מנסור עבאס: "טיבי וביבי עובדים ביחד, אבל מתחת לשולחן כל השנים. די עם המשחקים"

יו"ר רע"ם מנסור עבאס אמר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי "אנחנו רוצים שקואליציית השינוי תחזור לנהל את המדינה" • לדבריו, "הצענו לחד"ש ולתע"ל כמה הצעות. הם העדיפו להמשיך בקו של שת"פ עם הליכוד ונתנו יד לבחירות חמישיות" • על בנט: "לדעתי הוא יכול היה לעשות את ההבדל. לאיש הזה יש מה לומר, והייתה לו תרומה אדירה"

יו"ר רע"ם, ח"כ מנסור עבאס, שוחח היום (ד') עם מוחמד מג'אדלה בוועידת ישראל לעסקים של גלובס. בהתייחסו ליכולת של רע"ם לעבור את אחוז החסימה ולהיותה של רע"ם חלק מהקואליציה, אמר עבאס: "אני מאמין מהפגישות שלי עם האנשים שיש התקדמות, והרבה אנשים אומרים שיש לתת הזדמנות לקדם את החיים, דרך השותפות שרע"ם מייצגת".

מג'אדלה שאל: "כשישבנו פה לפני שנה, היית כוכב עולה, כל המדינה חיכתה לראות את מנסור עבאס בקואליציה, זה היה קצר מדי, ויש שיגידו שזה לא יחזור על עצמו".

בתגובה אמר עבאס: " בוודאי שזה יחזור על עצמו. הוכחנו שיש אלטרנטיבה שהיא לא בדיוק שמאל וימין, חילונים ודתיים - אלא משהו שמסתכל לעתיד, בונה את העתיד. ואנשים רוצים להישאר תקועים בעבר".

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

על יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו וההקלטות של בצלאל סמוטריץ' בהן הוא נשמע מכנה את נתניהו "שקרן בן שקרן", אמר עבאס: "לשמחתי, האזרחים מאמינים למה שאומר מנסור כל השנה. אני לא צריך את ההקלטות של סמוטריץ".

על הטענה שנתניהו רצה לשבת עם רע"ם, אמר עבאס: "סמוטריץ' אמר מה שאמר. דרעי אמר, גפני אמר. אפילו שרה, אם ישאלו אותה, תגיד את זה".

בתגובה לבקשת המראיין מג'דלה כי יפרט על הפגישה המדוברת עם נתניהו בבלפור, השיב עבאס כי הדבר קרה לפחות פעם אחת. "פעם אחת לפחות. אנחנו התקדמנו, ניהלנו משא-ומתן. אני לא מנסה לבלף. השיא היה כאשר ניהלנו משא-ומתן, והוצע לנו הסכם קואליציוני. מה שיש לי היום ביד עם גוש השינוי. זה מה שהוצע לנו על-ידי הליכוד".

לדבריו, "בליכוד אומרים שניהלנו משא-ומתן על בחירה ישירה. זה היה. היו שלבים. היה שלב על הסכם קואליציוני, והיה שלב על בחירה ישירה. כשאני שאלתי מה ייצא לי מזה, נאמר לי שיהיה הסכם קואליציוני. אלה דברים מובנים מאליהם. דעת הקהל בישראל התקדמה. חבל לדון בסוגיה הזו. אנחנו מעבר למה שהיה לפני שנתיים".

 "הערבים הם הפתרון לא הבעיה"

חבר הכנסת ויו"ר רעם הוסיף: "'הערבים הם הפתרון לא הבעיה', כתב יועץ בכיר של ראש הממשלה המכהן, ובתוך המאמר הוא מפרט איך אפשר ליצור את השותפות הזאת. אני נתתי הזדמנות והאמנתי שזה גם על דעתו של בנימין נתניהו. לצערי הוא איכזב. במאמר הוא מתאר שאין הכרעה, ולא תקום ממשלה יציבה".

עיתונאי חדשות 12 מג'דאלה שאל את עבאס על החוק הצרפתי ועל פסקת ההתגברות, והזכיר לעבאס כי אנשי נתניהו שאלו מה דעתו על חוק צרפתי ופסקת התגברות. עבאס השיב: "אתה לא חייב לתת תשובות שלא מונחות על השולחן. ברגע שמישהו יבוא, אנחנו נשקול ואז נחליט. אנחנו היינו בתהליך דינמי ורצינו להתניע את התהליך. לכן אם אתה סוגר את הדלתות, זה לא טוב".

