גפני על הקיצוץ הרוחבי למימון הסכם המורים: "התנהלות מופקרת ערב בחירות"

יו"ר יהדות התורה, ח"כ משה גפני, אמר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס: "אני לא שמאלן ולא ימני; איפה שנקבל כסף, לשם נלך" • "מה שחיבר בין הקיצונים הימנים לשמאלנים היה הרצון לשלוט ולהית נגד ביבי"

"התנהלות מופקרת ערב בחירות. הייתי כמעט 10 שנים יו"ר ועדת הכספים, ואני לא זוכר דבר כזה" - כך אמר היום (ג') יו"ר יהדות התורה, ח"כ משה גפני, בשיחה עם העיתונאי דני זקן בוועידת ישראל לעסקים של גלובס. גפני התייחס לקיצוץ הרוחבי הנדרש במשרדי הממשלה לשם ביצוע ההסכם עם המורים. ההסכם צפוי לעלות כ-4 מיליארד שקל בשנת 2023 ולהביא לקיצוץ בכ-5% מתקציבי המשרדים. 

"זה לא מתאים למשטר דמוקרטי. אנחנו נמצאים בפגרת בחירות. למה לא הביאו את זה קודם? לא קרה משהו שעכשיו צריך את הכסף", אמר.

גפני הוסיף כי אם הוא היה מתנהל כך כשהיה יו"ר ועדת הכספים, היו על כך כותרות בעיתונים. "עושים להם הנחות. העיקר שביבי לא ראש ממשלה".

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

  

על חוסר היציבות השלטונית בישראל אמר גפני: "אי-היציבות שמתרחש בישראל הוא לא בעיה רק שלנו. זה קורה בכל העולם המערבי. מי שאשם בזה הוא איווט ליברמן". בכך התייחס גפני להתפטרות של ליברמן מהממשלה בשנת 2018.

גפני התייחס לאמירתו של יו"ר רע"ם, ח"כ מנסור עבאס, לפיה על החרדים לשבת בממשלה עמם. "אנחנו לא מפריעים לקואליציה, והוא יודע את זה", אמר יו"ר יהדות התורה. "שוחחנו רבות על הנושא. יש ויכוח בחברה של יהודי מול ישראלי. אנחנו עם הציבור המסורתי. איפה שנקבל כסף, לשם נלך. זו אמירה טובה כדי לעשות כותרות בעיתונים". גפני הוסיף כי "מה שחיבר בין הקיצונים הימנים לשמאלנים היה הרצון לשלוט ולהית נגד ביבי".

"אני לא שמאלן ולא ימני"

באשר לטענה כי אם תקום ממשלת ימין, גפני יהיה השמאלני בממשלה, השיב גפני: "אני צוחק, כי אני לא אוהב את הדבר הזה". לדבריו, בוועידת התעשיינים הוא לחץ לבני גנץ את היד, ודיבר עם זהבה גלאון, יו"ר מרצ. "אני חבר של כולם. זה לא משנה לגבי ההתנהלות הפוליטית. אני לא שמאלן ולא ימני. אני 34 שנים בכנסת, ומעולם לא זיגזגתי", אמר.

גפני סיפר שכאשר עבאס ירד מהבימה היום בוועידה, הוא לחץ את ידו של גפני. "היה פה דבר חמור. מנסור עבאס ירד, היה צלם, ועכשיו יהיה כתוב שמנסור עבאס וגפני עושים קואליציה".

גפני אמר כי הוא מעדיף ממשלה יציבה, אך גם ממשלה צרה יכולה להביא לתוצאות. לדבריו, "אנחנו היינו בקואליציה חזקה צרה. עשיתי דברים בשיתוף-פעולה מלא. עשיתי הרבה מאוד דברים בהסכמה.

"בוודאי לא צריך להביא 3-4 מיליארד שקל או קיצוץ רוחבי של השירותים החברתיים. ההתנהלות הכלכלית הזו היא מתחת לכל ביקורת. יוקר המחיה נורא. העלאת מחירי הדירות, המשכנתאות. אצלי לא היה שנגיד בנק ישראל מעלה את הריבית. זוג צעיר לא יוכל לעמוד בעניין הזה".

גפני הוסיף כי אם הוא יהיה בקואליציה, יוקר המחיה יהיה בראש מעייניו. לדבריו, "אצלי לא היה נגיד בנק ישראל שמעלה את הריבית בצורה כזו. אם יש העלאה של הריבית בגלל שהמדינה נכשלה, המדינה צריכה לשאת בעלויות. כשאתה קונה דירה, המדינה מענישה על קניית דירה ולוקחים מסים. צריך לעשות סדר. משרד האוצר הוא אחד המשרדים שלא רוצה להוריד את מחירי הדירות".

על האפשרות שהחרדים יישבו עם בני גנץ, אמר גפני: "העם רוצה שאיש ימין יהיה ראש ממשלה. המציאות היא של 60-60. אני בעד לצרף עוד. אבל אני לא יודע מה תוצאות הבחירות. לא צריך לדבר על עור הדב לפני שניצוד, לא רלוונטי. אני רוצה שנתניהו יהיה ראש הממשלה".

על לימודי הליבה: "לומדים מדעים אבל במתכונת שלנו"

על התנגדות החרדים ללימודי ליבה אמר גפני: "מישהו המציא את המונח המעצבן 'לימודי ליבה'. במקצועות החול הילד החרדי לומד הכול. למדתי בתל אביב בחינוך העצמאי הכול. מתמטיקה, אנגלית. בישיבה לומדים רק מקצועות קודש".

גפני הוסיף כי תחום המדעים נלמד אצל החרדים באופן שונה, "במתכונת כזאת שלא אומרים שהעולם נברא לפני מיליארדים שנים, אלא לומדים על בריאת העולם. רוצים שנלמד דברים לא נכונים מבחינתנו. אצלנו לומדים גם מדעים, אבל במתכונת שלנו - כמו בתורה, כמו בגמרא".

על אחוז הגברים העובדים במגזר החרדי (כמחצית), אמר גפני: "לא יעזרו הדיבורים על המספרים. אנחנו עם שסבל יותר מכל אומה אחרת. עברנו את השואה, את מסעות הצלב, את האינקוויזיציה. חזרנו לארצנו כי יש לנו שפה אחת. בלי לומדי התורה אין לנו זכות קיום".

גפני התלונן כי הנשים החרדיות עובדות אך מרוויחות פחות מהנשים החילוניות. "למה האישה חרדית שיוצאת לעבודה מרוויחה 30% מאישה לא חרדית באותו מפעל? רק אתם החילוניים תהיו דמוקרטים וליברליים, ואל תפלו את הגננת והמורה החרדית".

לסיום אמר גפני: "תבחנו אותי בעוד חמש שנים ותראו שיהיה פה יותר טוב".

*** גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים, בחסות הפניקס, אמדוקס, BDO, הוט, ג'ילי, שופרסל, אל על, תנובה, פרופימקס, ההסתדרות הרפואית, מיי דסק, קונטיגו, סיסקו ובהשתתפות מקורות, רשות החדשנות, מובילאיי, Start Up nation central , נמל אשדוד וחברת החשמל