מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר: "לתחושתי בלימת מחירי הדיור כבר מתרחשת בפנינו"

מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר אמר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי תהליך שהחל עם ירידות מחירי המניות והאג"ח מתפשט עתה לירידה במחירי הנדל"ן בעולם • על סבב הבחירות החמישי אמר: "ברור לכולנו שבעיני המשקיעים הזרים יש מחיר לחוסר יציבות פוליטית"

בבנק הפועלים מעריכים כי עליית מחירי הדיור תיבלם בקרוב. מנכ"ל הבנק, דב קוטלר, אמר הבוקר (ד') בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי השילוב של הגדלת היצע הדירות יחד עם הריבית שעלתה, יביא לשינו מגמה במחירי הדיור שזינקו ב-19% בתוך שנה. 

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

"לגבי שוק הדיור, נתחיל עם הצד החיובי - חדשות טובות נרשמו השנה, עם התחלות בנייה שיגיעו ל-75 אלף יחידות דיור ואולי יותר מזה. אם נצליח לשמור על רמת התחלות הבנייה הזו, הלחץ בשוק הדיור יפחת לאורך זמן. יחד עם זאת, בשנים האחרונות שוק הדיור התאפיין במצב של מחסור בהיצע. זאת על רקע המשך הביקושים הגבוהים, הנגזרים מהגידול הדמוגרפי שלנו.

"ועדיין, אי-אפשר לנתק את המחירים אליהם הגענו מהריבית הנמוכה, זו הגדילה את כושר הרכישה של הציבור והגדילה את האטרקטיביות של נדל"ן להשקעה. ראינו את זה כמעט בכל מדינה בעולם בעשור האחרון. אנו לא פה בכנס של תחזיות, אבל להערכתי, שני הגורמים שציינתי יבלמו בקרוב את עליות המחירים. למעשה, אני בתחושה שבלימת המחירים כבר מתרחשת לפנינו", הסביר קוטלר.

עם זאת, לדבריו, אין די בכך. "זו הסתכלות קצרת-טווח. לא ניתן להשוות את בעיית הדיור בישראל לשאר העולם. יש לנו פה בישראל פלונטר שקשה לצאת ממנו: גידול דמוגרפי, צפיפות גבוהה ובייחוד במרכז היעדר מערכות להסעת המונים, התארכות זמני הבנייה. אני מאמין שיש צורך להגדיל את הדירות הזמינות לבנייה על-ידי הסרת מגבלות וחסמים ביורוקרטיים ומתן תמריצים לרשויות המקומיות לקדם בנייה בתחומן", הוא הסביר ושלח מסר לממשלה חדשה שיכולה לקום בעקבות הבחירות שיתקיימו בשבוע הבא: "חשוב מאוד שהממשלה החדשה תפנים את העובדה שבעיית חוסר ויוקר הדיור היא בעיה כלכלית-חברתית מהותית וקריטית לשנים הבאות".

קוטלר הוסיף להתייחס לעתיד הפוליטי בישראל, בעיניים כלכליות. "ברור לכולנו שבעיני המשקיעים הזרים, וכלל אזרחי המדינה, יש מחיר לחוסר יציבות פוליטית. במיוחד ביכולת לקדם פרויקטים ארוכי-טווח, דוגמת שיפור התשתיות, שהפירות שלהם נראים רחוקים מאוד. אני יכול לומר במידה רבה של ביטחון: חוסר היציבות הפוליטית מונע מהמשק למצות את מלוא פוטנציאל הצמיחה שלו. משקי הבית והמגזר העסקי בישראל זקוקים לממשלה יציבה. כולנו רוצים בממשלה יציבה", אמר מנכ"ל בנק הפועלים.

"החורף מגיע"

קוטלר ציין בנאומו כי הוא שב בשבוע שעבר מהכנס השנתי של קרן המטבע הבינלאומית, וסיפר כי האווירה הייתה של winter is coming.

