פרשת תרופת הקופקסון: בעלי מניות בישראל נערכים להגשת תביעות נגד טבע

בעלי מניות בטבע הגישו בימים האחרונים ארבע בקשות לגילוי מסמכים לצורך הגשת תביעה נגזרת נגד החברה • לפני כשבוע נציבות האיחוד האירופי לתחרות טענה כי טבע ניצלה את חוקי הפטנטים כדי להגן על עצמה ופעלה לדחות את התחרות לתרופה קופקסון, המיועדת לחולים בטרשת נפוצה

תרופת הקופקסון של טבע / צילום: תמר מצפי
תרופת הקופקסון של טבע / צילום: תמר מצפי

בעלי מניות בטבע  הגישו בשבוע האחרון לבית המשפט המחוזי בתל אביב ארבע בקשות לגילוי מסמכים לצורך הגשת תביעה נגזרת נגד החברה. זאת, בעקבות פרסום ממצאים ראשוניים של חקירת נציבות האיחוד האירופי לתחרות לפני כשבוע.

לפי המכתב ששלחה הנציבות לחברה, טבע ניצלה לכאורה את חוקי הפטנטים באירופה כדי להגן על עצמה ונקטה בפרקטיקות בשביל לדחות את התחרות לתרופה קופקסון המיועדת לחולים בטרשת נפוצה. בנוסף, קיים חשד כי טבע הפיצה מידע מטעה בנוגע למתחרה שלה. 

● האיחוד האירופי: טבע הפרה חוקי הגבלים עסקיים בניסיון לבלום תחרות לקופקסון
● סכסוך משפטי בין שתי חברות חושף את המציאות הקשה בענף הקנאביס

ההפרות בוצעו לפי החשד בסמוך לפקיעת הפטנט על הקופקסון באיחוד האירופי בשנת 2015 ועד סמוך למועד תחילת החקירה בשנת 2019. נמצא כי החברה האריכה באופן מלאכותי את ההגנה על הפטנטית על התרופה והפיצה מידע מוטעה על מוצרים מתחרים. בעקבות הפרסום מניית טבע הנסחרת בניו יורק ובתל אביב נפלה.

חלק מבעלי המניות שפנו לבית המשפט טוענים כי מי שאחראי להפרות אלו נושאי המשרה בחברה החבים כלפי טבע חובות אמון וזהירות לפי החוק.

"העובדות המפורטות להלן מהוות אינדיקציה לכך שגורמים בכירים בטבע פעלו שלא כדין, באופן החזוי להיות מניפולטיבי ומכוון, שעשוי לגרום לחברה לנזקים חמורים, או למצער, התרשלו התרשלות חמורה" טוענת חברת לייטקום ורויטל סטורגנו באמצעות עוה"ד שחר בן מאיר, רנן גרשט, אופיר נאור, עדי גרנות ויצחק אבירם. לחילופין הם טוענים כי נושאי המשרה עשויים להיות אחראים בכך שאפשרו את ההפרות בהתרשלות.

רכיב מהותי בפעילות החברה

בעלי המניות מבקשים כי טבע תחשוף מסמכים הנוגעים לחקירה בנציבות האירופית ולהארכת ההגנה הפטנטית, לצורך הגשת תביעה נגזרת - הליך בו דירקטוריון החברה לא תובע את נושאי המשרה על נזק שנגרם לחברה ובעקבות כך בעלי המניות פועלים. ככל שמתקבלת תביעה נגזרת, הפיצוי אמור לחזור לחברה.

הקופקסון היא התרופה הנפוצה ביותר לטיפול בטרשת נפוצה, והייתה תרופת הדגל של טבע במשך שנים. בשנים האחרונות תרומתה לתוצאות טבע ירדה משמעותית, על רקע כניסת התחרות הגנרית לתרופה. לפי הדוחות הכספיים, הכנסות טבע מהתרופה היו רכיב מהותי וקריטי בפעילות החברה. בעוד בשנת 2014 עמד שיעור ההכנסות של קופקסון מכלל הכנסות טבע על 21%, בשנת 2019 ירד שיעור זה ל־6%.

מרגרט וסטאגר, האחראית על התחרות באיחוד האירופי, מסרה: "החשש שלנו הוא שייתכן כי טבע השתמשה לרעה במערכת הפטנטים להגן על עצמה מפני תחרות. ייתכן כי היא הפיצה מידע מטעה כדי לפגוע באמינות המתחרה הגדולה שלה, וזאת לרעת המטופלים, הציבור ומערכות הבריאות באיחוד האירופי".

בעקבות הודעת הנציבות האירופית, טבע מסרה "אנו מצרים שהנציבות האירופית החליטה להמשיך בחקירה נגד טבע. ההצהרה של הנציבות מהווה אכזבה לטבע, ששיתפה פעולה באינטנסיביות עם הנציבות מהרגע שלמדה על החקירה ב־2019. טבע תגן על עצמה בתוקף וממשיכה לדון עם הנציבות למציאת פתרון לנושא. טבע נשארת מחויבת להתנהלות החוקית של עסקינו ולמשימה לספק נגישות לתרופות למיליוני אנשים".

מטבע נמסר בתגובה לבקשות בעלי המניות לגילוי מסמכים: "טבע תגיב בערוצים המקובלים בבתי המשפט לאחר שהבקשות יוגשו לטבע".