אייל מליס, מנכ"ל קבוצת תנובה: "המשק הישראלי מתמודד עם מחסור באלפי הנדסאים לתעשייה"

מנכ"ל קבוצת תנובה נשא דברים בוועידת ישראל לעסקים של גלובס וסיפר כי גיוס אנשי מקצוע הכרחיים לתעשייה הוא "אתגר לאומי, עסקי וחברתי" • מליס הדגיש כי "רואים גם ירידה מתמשכת במספר התלמידים ובמספר הזכאים לתעודה בחינוך המקצועי בישראל, שהוא מעמודי השדרה של המשק"

"מדינת ישראל מתמודדת כיום עם מחסור חמור באנשי מקצוע הכרחיים - טכנאים ועובדים טכנולוגיים, הנדסאים, אנשי תחזוקה ובקרה ומהנדסים שהם עמוד השדרה של התעשייה בישראל בכלל ושל תעשיית המזון בפרט. זהו אתגר לאומי, עסקי וחברתי, שעלול להשבית את קווי הייצור ולפגוע בביטחון המזון ובתעשייה כולה" - כך אמר היום (ד') אייל מליס, מנכ"ל קבוצת תנובה, בוועידת העסקים של גלובס.

לדבריו, "מנתוני הלמ"ס עולה שחסרים למעלה מ-4,500 עובדים מקצועיים, זאת לצד מחסור חמור של 15 אלף עובדי תעשייה בחציון הראשון של 2022 (מנתוני התאחדות התעשיינים). בנוסף, אנחנו רואים גם ירידה מתמשכת במספר התלמידים ובמספר הזכאים לתעודה בחינוך המקצועי בישראל, שהוא מעמודי השדרה של המשק. הדבר הזה הוא אתגר לאומי אמיתי, כי קווי הייצור שלנו יכולים לעמוד, וביטחון המזון יכול להיפגע. זו סכנה לתעשייה וסכנה ליציבות המשק וליכולת שלו להמשיך לצמוח".

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

עוד הוסיף מליס כי הנתונים הללו "מטרידים עוד יותר, כי רצפת הייצור נהיית יותר טכנולוגית והיום כדי להפעיל מכונות חייבים השכלה אקדמאית. לצד כל אלה ברמה הלאומי פריון העבודה בישראל עדיין מהנמוכים במדינות ה-OECD. כל אלה משפיעים על פערים חברתיים משמעותיים מאוד בין מרכז לפריפריה, גאוגרפית והחברתית כאחד".

המחסור בהנדסאים הוביל את תנובה להשקיע בפתיחת בית ספר ייעודי

מליס הסביר כי ההבנה שמציאות זו אינה צפויה להשתנות הובילה את תנובה לחפש פתרון "בבית". "תנובה שהיא ראי של החברה הישראלית בכל מקרה, פוגשת את המשברים האלה ביום יום בקווי הייצור, וכחברת המזון הלאומית שמחויבת לספק תוצרת חקלאית ותוצרת טרייה כל בוקר למושב בדרום או למג'דל שאמס בצפון אנחנו לא יכולים לחכות לפתרון. החלטנו לייצר פתרון בעצמנו. החלטנו לעשות הכשרה בתוך הבית".

מליס סיפר כי כדי להתמודד עם המחסור של ידיים עובדות הוחלט בתנובה להשקיע מיליוני שקלים בפתיחת "בית הספר להנדסאים" - כיתת לימוד לתואר הנדסאי מכונות עבור עובדי תנובה בשיתוף ותמיכת מכללת אורט בראודה בכרמיאל, רשת מעוז ומה"ט.

המשתתפים בתוכנית היו עובדי יצור ותיקים מהפריפריה מתנובה, שמסלול חייהם לא איפשר להם להתפתח ולצמוח למקצועות אקדמאיים, ולכן התקדמותם המקצועית נעצרה. במסגרת התוכנית למדו העובדים בתוכנית יום במימון מלא של שכר הלימוד ושכר עבודתם בתנובה, רכשו מקצוע חדש והשכלה אקדמאית כהנדסאי מכונות, מלא, תוך המשך העסקתם ושמירה על רמות השכר שלהם לאורך כל תקופת הלימודים, בליווי מעטפת ארגונית חמה ותומכת.

מליס סיפר כי כשפורסמה תוכנית הלימוד, היה ביקוש רב מצד העובדים: "קיבלנו 100 פניות מעובדים בחברה שהבינו שיש פה הזדמנות מדהימה ויצאנו לדרך עם 17 סטודנטית. הגיל הממוצע שלהם היה מעל 40 , כולם גברים, רובם הורים לילדים עם ותק בתעשייה ומשקפים את פניה היפות של הפריפריה הישראלית. שליש מהם עובדים מהחברה הערבית".