עוד הוסיף עבאס כי "אנחנו רוצים שקואליציית השינוי תחזור לנהל את המדינה. רע"ם תתרום עוד שני מנדטים לגוש, ונעבור".

על הצורך במפלגות חד"ש ותע"ל כדי להגיע ל-61 מנדטים, אמר עבאס: "הצענו להם כמה הצעות. הם העדיפו להמשיך בקו של שיתוף-פעולה עם הליכוד ונתנו יד לבחירות חמישיות כדי לא יודע מה. כדי שיתפרקו, ואנחנו מתאמצים לחזור לאותה עמדה".

עוד הוסיף עבאס: "אני הצעתי לתע"ל להצטרף לרשימה עם רע"ם, בלי לשאת באחריות ובמשמעויות - להיות חלק מהקואליציה. הם לא רצו. הם שילבו ידיים עם הליכוד. היינו בעמדה טובה. מפלגה שיש לה הזדמנות להשפיע. הם, המשותפת, לא רצו. הם שיתפו פעולה עם הליכוד. ישיבות עם המצלמות. הם הביכו אותנו. הם עובדים מתחת לשולחן. אני לא רוצה לעבודה מתחת לשולחן. די עם המשחקים".

"אנשים רוצים שיגידו להם אמת"

לשאלת מג'אדלה "איזו קואליציה אתה רואה אתכם?", השיב עבאס: "יש לנו עוד שבוע. אתה יודע שרע"ם מקבלת מעל לתוצאות במדגם. רע"ם תתרום לגוש עוד שני מנדטים. אני מאמין שאם כולם יעבדו יחד, נוכל להביא 61 מנדטים לפחות".

על השאלה את מי הוא מעדיף בראשות הממשלה - את בני גנץ או את יאיר לפיד, השיב עבאס: "שניהם ראויים. ראש הממשלה יאיר לפיד הוכיח אחריות כשהבין שחייבים לקחת שותף אחר לממשלה עם ימינה ונפתלי בנט, למרות שהוא המפלגה הכי גדולה. אני מאמין ששניהם יסתדרו, ואפשר להקים ממשלה טובה שתמשול 4 שנים".

עבאס הוסיף ואמר: "אנשים אוהבים שמדברים איתם אמת. יש לי את האומץ להגיד את הדברים שאני מאמין בהם. זה משתלם בסוף, אי-אפשר להישאר עם פוליטיקה של תאטרון. זה הזמן להגיד את האמת לאנשים. אנשים רוצים פוליטיקאים להאמין בהם".

על ישיבה עם החרדים, אמר עבאס: "אני רוצה ממשלה רחבה, כולל המגזר החרדי. אם הייתי מקים את הממשלה, הייתי עושה את זה. אני אמליץ ואסביר למה זה חשוב".

לדברי עבאס, חשוב לו לשבת עם החרדים ולא עם מרצ, כי "זו הייתה ממשלה ייחודית. הוכחנו שאפשר לעבוד ביחד. המשבר היה ברמת חברי כנסת בודדים. לכן ראוי לתת לתהליך שהיה בעיצומו להמשיך.

"אם אתה רוצה להציג אלטרנטיבה אמיתית, שתייצג את כל פלחי החברה ותביא יציבות ושגשוג, אתה חייב להרחיב את הבסיס של הקואליציה. גם מבחינת היכולת שלך לנהל את זה. למשל כלכלת ישראל, זה בקידום החברה הערבית והחרדית. אנחנו רוצים להעמיק את ההשפעה שלנו. חשוב לנו להיות חלק מהקואליציה. זה עולם אחר. היינו רגילים לשבת באופוזיציה, וזה לא קידם אותנו".

באשר לאפשרות שלו לכהן כשר בממשלת השינוי, אמר עבאס: "הם הציעו לי משרת סגן שר. אנחנו לא מימשנו את זה. חשבנו לעשות צעד אחד ולא 300. גם לחברה הערבית יש מחלוקת על זה. גם החברה היהודית לא הייתה מוכנה שמנסור עבאס יישב בממשלה. אני חושב שעכשיו היא יותר בשלה. אנחנו רוצים להגביר את האמון, ולכן למה למהר? צריך לעשות את זה בצעדים שקולים, בממלכתיות, כדי שנוכל להצליח".

