעובדי החברה בעולם, בהם גם בכמה ממרכזי הפיתוח בישראל.

בתחילת החודש הקפיאה מטא לחלוטין את גיוסי העובדים, לאחר חצי שנה של הקפאה חלקית. מטא הייתה הראשונה מבין ענקיות טק להגביל את שכירת המתכנתים ואנשי הנדסה, במהלך אותו השיקה כבר בחודש אפריל. אבל לפני כשבועיים, בזמן שיחה עם העובדים, הודיע המנכ"ל מארק צוקרברג כי החברה לא תסתפק בהקפאה כללית של גיוסי עובדים החדשים, אלא גם תפעל לצמצום מצבת העובדים. הדבר עשוי לצאת לפועל בכמה דרכים: תקציבי הצוותים יצומצמו, וכל צוות יקבל את ההחלטה הטובה עבורו: האם לא לאייש משרה שננטשה על ידי עובד שעזב, להעביר חברים בין צוותים או לפעול "להוצאתם של עובדים שאינם מצליחים", כהגדרת צוקרברג.

 
  

מטא, יש לומר, חווה גל עזיבות עובדים על רקע משבר המנהיגות ואובדן הדרך בחברה, בעיקר בארה"ב, אך במידה מסוימת גם בישראל. הסיבות נוגעות במספר גורמים, בהם ירידה משמעותית בהכנסות מפרסום, תחרות חריפה עם טיקטוק, האשמות סביב תרומת האלגוריתם של החברה להפצת מידע שקרי, והירידה המשמעותית במחיר המניה - שנתפסת בעיני העובדים כחריגה בשוק.

כך או כך, עליית הריביות, השתוללות האינפלציה והתחזיות הכלכליות הקודרות לא מספקות תקווה רבה למנכ"לי ענקיות הטכנולוגיה כולם, לא רק לצוקרברג - לפחות לא עד השנה הבאה.