מנכ״לית מו״פ מיקרוסופט ישראל: "מקפידים להיות מאוד מדויקים ויעילים"

לפי מיכל ברוורמן-בלומנשטיק, מנכ״לית מרכז המחקר והפיתוח של מיקרוסופט ו-CTO של חטיבת הסקיוריטי הגלובלית של מיקרוסופט, תקופות מאתגרות הן דווקא הזדמנות • בראיון לנבו טרבלסי בועידת העסקים של ישראל 2022 מספרת אשת הסייבר של החברה על כל הסיבות לשמור על אופטימיות

מיכל ברוורמן-בלומנשטיק, מנכ''לית מיקרוסופט ישראל / צילום: איל יצהר
מיכל ברוורמן-בלומנשטיק, מנכ''לית מיקרוסופט ישראל / צילום: איל יצהר

מיקרוסופט נמצאת בשבועות האחרונים בעין הסערה - כחברת ביק טק נוספת המנהלת מהלכי קיצוצים והתייעלות. כמו מטא, אמזון וגוגל, גם ענקית התוכנה מרדמונד הקפיאה משרות רבות, צמצמה תהליכי גיוסים ולפי ההערכות היא פיטרה אלפי עובדים בעולם מאז יולי. עם זאת, בישראל לא נודע על מהלך שכזה. מנכ"לית מרכז המחקר והפיתוח של מיקרוסופט, מיכל ברוורמן-בלומנשטיק, שומרת על גישה אופטימית.

"דווקא תקופה מאתגרת היא הזדמנות, ואתגרים אינם בהכרח דבר רע", אמרה לנבו טרבלסי, כתב הטכנולוגיה של גלובס, בועידת גלובס לעסקים שנערכת היום בתל אביב. זו הזדמנות להיות מדויקים ואני רואה המון יצירתיות ודברים טובים שצומחים בתקופה הזו. מיקרוסופט פעילה בישראל עבר שלושים שנה, כאן נבנה מרכז המו"פ הראשון שלה מחוץ לארה"ב, ואנחנו כאן שחקנים לטווח ארוך.

בכובע שלי כמנכ"לית מו"פ מיקרוסופט ישראל, אני נמצאת כאן כבר מאמצע 2020. מאז, גדלנו בכ-60%, היתה לנו צמיחה מטורפת ואנחנו ממשיכים עם כל התכניות שלנו, ממשיכים לגייס ומקפידים להיות מאוד מדויקים ויעילים, אבל אני מסתכלת קדימה עם המון תקווה".

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ובכל זאת, מה קורה כשיש פחות משאבים?
"יש בעולם פחות משאבים, אכן, וזה משפיע על האווירה, והמלחמה מייצרת מצב שבו יש פחות אנרגיה. אחד הדברים הטובים שההייטק מייצר הוא האמצעים לעשות עוד עם פחות משאבים. השירותים שלנו, למשל, מאפשרים לחברות דווקא בתקופות האלה להיות יותר יעילות. מרצדס, למשל, העבירה את כל מערכי היצור שלה לשליטה על ידי מערכות הענן שלנו, מה שמאפשר להם לחסוך 20% בהוצאות בשנים הקרובות".

לאן לדעתך השוק ילך? אנחנו נראה תיקון בקרוב?
"אני לא כלכלנית או נביאה, אבל אני אופטימית. אם נסתכל אחורה על נתוני המאקרו כלכלה, אין ספק שמדובר בהתנהגות של פונקציה בצורת סינוס (מגמה דמויית גל), ואני מאמינה שנראה עלייה. מתי? קשה לדעת".

אמש עקפה מיקרוסופט את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות, אך פספסה קלות בהכנסות מחטיבת הענן החכם ביחס לתחזיות. ברבעונים האחרונים הענן מספק הכנסות נאות, אבל הצמיחה בתחום יורדת. האם הוא בדרך להפסיק להיות מנוע צמיחה?
"הענן הוא ההווה והוא העתיד. כולנו מדברים על הטרנספורמציה הדיגיטלית, השקולה בעצם למהפכה התעשייתית לפני 200 שנה. הטרנספורמציה הדיגיטלית כאן להישאר, והענן הוא המנוע שמאפשר זאת. לכן, אנחנו נמשים לראות צמיחה של הענן, שבאמצעות מערכות של בינה מלאכותית - עוד יבצע מהפכות רבות".

