התפוצצה ישיבת ועדת המינויים לתפקיד מנכ"לית הביטוח הלאומי

חברי וועדת המינויים במוסד לביטוח לאומי זומנו לישיבת זום דחופה, בה התבקשו לאשר את מינויה של ירונה שלום כממלאת מקום המנכ"ל, אך סירבו לעשות זאת • אופיר אלקלעי, יו"ר הסתדרות עובדי המדינה וחבר בוועדה, אמר לגלובס: "אני לא מקבל את זה שמודיעים בתקשורת על מינוי ואז מזמנים אותנו בבהילות"

ירונה שלום, התנגדות למינויה כממלאת מקום מנכ''ל ביטוח לאומי / צילום: דוברות הביטוח הלאומי
ירונה שלום, התנגדות למינויה כממלאת מקום מנכ''ל ביטוח לאומי / צילום: דוברות הביטוח הלאומי

קשיים בהליך המינוי לתפקיד ממלא מקום מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי: לאחר שמוקדם יותר היום (ג') הודיע שר הרווחה מאיר כהן על מינויה של ירונה שלום, התנגדו הערב חלק מחברי ועדת המינויים של הביטוח הלאומי למהלך, בטענה שנעשה בחטף ומבלי להציג בפניהם מספר מועמדים. המשמעות: ייתכן שהתפקיד לא יאויש עד אחרי הבחירות, ובממשלת מעבר הליך המינוי עלול להפוך מורכב יותר משפטית. אפשרויות אחרות הן שיספיקו להגיע להסכמות בימים הקרובים, או לחלופין שהשר יכפה את המינוי בניגוד לעמדת הוועדה המייעצת.

במקביל להוצאת ההודעה לתקשורת של כהן על המינוי, נשלח זימון לחברי וועדת המינויים לישיבת זום דחופה שהתקיימה הערב. בישיבה התבקשו חברי הוועדה לאשר את המינוי, אך סירבו. את ההתנגדות הוביל נציג ההסתדרות בוועדה המייעצת לשר, אופיר אלקלעי, שמונה לאחרונה לתפקיד יו"ר הסתדרות עובדי המדינה. לדעתו הצטרפה נציגת המעסיקים, רוית גרוס. הדיון הסתיים בכך שנציגת השר בוועדה, מנכ"לית משרד הרווחה סיגל מורן, אמרה שהיא צריכה להתייעץ בנושא. אחרי סיום הדיון, הוחלט כי הוועדה תתכנס פעם נוספת בימים הקרובים, וכנראה שבפעם הבאה תתייצב מול חברי הוועדה המועמדת של השר לצד מועמד נוסף.

שלום, סמנכ"לית מערך הנכויות והשיקום בביטוח הלאומי, אמורה להחליף את המנכ"ל היוצא של הארגון, מאיר שפיגלר, אשר ייכנס לתפקיד מנכ"ל חברת החשמל. שלום עובדת כ-33 שנים בביטוח הלאומי, אך קודמה לתפקיד סמנכ"לית רק לפני שנה.

"התהליך הנכון הוא להביא בפנינו מספר מועמדים"

לפי גורמים המעורים בנושא, ההתלבטות של השר כהן בנוגע לאיוש התפקיד הייתה בעיקר בין שלום לבין אריאל כזום, סמנכ"ל קצבאות קיום, תעסוקה והגיל השלישי בביטוח הלאומי. כזום, כאמור, צפוי כעת להתייצב אף הוא מול הוועדה. כזום ושלום רואיינו שניהם באחרונה על ידי השר כהן. 

בשיחה עם גלובס אישר אלקלעי את הפרטים ואמר: "לוועדת המינויים של הביטוח הלאומי יש תפקיד - להמליץ לשר על מינויים. אני לא מקבל את זה שמודיעים בתקשורת על מינוי, ואז מזמנים אותנו בבהילות בזום. התהליך הנכון הוא להביא בפנינו מספר מועמדים, ואנו צריכים להמליץ מביניהם. הביטוח הלאומי חשוב לי, ולא אשתתף בהתנהלות כזאת".

אין זאת הפעם הראשונה שמתגלים חילוקי דעות בין השר כהן ("יש עתיד") לבין ועדת המינויים המייעצת. בסיבוב הקודם ביקש כהן למנות לתפקיד מנכ"ל הביטוח הלאומי את פרופ' יובל אלבשן, אך רוב חברי הוועדה העדיפו מועמד אחר על פניו - ראובן קפלן.