מחיר האנטישמיות: החברות שנוטשות את השותפות עם קניה ווסט

בעקבות פרץ התבטאויות אנטישמיות, אדידס מסיימת את שיתוף־הפעולה הרווחי שלה עם עם קניה ווסט, במסגרתו יוצרה קולקציית הנעליים הפופולרית ייזי • גם גאפ מושכת מהמדפים את המוצרים של ווסט

קניה ווסט / צילום: Reuters, RANDALL HILL
קניה ווסט / צילום: Reuters, RANDALL HILL

אדידס מסרה כי תסיים את שיתוף־הפעולה שלה עם קניה ווסט, וגאפ הודיעה כי תמשוך מהחנויות שלה בגדים שעזר לעצב, לאחר סדרת שערוריות שכללו פרץ התבטאויות אנטישמיות מהמוזיקאי ומנהל מותג האופנה. 

קניה ווסט בעקבות אילון מאסק: רוכש את הרשת החברתית הימנית־ליברטריאנית פרלר 

ההחלטה של אדידס, שמביאה לסיומו של הסכם רווחי שייצר את קולקציית נעלי "ייזי" הפופולריות, הוכרזה לאחר כמה שבועות של לחץ על חברת ביגוד הספורט הגרמנית מצד פעילי זכויות אדם, ולאחר שחברות אחרות שהיו בקשרים עסקיים עם ווסט, המכנה את עצמו "יה" (Ye) בימים אלה, הפסיקו את שיתופי־הפעולה אתו. 

נעלי ייזי, שיתוף-הפעולה של קניה ווסט ואדידס / צילום: Associated Press, Seth Wenig
 נעלי ייזי, שיתוף-הפעולה של קניה ווסט ואדידס / צילום: Associated Press, Seth Wenig

גאפ, שסיימה את הקשר עם ווסט בספטמבר אבל עדיין המשיכה למכור פריטים שכבר ייצרה, הודיעה אתמול (ג') כי היא מושכת מהחנויות שלה את כל מוצרי ייזי גאפ, וסגרה אתר אינטרנט שעדיין ניתן היה לקנות בו קפוצ'ונים ומוצרים אחרים שנולדו כתוצאה משיתוף־הפעולה.

"ההתבטאויות של השותף שלנו לשעבר וההתנהגות שלו ממשיכים להדגיש למה גאפ סיימה את שיתוף־הפעולה", נכתב בהודעה שפרסמה החברה.

ווסט ונציגיו לא הגיבו מיד לבקשות תגובה. ווסט התלונן באופן פומבי על אדידס וגאפ, והאשים את החברות בגניבת העיצובים שלו ובהפרת הבטחות להרחיב את היוזמות העסקיות שלו. הוא אמר כי היה גורם מרכזי בהצלחה של אדידס. "אני יכול לומר דברים אנטישמיים, ואדידס לא יכולים להעיף אותי. מה עכשיו?", אמר בפודקאסט ששודר מוקדם יותר החודש.

בתחילת אוקטובר, ווסט הופיע בתצוגת אופנה של המותג Yzy שלו בפריז כשהוא לובש חולצה עם הכיתוב "White Lives Matter", סיסמא שלעתים קרובות נשמעת בפי קבוצות של עליונות לבנה, ושבוע אחר־כך כתב בציוץ רצוף שיבושים כי בכוונתו "להיות בכוננות תקיפה על העם היהודי". 

"התבטאויות לא מקובלות" 

אולפן הקולנוע והטלוויזיה MRC ומותג האופנה בלנסיאגה היו בין החברות שהתרחקו מווסט בשבועות האחרונים. בסוכנות הטאלנטים CAA הורידו את ווסט מרשימת הקליינטים, כך אמר אדם המכיר את הנושא.

ב־6 באוקטובר, אדידס העמידה את השותפות שלה עם ווסט לבחינה. כמה ימים אחר־כך, טוויטר ופלטפורמות מטא חסמו את החשבונות שלו לאחר שהעלה פוסטים אנטישמיים. 

אדידס הודיעה אתמול כי ההתבטאויות והפעולות האחרונות של ווסט היו "לא מקובלות, מלאות שנאה ומסוכנות, והן מפרות את ערכי החברה של גיוון וכוללנות, כבוד הדדי והגינות".

סיום הקשר מוסיף עוד לחץ על אדידס, שמתקשה לצמוח בסין, שוק ההנעלה והביגוד הגדול בעולם. אדידס גם נמצאת בעיצומו של חיפוש מנכ"ל חדש, לאחר שהודיעה באופן בלתי צפוי באוגוסט כי המנהיג הנוכחי שלה, קספר רורסטד, יפרוש בשנה הבאה.

"סיום שיתוף־הפעולה עם קניה ווסט הוא מובן ונחוץ. מבחינה פיננסית, זו מכה קשה", אמר אינגו שפייך, מנהל קיימות ומשילות תאגידית בחברת ניהול הקרנות Deka Investment, שהיא בעלת 0.7% מאדידס. "נותר לקוות שלא יאבדו שיתופי־פעולה אחרים".