בהמשך לכך נשאל מליס על ידי הקהל האם אין אפילו אישה אחת במסלול הלימודים שנפתח, והשיב כי: "אפילו לא אשה אחת אבל אני שמח על ההגוונה שיש בתנובה שבה יש 53 נשים הנהלה".

"מימון לימודים זה דבר שקיים בכל חברה, אז מה חדש במה שעשינו? הבנו שיש שלושה חסמים שקיימים בכל הארגונים והיינו צריכים לפצח אותם: מימון, זמן ואמונה בעצמי", אמר מליס. "בגיל 45 עם שלושה ילדים אני לא יכול להשתכר פחות, ואיך אני משלב עבודה, משפחה ולימודים, ואדם שואל את עצמו אני בכלל יכול ללמוד בגיל הזה? עבר דור מאז שראיתי את לוח הכפל, לא למדתי מחשבים או פיזיקה איך אני יכול להתחיל ללמוד עכשיו.

"היכולת לקחת את עצמך ולשבור את זה זה הסוד. עזרנו לעובדים שלנו להפיל את החסמים האלה על ידי כך שיצרנו את האקלים הארגוני המתאים. אני יודע דבר אחד, התפקיד של מנהיגים הוא ליצור את האקלים הארגוני הנכון, שמה שהם רוצים שיצמח יצמח וילבלב ומה שהם רוצים שיקרה יקרה. אף אחד לא יודע לעשות את זה למעט המנכ"ל וההנהלה. אז עשינו את זה".

"הסיפור של כיתת ההנדסאים הוא הסיפור של החברה הישראלית"

מליס הוסיף כי תוכנית בית הספר להנדסאים של תנובה החלה בפברואר 2020, ערב הקורונה. "לא הרמנו ידיים וקיימנו אותה במלואה תחת מגבלות הקורונה. תנובה סיפקה מעטפת מלאה לעובדים בהשקעה של 3 מיליון שקל, החל מהתקנת מחשבים בבתיהם, דרך מימון מלא של שכר העבודה בעוד הם לומדים בתוכנית יום, זאת בנוסף לשכר הלימוד שמימנה המדינה".

16 מתוך 17 עובדים תושבי הצפון שהחלו את התוכנית סיימו אותה בהצלחה, שניים מהם בהצטיינות יתרה (שניהם מהחברה הערבית), חלה עלייה של 36% בשכר השעתי של משתתפי התוכנית ביחס לשכרם הקודם, ותקני הנדסאי המכונות בצפון אוישו בהצלחה.

לדבריו, "הסיפור של כיתת ההנדסאים הוא הסיפור של החברה הישראלית והפריפריה ושל אחד מהאתגרים הלאומיים החברתיים העסקיים והאישיים שלנו".

עוד הוסיף מליס כי התוכנית היא WIN-WIN עבור החברה, העובדים והמדינה. "העובדים התפתחו מקצועית, שיפרו את השכר ב-25% ועולים על מסלול קריירה מאוד מבוקש במשק הישראלי ולא רק בתנובה. אנחנו בתנובה שמחים שאנחנו יכולים להביא פתרון לאתגר לאומי בתוך הבית. והמדינה נהנית כי הפריון עולה והיא מקבלת מיסוי על עובדים שמשתכרים בשכר יותר גבוה. יש פה אימפקט שאפשר להשיג רק בשילוב כוחות בין המגזר הפרטי, הציבורי והחברה. בואו נשכפל את המודל הזה ונייצר פתרון לצמצום פערים".

בהתייחס לעתיד קרא מליס לארגונים נוספים לאמץ את המודל: "לאור הצלחת המהלך, אנו נערכים בימים אלה לפתיחת שתי תוכניות הכשרה נוספות בצפון ובדרום, והאימפקט של הפרויקט ילך ויגדל. על המדינה וחברות נוספות להצטרף ליוזמה כך שתושג לאורך זמן השפעה גם ברמה הלאומית".

*** גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים, בחסות הפניקס, אמדוקס, BDO, הוט, ג'ילי, שופרסל, אל על, תנובה, פרופימקס, ההסתדרות הרפואית, מיי דסק, קונטיגו, סיסקו ובהשתתפות מקורות, רשות החדשנות, מובילאיי, Start Up nation central, נמל אשדוד וחברת החשמל