בן של אוליגרך מקורב לפוטין בין החשודים: גל מעצרי רוסים בנורבגיה

שבעה אזרחי רוסיה נעצרו בתקופה האחרונה בנורבגיה בהאשמת הטסת רחפנים בסמוך למתקני תשתית, אנרגיה ושדות תעופה; אחד העצורים מחזיק גם באזרחות ישראלית • ראש ממשלת נורבגיה, יונס גר סטיורה: "לרוסים אין את הזכות להטיס רחפנים מעל נורבגיה"; שגרירות רוסיה באוסלו: "ההיסטריה" אחראית ל"פגיעה בתיירים רגילים"

שלטים האוסרים על צילום באמצעות רחפנים בעיר ברגן בנורבגיה / צילום: Shutterstock, Russell Tur
שלטים האוסרים על צילום באמצעות רחפנים בעיר ברגן בנורבגיה / צילום: Shutterstock, Russell Tur

גל מעצרים של אזרחים רוסים התרחש בימים האחרונים בנורבגיה, בהאשמות דומות: החשודים הטיסו רחפנים קרוב למתקני תשתיות, לשדות תעופה ולמתקני אנרגיה. לפי הדיווחים, ממשלת נורבגיה האשימה בעניין את שירותי המודיעין הרוסיים, וראש הממשלה התייחס לעניין ואמר כי "בלתי מתקבל על הדעת ששירות חשאי של מדינה זרה יטיס רחפנים ליד שדות תעופה נורבגיים". המדינה הסקנדינבית חוששת מפגיעה בתשתית יצור ויצוא האנרגיה שלה לאיחוד האירופי, שהפכה לקריטית במיוחד על רקע הפסקת הזרמת הגז הרוסי ליבשת. 

"גנרל גוג ומגוג" והמל"טים המתאבדים: שדה הקרב האוקראיני והמחיר האיראני | פרשנות

בתקשורת בישראל דווח כי אחד העצורים הוא אזרח ישראלי המחזיק גם באזרחות רוסית, שנעצר על ידי השלטונות בנורבגיה כשרצה לחצות את הגבול לרוסיה ובמטענו רחפנים וציוד טכנולוגי. גם הוא נעצר לשבועיים והחקירה בעניין מתנהלת. לפי הדיווחים הוא נמצא בנורבגיה מאז אוגוסט, והסביר למשטרה הנורבגית כי הוא תייר שהשתמש בשני הרחפנים שברשותו למטרות תיעוד הטיול.

אתמול (ד') אישרה המשטרה באזור פינמרק שבצפון נורבגיה כי עצרה גבר רוסי בעל אזרחות כפולה רוסית-בריטית, בן 47, בחשד כי השתמש ברחפנים כדי לצלם מעל הארכיפלג סוואלבארד, הממוקם בחצי הדרך בין קצה אירופה לקוטב הצפוני. החשוד, אנדריי יאקונין, הוא לפי הדיווחים בנו של ולדימיר יאקונין, אוליגרך ומקורב לפוטין שנשא בתפקידים רשמיים בממשל וכיהן כיו"ר רשות הרכבות הרוסית. הוא ביקר בסוואלבארד לפני שנעצר בהאמרפסט. הוא יימצא לפחות שבועיים במעצר וכל הציוד הטכנולוגי שהיה עמו, כולל רחפנים, הוחרם על ידי הרשויות.

המעצר, שהתקיים לפני שלושה ימים, הוא השביעי בסדרת מעצרים של אזרחים רוסים בחשדות דומים. "לרוסים אין את הזכות להטיס רחפנים מעל נורבגיה", הבהיר ראש הממשלה יונס גר סטיורה. לפי כלי התקשורת במדינה, באופן תיאורטי העונש על העבירה יכול להגיע לשלוש שנות מאסר, אך הדבר תלוי במטרת הפעילות. נורבגיה אימצה אחרי הפלישה הרוסית לאוקראינה חקיקה שאוסרת על אזרחים רוסים להטיס רחפנים בשטחה. המשטרה מסרה כי החומר המצולם שנתפס בכרטיסי הזיכרון ובמצלמות הרחפנים "הוא בעל חשיבות עליונה לחקירה". השבוע, רחפן שנשלח על ידי אזרח רוסי שיבש את הפעילות האווירית בשדה התעופה בעיר ברגן, והאזרח נעצר.

נורבגיה מגבירה את הכוננות; רוסיה: ההיסטריה שלהם פוגעת בתיירים

נורבגיה הודיעה כי "תגביר את הכוננות" ואת האבטחה על מתקני האנרגיה שלה ותשתית קריטית להובלתה לאירופה, אחרי הפיצוצים שאירעו בחודש שעבר בצינור נורד סטרים 1 ונורד סטרים 2 על קרקעית הים הבלטי, לא רחוק מהאי הדני בורנהולם. המדינה הגבירה את יצוא הגז הטבעי שלה לאירופה בעקבות הפצרות אירופיות, וצפויה ליהנות השנה מהכנסות גדולות לפחות פי שניים על יצוא גז ונפט גולמי, בהשוואה לשנה שעברה. הכנסותיה צפויות לעבור 110 מיליארד דולר, לפי הערכות שמרניות של הממשלה.

כדי להפגין את רצינות כוונותיה בעניין, הוחלט כי שירות הביטחון הנורבגי (PST) ייקח עליו את האחריות לחקירות במקרים האחרונים. "על מנת להבטיח חקירה מקיפה של התקריות השונות, משרד התובע הכללי החליט כי שירות הביטחון ירכז את האחריות החקירתית בנוגע להטסה לא חוקית של רחפנים ברמה הארצית", נמסר. הרשויות גם ביקשו מהנורבגים "להיות ערים" לשימוש אפשרי של רחפנים על ידי אזרחים רוסיים, או בכלל לשימוש בהם ליד מתקנים לאומיים. הן דיווחו על תצפיות של רחפנים ליד אסדות קידוח לנפט בים הצפוני, תחנות כוח ועוד. סוואלבארד (שפיצברגן) הוא ארכיפלג בעל חשיבות טקטית בים הארקטי, ששייך מבחינת ריבונות לנורבגיה אך למדינות רבות יש את הזכות לכרות בו משאבים, כולל לרוסיה.

השגרירות הרוסית באוסלו אמרה בתגובה כי "ההיסטריה" בנורבגיה אחראית ל"פגיעה בתיירים רגילים", והוסיפה כי האיסור על הטסת רחפנים על אזרחים רוסים הוא "בלתי מוצדק ומפלה".