ד"ר יואב הלר: "איבדנו את היכולת לדמיין מציאות אלטרנטיבית"

יו"ר תנועת הרבעון הרביעי, ד"ר יואב הלר, אמר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי "היכולת של אזרחים לייחס כוונות טובות אחד לשני ולמוסדות המדינה, נמצאת בקריסה. זו בעיה ענקית - בלי אמון אין כלכלה ואין דמוקרטיה" • "בלי שנחזור לסיפור ישראלי שבנוי על עוגנים של המסורת יחד עם המציאות המשתנה, זה לא יעבוד"

בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, ד"ר יואב הלר, יו"ר תנועת הרבעון הרביעי, פתח את דבריו בפנייה לקהל: "בא לכם רבע שעה לקחת אתנחתא מטרללת הבחירות ולדבר אשכרה על העתיד של ישראל?".

הלר הציג את עצמו ואמר: "נתחיל משני משפטים שנשמעים סותרים: מדינת ישראל נמצאת במצב הטוב ביותר בתולדותיה. העוצמה הצבאית, המדינית, ההון האנושי המטורף שיש לנו הוא מקום לגאווה ולאופטימיות. בו-זמנית, ישראל נמצאת במצב המסוכן ביותר בתולדותיה מאז מלחמת השחרור. למה? כי ההתפוררות של החברה הישראלית לתתי-שבטים לוקחת מאיתנו את ה'אקס פקטור' שלנו - היכולת לעבוד על מטרה משותפת. איך שני הדברים מתיישבים ביחד? תראו אימפריות בשיאן בהיסטוריה - גם כשהן היו לכאורה במצב מצוין, הן היו עיוורות לסכנות שהובילו אותן לנפילה".

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

הלר סיפר כי "בן גוריון נשאל האם הוא מרוצה מהקמת המדינה. הוא אמר: 'דברו איתי בשנת ה-70'. למה? כי הוא היה היסטוריון. גם מלחמת האזרחים האמריקאית קרתה ברבעון הרביעי לקיומה.

"חברות עסקיות משפחתיות נכנסות לבעיות קשות בדור הרביעי לקיומן. זו לא מיסטיקה, אלא מודל פשוט: הדור הראשון הוא דור המהפכה ומקים, הדור השני מניח את הברזלים, הדור השלישי מייצר את העוצמה, ובדור הרביעי מתרחשים שני תהליכים שיכולים להיות מדהימים או מפרקים: תהליך אחד הוא שקבוצות שלא היו חלק מדור המהפכה רוצות שותפות בהון הפוליטי, החברתי, הכלכלי והתרבותי. התהליך השני הוא שמתרחקים מדור המהפכה ושוכחים את הרעיונות. פה אנחנו צריכים להמציא את עצמנו ביחד". 

חמישה איומים אסטרטגיים

הלר קרא לעזוב את מערכת הבחירות ולהתמקד ביום ההולדת ה-75 של ישראל. יש לנו חמישה איומים אסטרטגיים: הביטחון הלאומי והאישי, הצמיחה הכלכלית וניצול ההון האנושי בעזרת מערכת החינוך. האיום הרביעי הוא משבר הדיור. החמישי הוא האתגר הפיזי-סביבתי - אנחנו 9.5 מיליון, רק דמיינו איך יהיה כאן עוד 17 שנה".

הלר דיבר בשבח ההישגים של מדינת ישראל: "אנחנו בנינו את המוביל הארצי, את הכור הגרעיני, פתרנו את בעיית המים במזרח התיכון. יש לנו בעיה אחרת: משבר קריסת האמון. היכולת של אזרחים לייחס כוונות טובות אחד לשני ולמוסדות המדינה, נמצאת בקריסה. זו בעיה ענקית - בלי אמון אין כלכלה ואין דמוקרטיה. אמון לדמוקרטיה זה כמו חמצן לאדם. רק כשמתחיל להיגמר האמון שמים לב אליו.

"מדובר בתהליכים היסטוריים ארוכי-טווח. כן נתניהו לא נתניהו לא הולך לפתור את משבר האמון. שלוש הסיבות להתרסקות האמון הן סיבה דמוגרפית, סיבה טכנולוגית וסיבה כלכלית".

