צילומים ראשונים מנורד סטרים 1 אחרי הפיצוץ: 50 מטרים מהתוואי "נקרעו"

התמונות צולמו ע"י צוללת לא-מאוישת קטנה שירדה לעומק של כ-80 מטר, למיקום בו התרחש בספטמבר הפיצוץ שהשבית את צינור נורד סטרים 1 • נשיא רוסיה פוטין אמר בשבוע שעבר כי אחד משני הצינורות שמרכיבים את נורד סטרים 2 לא נפגע, וכי אפשר לבצע הזרמת גז בו לאירופה "באופן מיידי", ודרש שגרמניה תאשר את השימוש בו

צינורות נורד סטרים סמוך לים הבלטי / צילום: Reuters, Fabrizio Bensch
צינורות נורד סטרים סמוך לים הבלטי / צילום: Reuters, Fabrizio Bensch

לפחות 50 מטרים מצינור הגז הימי נורד סטרים 1 "נקרעו כתוצאה מפיצוץ עז", לפי תמונות ראשונות שפורסמו היום בעיתון שבדי. התמונות צולמו על ידי צוללת לא-מאוישת קטנה שירדה לעומק של כ-80 מטר, ליד האי הדני בורנהולם, בו התרחש בספטמבר הפיצוץ העז שגרם לשחרור מאות טונות של מתאן (גז טבעי) לאטמוספירה. הפיצוץ השבית את צינור נורד סטרים 1 וככל הנראה גם פגע בצינור נורד סטרים 2 שהונח לידו, אך טרם היה פעיל. 

מתוך הוידאו של העיתון השבדי ''Expressen'' בנקודת הפיצוץ של צינור Nord Stream 1
 מתוך הוידאו של העיתון השבדי ''Expressen'' בנקודת הפיצוץ של צינור Nord Stream 1

גורמים מערביים האשימו את רוסיה באחריות לפיצוץ, אך הקרמלין הכחיש זאת. הפיצוץ נעשה באזור המשותף באחריותו לשבדיה ולדנמרק, ושתי המדינות הודיעו כי הן חוקרות כעת את התקרית, אחרי שכל הגז שהיה שמור בצינורות לצרכי שמירת לחץ פנימי כבר השתחרר באמצעות בעבוע מעל לפני המים. האזור היה סגור לתנועת כלי שיט בשבועות האחרונים.

הצילומים הראשוניים פורסמו היום על ידי העיתון השבדי "אקספרסן", ובוצעו על ידי החברה הנורבגית Blueeye, המתמחה בצילומים תת-ימיים באמצעות רובוטים. וידיאו שפורסם באתר העיתון מתעד קטע של יותר מ-50 מטר ש"נקרעו" מהצינור מוגן-הבטון, וגם את הדפנות של צינורות הפלדה הכפולים שמרכיבים אותו. מומחה אמר לעיתון כי אופי החיתוך של הפלדה מראה על "פיצוץ בעוצמה רבה". חיישנים סייסמוגרפיים העלו כי הפיצוץ היה בדרגה של 2.3 בסולם ריכטר. החברה הנורבגית תיעדה חתיכות מהצינור על קרקעית הים, בסמוך לאזור הפיצוץ. "רק כוח קיצוני היה יכול לעקם מתכת עבה כמו זו שאנחנו רואים בצילומים", אמר אחד ממומחי החברה הנורבגית.

לא ברור עדיין עד כמה נפגע צינור נורד סטרים 2 שהוצב קרוב מאוד למסלול "נורד סטרים 1", ושבנייתו הושלמה רק בתחילת השנה. גרמניה סירבה לאשר את הפעלת הצינור, שהיה אמור להעביר כ-55 מיליארד קוב גז מרוסיה לגרמניה בשנה, על רקע המלחמה שבה פתחה רוסיה באוקראינה. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר בשבוע שעבר כי אחד משני הצינורות שמרכיבים את "נורד סטרים 2" לא נפגע, וכי אפשר לבצע הזרמת גז בו לאירופה "באופן מיידי". הוא דרש שגרמניה תאשר את השימוש בו, ואמר כי "הכדור נמצא במגרש האירופי".