קיצוצים | בלעדי

רגע לפני הבחירות: הממשלה תאשר קיצוץ רוחבי כדי לממן את ההסכם עם המורים

בעקבות ההתראות של הייעוץ המשפטי והדרישה להודיע על ביטול ההסכם עם המורים מאחר שלא נמצא לו מקור תקציבי, ביום חמישי תתכנס הממשלה לאשר קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה • לגלובס נודע כי הקיצוץ יהיה אחיד בכלל המשרדים, ובניגוד למקרים אחרים, הפעם משרד הביטחון לא יישאר בחוץ • השרים הורוביץ וזנדברג: "נתנגד לקיצוץ - זו איוולת כלכלית"; גם מפלגת העבודה תתנגד

ראש הממשלה יאיר לפיד ושר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
ראש הממשלה יאיר לפיד ושר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

חסר תקדים: חמישה ימים בלבד לפני הבחירות, הממשלה תתכנס ביום חמישי הקרוב כדי לאשר קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה לטובת מימון ההסכם שנחתם עם המורים.

בעקבות ההתראות החוזרות של הייעוץ המשפטי והדרישה להודיע על ביטול ההסכם מאחר שלא נמצא לו מקור תקציבי, ביום חמישי תתכנס הממשלה לאשר את הקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה. עלות ההסכם עם המורים עומדת על 4.5 מיליארד שקל בשנה. 

הסכם העסקה חדש למורים: השכר יעלה כבר השנה, השינויים בלוח החופשות - רק בשנה הבאה
ללא מקור תקציבי ואישור משפטי: כך נחתם הסכם השכר עם המורים
מזכיר הממשלה מתריע: ההסכם שנחתם עם המורים אינו תקף 

שר האוצר אביגדור ליברמן תכנן להביא את הקיצוץ הרוחבי לאישור הממשלה רק לאחר הבחירות, כדי להימנע מעימות עם השרים רגע לפני הבחירות, אך הלחצים מכיוון משרד המשפטים הכריעו את הקדמת לוח הזמנים.

לגלובס נודע כי הקיצוץ יהיה אחיד בכלל המשרדים, ובניגוד למקרים אחרים, הפעם משרד הביטחון לא יישאר מחוץ לתוכנית הקיצוצים. שר הביטחון בני גנץ - הלא הוא גם יו"ר מפלגתה של שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון - אישר קיצוץ אחיד גם בתקציבי הביטחון כדי לממן את עלות ההסכם בהתאם לחתימה עליו ביום חמישי האחרון. לדברי גורמים בממשלה, מדובר בקיצוץ בהיקפים גדולים ובאופן חסר תקדים ימים ספורים לפני הבחירות. 

במשרד ראש הממשלה אמרו היום (ג') כי הכוונה היא לערוך קיצוץ מותנה, כלומר הקיצוץ ייערך כעת, אך המשרדים יקבלו את הכספים בשנת התקציב הבאה. גם היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, אישרה לממשלה לערוך את הקיצוץ. 

"נתנגד לקיצוץ הרוחבי בכל תוקף"

שר הבריאות ניצן הורוביץ והשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג הודיעו כי יתנגדו למהלך של קיצוץ רוחבי שנועד למימון ההסכם עם המורים.

מהשניים נמסר: "בעידן של עודף תקציבי, קיצוץ רוחבי הוא עוול מוסרי כלפי השירותים הציבוריים, שנמצאים גם היום בהזנחה כרונית. זו איוולת כלכלית.

"אנו מברכים על הסכם המורים החשוב, אך לא ניתן יד לפגיעה ביתר השירותים החברתיים. קיצוץ רוחבי משמעותו פגיעה אנושה בשירותי הבריאות לציבור, בסביבה וברווחה, דווקא בעידן שבו התקציבים החברתיים מתוחים עד הקצה, וזאת כאשר באוצר הצטברו עודפי גבייה אדירים. נתנגד לקיצוץ בכל תוקף".

בתוך כך, גם מפלגת העבודה הודיעה כי תתנגד לקיצוץ במתכונת הנוכחית שלו. "לקצץ בתקציב המשרדים החברתיים זו מדיניות נתניהו, מדיניות ימנית קפיטליסטית הנוגדת את תפיסת עולמה של מפלגת העבודה, מדיניות שפוגעת בשכבות הכי מוחלשות בחברה", נמסר מהעבודה.

יו"ר מפלגת העבודה, השרה מרב מיכאלי, מסרה: "הקיצוץ הרוחבי מזכיר את הפתרונות האנטי-חברתיים והמנוכרים של נתניהו. אני מזכירה לראש הממשלה שהשיטות הקפיטליסטיות הללו הן שריסקו את המערכות החברתיות של מדינת ישראל.

"קיצוץ רוחבי משמעו שאנשים יחכו לאוטובוסים שלא יגיעו, שלמשטרה יהיו פחות משאבים להיאבק בפשיעה, שהתור לבדיקות בקופות-החולים יהיה ארוך יותר, שהקשישים לא יקבלו מענה - לא ניתן לזה יד. המורות והמורים חייבים לקבל את עליית השכר שהובטחה, ואפשר למצוא לזה פתרונות אחרים שלא דרך קיצוץ רוחבי אכזרי ומיותר".