הלר הראה איך משנת 1960 לשנת 2017 שיעור הלומדים במערכת החינוך הממלכתית ירד מ-61% ל-39%. לדבריו, "היכולת שלנו להגיד לעצמנו 'זה הסיפור הישראלי' הידלדל מאוד. הטכנולוגיה עושה שני דברים מדהימים: מאריכה את החיים ומעלה את האיכות שלהם. אבל הטכנולוגיה היום שמה אותנו בתיבות תהודה, וזה מקריס את המוסדות. בנוסף, יש בישראל פערים חברתיים-כלכליים. לעשירונים הנמוכים יש סמארטפון שמאפשר להם לראות איך אנשים אחרים חיים ולשאול 'למה אני לא', וזה מביא לירידה באמון". 

בעיני הלר, "אין לנו את הפריבילגיה להיות בתוך השוחות שאנחנו נמצאים בהן. אנחנו נמצאים במשבר פוליטי-דמוקרטי. בהולנד, בבריטניה ובארה"ב המערכת הפוליטית הופכת ליותר קוטבית ופחות יציבה. ארה"ב, שהייתה מבוססת על שיתוף-פעולה, קורסת לתוך עצמה במשבר אמון". 

הפתרון: ללמוד מההיסטוריה

גם הפתרון, בעיני הלר, הוא ללמוד מההיסטוריה: "ב-1929, במשבר הכלכלי הגדול, מדינות העולם התרסקו, אבל מדינה אחת יצאה אימפריה - ארה"ב. אחת הסיבות היא שהאנשים סביב הנשיא רוזוולט הבינו שזה לא משבר כלכלי אלא משבר קיומי. אומרים 'באין חזון ייפרע עם', מהמקורות שלנו. בלי סיפור אמריקאי, בלי בריתות בלתי אפשריות, אי-אפשר לצאת מהמשבר הכלכלי. הם משנים את הכללים ואת חלוקת הסמכויות בין הממשל הפדרלי לבין המדינות. גם כללי המשחק בדמוקרטיה הישראלית לא משרתים את היציאה מהמשבר".

הלר אמר כי "בפתח הרבעון הרביעי, בשנת ה-75, בלי שנחזור לסיפור ישראלי שבנוי על עוגנים של המסורת יחד עם המציאות המשתנה, זה לא יעבוד. אנשים מרגישים שצריך לשנות דברים מהשורש. שכחנו מי אנחנו ומה אנחנו". 

בעיניו, לישראל יש שתי בעיות מהותיות: "הראשונה, הלכנו חזק לגישת ההכנעה - אם המדינה לא בדיוק כמוני, שתישרף. המסורת שלנו מקדשת מחלוקת לשם שמיים, יותר מזה - נאמר שמחלוקת לשם שמיים סופה שתתקיים. הרמב"ם אומר - זה החיפוש אחר האמת. אנחנו צריכים להגיד שאנחנו אומת המחלוקת, שמתוכה היזמות מתפרצת.

"הבעיה השנייה היא שאיבדנו את היכולת לדמיין מציאות אלטרנטיבית. הרצל לא היה חוזה המדינה, אלא הוזה המדינה. החזון שלו היה דמיוני. ב-1961 הנשיא האמריקאי קנדי אמר לאומה האמריקאית 'עוד 10 שנים נגיע לירח'. הוא הצית את הדמיון של האומה האמריקאית ואמר: 'לא נגיע לירח למרות שזה קשה, אלא בגלל שזה קשה'". בעיני הלר, "החברה הישראלית משוועת לירח - משהו שאנחנו יכולים לדמיין ביחד, לייצר מטרות משותפות ולנוע לעברו. בגלל זה הקמנו את תנועת הרבעון הרביעי".  

*** גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים, בחסות הפניקס, אמדוקס, BDO, הוט, ג'ילי, שופרסל, אל על, תנובה, פרופימקס, ההסתדרות הרפואית, מיי דסק, קונטיגו, סיסקו ובהשתתפות מקורות, רשות החדשנות, מובילאיי, Start Up nation central, נמל אשדוד וחברת החשמל