מורים | בלעדי

מזכיר הממשלה מתריע: ההסכם שנחתם עם המורים אינו תקף

מזכיר הממשלה שלום שלמה שלח הערב מכתב לשר האוצר ליברמן ולשרת החינוך שאשא-ביטון, בו הוא למעשה חוזר על מה שנחשף בשבוע שעבר בגלובס, לפיו להסכם עם המורים אין תוקף חוקי כל עוד לא הוצגו לו מקורות מימון, ועל כן יש לכנס ישיבת ממשלה ובה להציג מקורות כאלה

חתימת הסכם השכר עם המורים / צילום: דוברות משרד האוצר
חתימת הסכם השכר עם המורים / צילום: דוברות משרד האוצר

מזכיר הממשלה, שלום שלמה, שלח הערב (ב') מכתב לשר האוצר אביגדור ליברמן ולשרת החינוך יפעת שאשא-ביטון, בו הוא מתריע כי ההסכם שנחתם עם המורים אינו תקף.

במכתב שהגיע לידי גלובס כותב שלמה כי "כפי שנאמר לנו על-ידי היועצת המשפטית לממשלה, החתימה על ההסכם ללא שיש בבסיסו מקורות תקציביים, נוגדת את הוראות הדין. עד שלא יתבררו המקורות לסעיפי ההסכם שאמורים להתממש בשנת 2023 ואילך, לא יהיה ניתן לקיים את ההסכם". 

הסכם העסקה חדש למורים: השכר יעלה כבר השנה, השינויים בלוח החופשות - רק בשנה הבאה
ללא מקור תקציבי ואישור משפטי: כך נחתם הסכם השכר עם המורים 

מזכיר הממשלה למעשה חוזר על מה שנחשף בשבוע שעבר בגלובס, לפיו להסכם עם המורים אין תוקף חוקי כל עוד לא הוצגו לו מקורות מימון, ועל כן יש לכנס ישיבת ממשלה ובה להציג מקורות כאלה.

עלות ההסכם היא 4.5 מיליארד שקל, ושר האוצר נדרש לבצע קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה - מה שלא יכול היה לקרות שבוע לפני הבחירות. שלמה כותב בעצמו לשרים היום: "הנכם מתבקשים להביא לממשלה בהקדם האפשרי את החלטת הממשלה שבה ייקבעו המקורות התקציביים שאמורים להביא למימוש ההסכם בתקציב 2023 ואילך".

לסיום כותב שלמה כי "בכפוף לכך ולאחר האמור לעיל, ככל שיתברר כי לחלקים בהסכם או הנובעים ממנו יש מקור תקציבי בשנת 2023, ניתן ליישמם בהתאם".

כפי שפורסם בגלובס, בפועל ההסכם עם המורים נחתם ללא אישור משפטי ועל אף הנחיה שאין מקום לחתום עליו עד להשלמת הבחינה המשפטית לאור דיני הבחירות והיבטי התקציב. בתכתובת מיילים מהשבוע שעבר כתבו שלושת המשנים ליועמ"שית, עורכי הבדין גיל לימון, אביטל סומפולינסקי ומאיר לוין, כי "למען הסדר הטוב נבקש להבהיר כי כל עוד לא קיבלנו התייחסות מהאוצר ונדרשנו לעניין מבחינה משפטית. בשים לב בין היתר לכללים החלים על פעילות הממשלה בתקופת בחירות, לא ניתן להתקדם עם אישור/חתימה על ההסכם". יתרה מכך, על-פי החוק, לא ניתן לחתום על הסכם כלכלי ללא שהוצג לו מקור תקציבי.