"לדעתי מפלגות הגוש היו צריכות להיות מתואמות יותר"

"יש יהודים שרוצים להצביע לך?", שאל מג'אדללה. "יש המון אנשים שיצביעו רע"ם", השיב עבאס. "אני ויתרתי על ניהול קמפיין בעברית. אני מקבל הודעות שבכירים מביעים בי תמיכה. שמאל, מרכז וגם ימין".

"חששת לשתות את מרצ", הקשה מג'אדלה. על כך השיב עבאס: "לדעתי מפלגות הגוש היו צריכות להיות מתואמות יותר, כדי שנוכל לעבור את רף ה-61. לי היה האומץ לעשות את התהליך. אני מאמין שיש עשרות אלפי אנשים שיצביעו לרע"ם מהחברה היהודית".

"האם אתה שמח על ההקלטה של סמוטריץ", שאל מג'אדללה. עבאס השיב: "אני לא צריך להוכיח שהיו דברים, היו ועוד איך היו. בשיחות אישיות דיברנו המון. לא תשמע אותי מעליב אחר למרות שיש לי מחלוקת איתו. אני לא אגיד שקרן בן שקרן. יש לי סולם ערכים. אני לא מעליב. זיהיתי בעיה במערכת הפוליטית. אנשים שהפעם לכאורה יחד, אבל כל אחד יש לו את ההזדמנות לרסק, אז הוא יעשה את זה. אין תרבות של שותפות אמת, של רצון אמיתי לנצח יחד ולא לנצח את האחר".

על נפתלי בנט אמר עבאס: "אם בנט היה נשאר במערכת הפוליטית, לדעתי הוא היה יכול לעשות את ההבדל. לאיש הזה יש מה לומר, והייתה לו תרומה אדירה. הוא שמר על העמדות הפוליטיות שלו. לזכותה של רע"ם, היא הביאה את הקצה של השמאל והקצה של הימין - מרצ וימינה. ראית את האנשים, איך שהם התחילו ואיך שסיימו".

מג'אדלה שאל את עבאס: "מתי יהיה לך את האומץ להגיד אני רוצה שלום עם הפלסטינים, לחלק את ירושלים". עבאס חילק את תשובתו לשתיים: "יש כל-כך הרבה סוגיות בוערות שהן עניין של חיים ומוות. אני חייב לתת תשומת-לב ולהביא פתרונות לאלימות בחברה הערבית, שמשתלטת גם על הכלכלה. אני נבחר על-ידי הציבור, ואני צריך לשרת אותו.

"יש מצוקת דיור איומה. יש 140 אלף יישובים שצריך לטפח ולקדם אותם. לא חסרים לי נושאים שנוגעים לחיים עצמם. אני מדבר על פתרון של שתי מדינות. נתניהו ולפיד דיברו על שתי מדינות. צריך לעבוד יום-יום ולקדם תהליך כזה, אני חייב לשרת את הציבור שבחר בי".

בנוגע לכסף שקיבלה החברה הערבית, אמר מג'אדללה: "בוא נדבר כלכלה. 30 מיליארד שקל בתוכנית חומש, כמה עבר?". עבאס השיב כי "כמעט כל הכסף עבר. התחלנו להניע את התהליך. תוכנית החומש התחילה, וכמעט שאין נושא שלא מתקדם. קידמנו תקציבי מדינה, ואז יצאנו לבחירות".

על הביקורת שנמתחה על שר האוצר אביגדור ליברמן בנוגע ליחס המועדף שמקבל עבאס, אמר: "שר האוצר עושה עבודה טובה בכל הנוגע ליישום תוכניות החומש. עובדה - כל התקציבים עברו מהאוצר למשרדים השונים. אומנם יש בעיות, אבל אנחנו פותרים אותן ועובדים ביחד.

"ליברמן של היום הוא לא של פעם, של טרנספר - כולנו משתנים. כל התאוריה שלנו אומרת שמי שרוצה את השינוי, צריך שותפות. אני אמרתי חד-משמעית - אין לי כוונה לשנות את האנשים. בתהליך דינמי שנינו נשתנה. זה תהליך שקורה במשך השנה, ואני רואה אנשים שעבדו ביחד". 

 *** גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים, בחסות הפניקס, אמדוקס, BDO, הוט, ג'ילי, שופרסל, אל על, תנובה, פרופימקס, ההסתדרות הרפואית, מיי דסק, קונטיגו, סיסקו ובהשתתפות מקורות, רשות החדשנות, מובילאיי, Start Up nation central , נמל אשדוד וחברת החשמל