רע"ם | טור סופ"ש

חשד לניגוד עניינים ואי־סדרים כלכליים: מה קורה בעמותות של רע"ם?

עמותת אל־אקצא דיווחה לכאורה על מחזור הנמוך במיליוני שקלים ממה שציינה בפרסומיה • עמותה נוספת בשם "סיוע 48" מבצעת עסקאות עם חברה בבעלות אחד מחבריה, מה שמעלה חשש לניגוד עניינים • שתי העמותות מזוהות עם התנועה האיסלאמית ומקורבות למפלגת רע"ם

משאית חלוקת חומרי הסקה של עמותת ''סיוע 48'' / צילום: מתוך יוטיוב
משאית חלוקת חומרי הסקה של עמותת ''סיוע 48'' / צילום: מתוך יוטיוב

חשש לשחיתות והתנהלות פלילית בעמותות של מפלגת רע"ם: מיליוני שקלים רבים שנאספו, לטענת עמותה אחת של רע"ם, נעלמו לחלוטין מהדוח ששלחה העמותה לרשם העמותות; עמותה אחרת של רע"ם מבצעת עסקאות תוך ניגוד עניינים חמור במיוחד בין חבר ועד העמותה לבין החברה הפרטית של אותו חבר העמותה, תוך הצהרה כוזבת לכאורה לרשם העמותות כי העמותה לא ביצעה כל עסקאות עם בעלי עניין.

מנסור עבאס: "טיבי וביבי עובדים ביחד, אבל מתחת לשולחן כל השנים. די עם המשחקים" | ועידת ישראל לעסקים של גלובס

ניגוד עניינים קיצוני

עמותת "סיוע 48", או בשמה הרשמי "העמותה האיסלאמית למען יתומים ונזקקים", עלתה לתודעת הציבור הרחב בשנה החולפת על רקע הפיכת מפלגת רע"ם של מנסור עבאס לחברה בקואליציה. בשנה החולפת נטען רבות על הקשר בין עמותת "סיוע 48" של רע"ם לחמאס בעזה. טענה זו פורסמה על־ידי אילה חסון בחדשות 13 ופורום בוחרים בחיים, כאשר סיעות האופוזיציה ביקשו לבסס את הטענה כי המפלגה תומכת בטרור באופן עקיף. יש לציין כי רע"ם והעומד בראשה מנסור עבאס הכחישו זאת בתוקף, ואף הוגשה תביעה בעניין.

על כל פנים, המפלגה ועמותת סיוע 48, וכן גופים נוספים כמו עמותת אל־אקצא, הם זרועות שונות של התנועה האיסלאמית. העמותות ורע"ם מחוברות ביניהן לא רק בקשר רעיוני ובחיבור אידאולוגי, אלא מדובר במנגנון אחד עם היררכיה ברורה.

מנתונים שהובאו לידי גלובס עולה חשד לפעילויות לא חוקיות של עמותות אלו. נתחיל בעמותת סיוע 48: המחזור השנתי של עמותה זו עמד בשנת 2021 על 68.5 מיליון שקל, תודות לתרומת הציבור הערבי הרחב. יעדי הארגון לשנת 2022 הם עזרה לפלסטינים ביהודה ושומרון, רצועת עזה וכן לפליטים בטורקיה ובסודן. "סיוע 48" מעבירה קמח לתושבי עזה בהיקפים גדולים מאוד כדי לסייע למצוקת העוני ממנה סובלים ערביי עזה. עד כאן לגיטימי, אך מתברר שהפעילות ההומניטרית כרוכה בניגוד עניינים קיצוני במיוחד.

את הקמח קונה "סיוע 48" מטחנת הקמח אל־נור. הבעלים ומנכ"ל טחנת הקמח זאהר עיסא הוא לא פחות ולא יותר חבר בוועד עמותת סיוע 48. כלומר, העמותה בה משמש עיסא כחבר בוועד המנהל קונה קמח בהיקפים גדולים מאוד מהחברה הפרטית של עיסא.

