הפסיקות הסותרות של בג"ץ: מתי אפשר להגיש עתירה נגד תוכנית בנייה

מתי צריך להגיש עתירה נגד תוכנית בנייה - לפני פרסומה ברשומות או לאחר הפרסום? • לפי בית המשפט העליון, בשני המקרים אין לכם סיכוי

מתי אפשר להגיש עתירה נגד תוכנית בנייה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מתי אפשר להגיש עתירה נגד תוכנית בנייה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הכותב הוא מומחה לתכנון ובנייה ושותף מייסד במשרד כהן וילצ'יק ושות'

לאחרונה ניתן פסק דין בבג"ץ שהגישה עיריית אום אל פחם נגד ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים (הולנת"ע). העתירה נסבה על דרישת עיריית אום אל פחם לבטל את החלטת הולנת"ע שאישרה תוכנית מתאר מחוזית בשטחה המוניציפלי של אום אל פחם. 

תמ"א 38: למרות גילה ומצבה הבריאותי, הדיירת המוגנת תפנה את הדירה במועד
האם עסקת תיווך היא "עסקת רוכלות" שניתן לבטלה תוך 14 ימים? 
תמ"א 38 בבניין הסמוך: חובת הגילוי של מוכרי דירה 
מעבירים כסף לילדים לרכישת דירה: מתי זה נחשב למתנה ומתי מדובר בהלוואה? 

השופטים דחו את העתירה על הסף מכמה וכמה נימוקים, שאחד מהם היה שהעתירה הוגשה מוקדם מדי. לדברי השופט אלכס שטיין שכתב את פסק הדין, "הובהר בעתירה כי אישורה של התוכנית טרם פורסם. בנסיבות אלה, טרם בשלה העת להגשת עתירה נגד אישורה של התוכנית".

במילים אחרות, מכיוון שבית המשפט לא נדרש לעתירות נגד החלטות מינהליות שטרם גובשו באופן סופי ומחייב, לא ניתן להגיש עתירת על אישורה של תוכנית כל עוד היא לא פורסמה ברשומות.

המסקנה אם כן: עתירה שתוגש נגד החלטה לאשר תוכנית שטרם פורסמה ברשומות למתן תוקף, תידחה בהיותה מוקדמת.

פסק דין אחר של בית המשפט, העליון שניתן כמה שנים קודם ךכן (ומהווה תקדים לפסקי דין רבים מאז), דחה עתירה שהוגשה נגד ועדת הערר לתכנון ובנייה מחוז תל אביב, בנימוק ש"בינתיים אושרה התוכנית. ומשאושרה התוכנית, ברור כי עסקינן במה שמכונה מעשה עשוי. אין זה מתקבל על הדעת לגלגל לאחור את כל ההליכים לשלב שלפני אישור התוכנית".

כל עתירה שתוגש תהיה מוקדמת מדי או מאוחרת מדי

המסקנה משני פסקי הדין היא שאם תוגש עתירה בעקבות אישורה של תוכנית ולפני שפורסמה ברשומות, היא עלולה להידחות (לפי "הלכת אום אל פחם") בשל היותה מוקדמת מדי. ואם תוגש עתירה אחרי אישורה של התוכנית ופרסומה למתן תוקף ברשומות, היא תידחה בשל היותה מאוחרת מדי. מכאן עולה המסקנה כי למעשה אין כל אפשרות לתקוף אישור של תוכנית כלשהי, כיוון שכל עתירה שתוגש תהיה מוקדמת מדי או מאוחרת מדי.

בשנים האחרונות, בתי המשפט בכלל ובית המשפט העליון בפרט, דוחים כמעט ללא יוצא מן הכלל עתירות נגד מוסדות תכנון, ובכללן עתירות נגד אישורן של תוכניות. לא ייפלא אם כן כי יצא תחת ידו של בית המשפט העליון פסק דין, שבשילוב עם פסקי דין קודמים, מאפשר פרוצדורלית לבתי המשפט שמתחתיו לדחות על הסף כל עתירה נגד תוכנית מבלי בכלל להתמודד עם הטענות לגופם של דברים, אלא פשוט לקבוע כי העתירה הוגשה מוקדם מדי או מאוחר מדי. 

בג"צ 6189/22 עיריית אום אל פחם נ' ועדת ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים

עע"מ 7759/06 עליזה יאסו נ' ועדת הערר לתכנון ולבנייה