אדידס מסרה כי תסיים את שיתוף־הפעולה באופן מיידי, תפסיק לייצר מוצרים במיתוג Yeezy ותפסיק את כל התשלומים לווסט ולחברות שלו. מחיר ההחלטה בטווח הקצר צפוי להגיע ל־250 מיליון אירו, כ־247 מיליון דולר, מההכנסה נטו של החברה ב־2022, כך נמסר מאדידס.

מניות אדידס ירדו אתמול ביותר מ־3% במסחר בפרנקפורט. הן ירדו ביותר מ־60% השנה.

במהלך סוף השבוע, מפגינים בלוס אנג'לס החזיקו שלט מעל אוטוסטרדה מרכזית בה הביעו תמיכה בדבריו של ווסט. "קניה צודק לגבי היהודים", נכתב שם. 

קרישיאן תומכת ביהודים

לאחר שצילום של התקרית הסתובב ברשתות החברתיות, מקהלה של ידוענים גינתה אנטישמיות בפוסטים באינטרנט, כולל קים קרדשיאן, שהגישה מסמכים לגירושים מווסט ב־2021.

"דברי שנאה לעולם אינם בסדר, ולא ניתן למחול עליהם", כתבה קרדשיאן בטוויטר ביום שני השבוע. "אני עומדת לצד הקהילה היהודית וקוראת לאלימות האיומה ולרטוריקה רוויית השנאה כלפיהם להיפסק מיד".

פעילי זכויות אדם מתחו ביקורת בימים האחרונים על אדידס לגבי המשך ההתקשרות שלה עם ווסט. אתמול, המועצה המרכזית של יהודים בגרמניה קראה לחברה לסיים את שיתוף־הפעולה שלה אתו.

"כחברה גרמנית, אני פשוט מצפה מאדידס שתהיה לה עמדה ברורה בכל הנוגע לאנטישמיות", כתב בטוויטר נשיא הארגון, ד"ר יוזף שוסטר. "אינטרסים של יזמות עסקית לא צריכים להיות כאן בעדיפות עליונה".

מנכ"ל הארגון האמריקאי הליגה נגד השמצה, ג'ונתן גרינבלאט, כתב שלשום (ב') בטוויטר: "שתיקתכם מסוכנת ליהודים", בהתייחסות לאדידס.

אתמולי הצהירה אדידס כי "אינה סובלת אנטישמיות וכל סוג אחר של דברי שנאה". 

 כ־8% מכלל המכירות

היוזמות של ווסט בתחום נעלי הספורט החלו כבר ב־2006, כששיתף פעולה עם אדידס על נעל שמעולם לא יוצרה. שנה לאחר מכן החל הראפר לעבוד עם נייקי, ובסופו של דבר הוציא את הנייקי אייר ייזי II, שכללה את דגם אוקטובר האדום המפורסם. השותפות עם נייקי הסתיימה ב־2013.

פריטים שווסט עיצב יחד עם אדידס הוצגו לראשונה ב־2015, והצדדים נכנסו לשותפות לטווח ארוך שנה לאחר מכן.

במסגרת ההסכם, ווסט נתן לאדידס את מותג ייזי בתמורה לתמלוגים בגובה כ־15% ממכירות מוצרי ייזי. אדידס מעצבת ומייצרת את המוצרים, והעיצובים נותרים בבעלותה, כך אמרו אנשים המכירים את ההסכם.

מבחינת אדידס, ההסכם היה מוצלח. המכירות שנבעו ממנו היוו כ־8% מכלל מכירות החברה, כך כתבו אנליסטים ב־UBS בדוח משבוע שעבר.

ללא ההסכם, המכירות השנתיות של החברה היו צומחות רק ב־1% בממוצע מאז 2017 בהשוואה לצמיחה האמיתית במכירות בגובה 3%, כך מעריכים ב־UBS. אדידס מסרה כי השותפות עם ייזי הייתה אחד משיתופי־הפעולה המוצלחים ביותר בתעשייה.

אבל בחודשים האחרונים החל ווסט למתוח ביקורת על אדידס, וכן על גאפ, ברשתות חברתיות. גאפ החליטה לסיים את ההתקשרות שלה עם ווסט בחודש שעבר, והודיעה כי החברה ו-ווסט "לא מתואמים" לגבי איך הם אמורים לעבוד ביחד, כך דווח ב"וול סטריט ג'ורנל".

מוקדם יותר החודש הודיעה אדידס כי עשתה ניסיונות חוזרים ונשנים לפתור באופן אישי את הסכסוכים עם ווסט.

הפרידה מווסט מוסיפה לחץ ליצרנית ביגוד הספורט, כמה ימים לאחר שקיצצה את הנחיית הרווח שלה לשנה, בציון סביבה עסקית חלשה יותר בסין וכן הצטברות של מלאי משמעותי כתוצאה מביקוש צרכני נמוך בשווקים מערביים מרכזיים. גורמים אחרים, כמו הפסקת הפעילות ברוסיה ובעיות בשרשראות אספקה שפגעו בעסקים במדינות רבות בעולם, השתלבו לפגיעה בביצועי החברה בתקופה האחרונה.

ביום חמישי הודיעה אדידס כי כעת היא צופה שההכנסה שלה, בחישוב ניטרלי מבחינת שער מטבע, תגדל באחוזים בודדים ב־2022 - ירידה מתחזית מוקדמת יותר.