התקשרתי לזאהר עיסא וניסיתי לקבל ממנו תשובות. אכן קיבלתי ממנו תשובות, אך הקשר בינן לבין האמת היה מקרי למדי. כך לדוגמה, טען בתחילה כי היה חבר בוועד העמותה לפני 20 שנה. כשעימתתי אותו עם העובדה כי הוא עדיין רשום כחבר בוועד העמותה וכי חברותו החלה בשנת 2017 - אישר עיסא את הנתונים. עוד טען עיסא כי בניגוד לנטען על־ידי הוא לא המנכ"ל היחיד של החברה. ובכן, על־פי נתוני רשם החברות הוא מנכ"ל החברה היחיד.

"מנסור לא קשור לעניין"

לא מיותר לציין שעיסא הוא גם הדירקטור היחיד של החברה. כאשר ציינתי בפניו כי הוא בעל הכי הרבה מניות בחברה, הוא טען שהוא דווקא בעל הכי מעט מניות בחברה. דא עקא, העובדות הפוכות מן הנטען על־ידי מר עיסא. בנתוני רשם החברות מצוין כי לחברת אל־נור יש ארבעה בעלי מניות. לזאהר עיסא יש 39 מניות, לאנואר בדיר ולתאופיק אבו סמחאן יש 25 מניות כל אחד, ולמוחמד מסארוה יש 11 מניות.

אם לא די בכך, עמותת "סיוע 48" הצהירה לרשם העמותות כי לא ביצעה עסקאות עם צד קשור, בעוד שזאהר עיסא מאשר כי תחנת הקמח אל־נור מכרה קמח בהיקפים גדולים לעמותה בה הוא משמש כחבר ועד. הצהרה זו לרשם העמותות מהווה דיווח כוזב במסמכי תאגיד, מלבד עצם ניגוד העניינים הבוטה של זאהר עיסא. כאשר שאלתי אותו על ניגוד העניינים, הוא תמה "למה אתה אומר ניגוד עניינים, מה פה ניגוד עניינים?" והוסיף לטענתו כי החברה מספקת רק סוג אחד של קמח, בעוד שהעמותה קונה 30 סוגי קמח.

לאחר ששוחחנו עם חבר הוועד זאהר עיסא, פנינו למנכ"ל "עמותת סיוע 48" ראזי עיסא בבקשת תגובה. הוא בחר שלא להגיב. כאשר פניתי ליו"ר רע"ם מנסור עבאס וציינתי בפניו כי טרם קיבלתי תגובה מסיוע 48, הוא השיב לי: "שולחים לך תגובה". כאשר חזרתי למנכ"ל העמותה עיסא הוא השיב: "מה הקשר למנסור?? מנסור לא קשור לעניין".

לא מיותר לציין כי ראזי עיסא עצמו הינו חבר במועצת השורא של התנועה האיסלאמית, יו"ר הוועידה הכללית של רע"ם ואף שובץ במקום החמישה עשר ברשימת רע"ם לכנסת הנוכחית. גם זאהר עיסא, מנכ"ל טחנת הקמח וחבר עמותת סיוע 48, שובץ במקום 110 הסמלי ברשימת רע"ם לכנסת.

בדיקת הדוחות של עמותת סיוע 48 ושל חברת טחנת הקמח אל־נור מעלה נתון מעניין נוסף. לשני הגופים יש את אותו רואה חשבון, אמין עאמר. כאשר פניתי אליו וביקשתי ממנו תשובות השיב רו"ח עאמר "אני לא יודע מי אתה, אבל כרואה חשבון יש לי חובת סודיות ואני לא יכול לדבר עם עיתונאים".

לאן נעלמו 5 מיליון שקל?

מכאן נעבור לעמותת אל־אקצא של רע"ם. הפעילות המרכזית של העמותה היא שינוע ערבים מוסלמים מרחבי הארץ באוטובוסים אל הר הבית על־מנת לאפשר להם להתפלל במסגד אל־אקצא. אלא שהנתונים הכספיים ששיגרה העמותה לרשם העמותות נסתרים מהנתונים שמפרסמת העמותה עצמה בחוברת לתורמים בדף האינטרנט שלה.