בין האתגרים הרבים שלכם ישנו נושא שימור העובדים. כשיש חברות שמושכות טאלנטים בעזרת חבילות ואופציות יותר מעניינות או מוגזמות, אתם נאלצים להיאבק בזליגת העובדים, לחו"ל או לחברות אחרות. איך מתמודדים עם זה?
"צריך להבין מה מעניין את המהנדסים והמהנדסות בקריירה שלהם: הם רוצים שהקריירה שלהם תתפתח, הם רוצים להתעסק בטכנולוגיות הכי חדישות, להתעסק בנושאים משמעותיים ולהשפיע - אנחנו מאפשרים את כל זה. האנשים שמגיעים אלינו עובדים על טכנולוגיות פורצות דרך. יש לנו 40 קבוצות מוצר והם מגיעים למאות מיליוני משתמשים בעולם. אין הרבה מקומות כאלה בישראל המאפשרים ליצור השפעה כזו.

מה שמשמח אותי, הוא שהלב שלהם במקום הנכון, אנחנו מעודדים אותם להתנדב. אנחנו מאפשרים לכל עובד להיות מנכ"ל של מיזם חברתי, למשל, עובדת שחשוב לה שיותר מהנדסות אתיופיות יעבדו בהייטק יצרה תכנית להסבה; אחרת יצרה טכנולוגיה שמאפשרת לילדים בעלי מוגבלויות להשתמש בקונסולת אקסבוקס".

איפה עומדת מיקרוסופט בנושאי גיוון מגדרי ודמוגרפי? האם אוכלוסיות מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית משתלבות בחברה ובהייטק בכלל?
"ההייטק הוא מגזר חזק, הוא הקטר שמזיז את המשק, לכן מוטב שכמה שיותר אוכלוסיות יגיעו אליו. אני סבורה שכדי להביא יותר נשים, למשל, צריך לטפל בזה מילדות, החל מגיל 3. אני משכנעת המון ילדות בבתי ספר לבחור במגמות במתמטיקה וטכנולוגיה - צריך לעודד בנות מגיל צעיר להעיז. באשר לפריפריה הגיאוגרפית, כבר הודענו שנפתח מרכז פיתוח בבאר שבע, וזאת לאחר שפתחנו מרכז פיתוח בנצרת - שהכפיל פי 4 את מספר העובדים הערבים שעובדים אצלנו. יש לנו כמובן גם עובדים על הספקטרום והלומי קרב שאנחנו מעודדים להגיע אלינו".

לך במיקרוסופט יש בעצם שני כובעים רשמיים - הראשון, כפי שאמרנו, הוא מנכ"לית  מחקר ופיתוח מיקרוסופט ישראל. הכובע השני הוא CTO של חטיבת הסקיוריטי הגלובלית של מיקרוסופט, במילים אחרות - אשת אבטחת הסייבר של מיקרוסופט. בואי נדבר על האסטרטגיה של מיקרוסופט סביב סייבר, איך החברה רואה את עצמה בתחום?
"מיקרוסופט היא אחת מחברות הסייבר הגדולות בעולם, אם לא הגדולה ביותר. יש לנו 248 אלף חברות-לקוחות, כמעט כל 500 החברות הגדולות בעולם. בשנה שעברה עצרנו 70 מיליארד התקפות וייצרנו הכנסות ממוצרי סייבר בהיקף של מעל 15 מיליארד דולר. אנחנו ממשיכים בשיא הכח. דווקא בתקופות מאתגרות יש יותר התקפות, ההאקרים ממנפים כל הזדמנות לעשות רווחים, וראינו בקורונה שהתקפות הכופרה צמחו פי 3 בזמן מאוד קצר ולכן אנחנו ממשיכים, הכרזנו שנשקיע 20 מיליארד דולר במופ בסייבר".

הפיטורים גם הגיעו לסייבר - רק השבוע ראינו פיטורים בסניק ובסייבריזן - חברות מובילות בתחום. האם מתגלה שענף הסייבר הוא למעשה תחרותי מאוד ונפוח מאוויר?
"תחרות זה דבר חשוב, והיא עושה אותנו יותר חדים ויותר מדויקים. אני חושבת שאין כמו הטאלנט הישראלי, יש כאן חברות מדהימות בסייבר, ואנחנו עושים המון דברים שעוזרים לעולם להתגבר בתחום הזה". 

לך ולראש ממשלת ישראל החלופי, נפתלי בנט, יש היסטוריה משותפת. שניכם הייתם יחד בסאיוטה לפני כמה שנים. את מנסה לשכנע אותו לחזור אליכם להייטק?
"אני לא יודעת מה הוא מתכנן. אני יכולה לומר שהוא מאוד מקצועי וערכי ומאחלת לו את כל הטוב שבעולם".

הוועידה בשיתוף בנק הפועלים, בחסות הפניקס, אמדוקס, BDO, HOT, ג'ילי, שופרסל, אל על, תנובה, פרופימקס, ההסתדרות הרפואית, מיי דסק, קונטיגו, סיסקו ובהשתתפות מקורות, רשות החדשנות, מובילאיי, Start Up nation central, נמל אשדוד וחברת חשמל.