כך לדוגמה, ב־2019 כתבה עמותת אל־אקצא בדוח לרשם העמותות כי כלל מחזור הפעילות שלה עמד על כמיליון ומאה אלף שקל בלבד. הפעילות בין "הסעות לאקסא" עמד על 470 אלף שקל. למרבה ההפתעה, בחוברת סיכום פעילות העמותה לשנת 2019 נכתב כי עלות פרויקט "הסעות לאקסא", במסגרתו הוציאה העמותה 3,877 אוטובוסים, עומד על 5,667,000 שקל. לא פחות מפי 12 מהנתונים הרשמיים עליהם דיווחה העמותה. לאן נעלמו למעלה מ־5 מיליון שקל? מדובר בנתונים מדאיגים, אך לא מדובר ב"טעות חד־פעמית".

בדוח לרשם העמותות לשנת 2018 נכתב כי ההוצאות בגין "הסעות לאקסא" עומדות על 550 אלף שקל. בשנת 2017 ההוצאות עמדו על 496 אלף שקל. זאת, למרות שבחוברת לתורמים פרסמה העמותה כי הוציאה 2,045 אוטובוסים להר הבית, כאשר העלות המוערכת על־ידי העמותה עצמה נאמדת בכ־1,500 שקל לאוטובוס, כלומר מעל 3 מיליון שקל.

יש להבהיר כי גם עמותה זו נשלטת במובהק על־ידי ראשי התנועה האיסלאמית ששולטת גם ברע"ם. לאחרונה הגישה מחלקת המחקר של פורום בוחרים בחיים תלונות במשטרה בגין ההתנהלות הלא תקינה לכאורה של העמותות.

תגובת עמותת סיוע 48: "העמותה פועלת בתחום ההומניטרי מזה שלושה עשורים, פעילותה מוכרת לכל מען דבעי במדינת ישראל. במסגרת פעילותה מסייעת העמותה ליתומים ולנזקקים במדינת ישראל ולכלל אזרחיה תוך מתן תמיכה כספית, ציוד בדרך חוקית ושקופה לציבור התורמים וכן בהתאם לחוק ועל־פי הכללים הנדרשים מעמותות בישראל. העמותה אינה אחראית להצהרות מלבד הצהרות רשמיות של העמותה עצמה ואין היא יכולה לאשר או לדחות דברים של גורם כלשהוא.

"העמותה מתנהלת בהתאם לנהלים, תקנון, פסיקה וכל דין אחר ונתונה לביקורת פנימית וחיצונית ולדיווח שנתי תדיר מול הרשויות ביניהם רשם העמותות. יחד עם זאת, ככל ויתברר, לאחר בדיקה מקצועית, מקיפה ומעמיקה כי ישנה טעות או ניגוד אינטרסים ו/או נפל פגם באשר הוא, תפעל העמותה ללא כל דיחוי לתיקונו ו/או הסרת המחדל, וזאת על־פי הסטנדרטים המקצועיים לפיהם נוהגת העמותה. העמותה האיסלאמית לסיוע ליתומים ולנזקקים תמשיך לפעול בשקדנות ובנאמנות, תוך שקיפות לטובת ציבור הנזקקים ולמימוש צדק חברתי, בצל התמיכה והאימון שציבור התורמים מעניק לה".

תגובת פורום "בוחרים בחיים": "לאחרונה הגישה מחלקת המחקר של פורום בוחרים בחיים תלונות במשטרה בגין קבלת דבר במרמה ורישום כוזב במסמכי תאגיד. בפורום אומרים: "מדובר לכאורה בדפוס פעולה של שחיתות וניגוד אינטרסים שהנפגע הראשי ממנו הוא המגזר הערבי. עמותות התנועה האיסלאמית מגייסות עשרות מיליונים בשנה כתרומות למטרות דתיות-איסלאמיות והומניטריות אך לפי הממצאים מעורבים בפעילות אינטרסים אישיים וקבלת טובות הנאה.

"הדברים עוד יבחנו ביחידה הארצית לחקירות הונאה להב 433, יחד עם פרשות נוספות הקשורות לחברות מסחריות בתחום התקשורת. אנחנו מקווים שאנשים יבינו שמדובר בקבוצה קטנה המוליכה שולל ומתנהלת בעורמה גם כלפי הקהילה הערבית שהאמינה בתמים לכוונותיה ההומניטריות של התנועה האיסלאמית וזו פשוט ניצלה אותם".

לא התקבלה תגובת עמותת אל־אקצא עד למועד סגירת הגיליון.