לדבריו, בבנק הפועלים מאמינים כי העולם הכלכלי והפיננסי עובר תהליך התאמה למציאות חדשה שבה משתנים כלכלי בסיסי. "מחיר הכסף חוזר לרמות ההיסטוריות שהכרנו. ברמה העולמית, תהליך זה מובל על-ידי הבנק הפדרלי, שעובר מריבית של 0.25% לשנה בחודש מרץ לתחזית ריבית של כ-5% בתחילת 2023. זאת, על רקע העלייה בסביבת האינפלציה בארה"ב ובעולם. לפיכך, אנחנו בעיצומו של תהליך התאמה של מחירי הנכסים לריביות הגבוהות יותר. זה התחיל עם ירידות מחירי המניות והאג"ח, ומתפשט עתה לירידה במחירי הנדל"ן בעולם", אמר קוטלר.

קוטלר הוסיף כי מיצוי תהליך ההתאמה עליו הוא מדבר ייקח עוד זמן, ואין לצפות להתכנסות מהירה במיוחד. "השווקים הפיננסיים טרם מצאו את נקודת ההתייצבות שלהם. שנת 2023, ובמיוחד המחצית הראשונה שלה, צפויה להיות מאתגרת ולא פשוטה. וכמו שאמר וורן באפט, רק כשהגאות חולפת, רואים מי נכנס למים עם בגד ים או בלי בגד ים. ברור שהתמונה עוד יותר מורכבת על רקע ההסלמה במתיחויות הגאו-פוליטיות, כולל המלחמה בין רוסיה לאוקראינה והמתיחות בין ארה"ב לסין. גם זה פוגע בסחר הבינלאומי ובצמיחה", ציין קוטלר.

"חשוב לי להדגיש: בניגוד למשבר הקודם, להערכתי סיכון האשראי לא עומד במרכז. הלקחים מהמשבר הקודם יושמו - החיתום טוב יותר, והבנקים עם כריות הון ונזילות גבוהות. הדבר בולט בנתונים של בנק הפועלים ספציפית. זה לא אומר שלא יהיו הפסדי אשראי בהמשך הדרך, אבל אלה כרגע לא במוקד המשבר. לצערי, אני פחות יכול להגיד את זה על חלק מגופי האשראי החוץ-בנקאי, שמתנהלים ברמות סיכון אחרות ובפיקוח שונה", הוא הסביר.

התכנסות למצב יציב ב-2023

בנאומו התייחס מנכ"ל בנק הפועלים למצב בישראל בהשוואה לעולם, ואמר כי ישראל מוכיחה חסינות יחסית בפרמטרים הכלכליים, ופירט מספר מאפיינים בסיסיים שהביאו לתוצאה הנאה יחסית הזאת, בהם גם ניהול המדיניות המוניטרית.

"בתקופה של משבר אנרגיה עולמי, עמדו לזכותנו מאגרי הגז הטבעי, שאחראים לייצור של כ-70% מתפוקת החשמל. זה ייצב אצלנו את מחירי החשמל ותרם לסביבת האינפלציה הנמוכה ביחס לעולם של 4%-4.5%. בסופו של יום, המהלך צמצם את הפגיעה במשקי הבית, והתעשייה אפילו קיבלה יתרון יחסי מול המתחרים.

"בתחום המדיניות, הייתה כאן משמעת תקציבית, ונגזרה ממנה יתרת חוב ציבורי נמוכה יחסית - דבר שסייע לנו להתמודד טוב עם הקורונה, ולשמחתי הממשלה ידעה גם לצאת בטיימינג נכון ממדיניות תשלומי חל"ת ותשלומים אחרים, דבר שתרם לחזרת המשק הישראלי לתעסוקה מלאה. התנהלות עם חוב ממשלתי של כ-65% מהתוצר היא הרבה יותר קלה לעומת למעלה מ-100% מהתוצר כמו במדינות מערביות אחרות, בעיקר בעולם של ריביות הולכות ועולות שמייקרות את שירות החוב", ציין קוטלר.

"אנו חיים בתקופה מרתקת שבה פרמטרים שהם ליבת היסודות בכלכלה ובשוק ההון משתנים בצורה מהירה ודרמטית. באותה עת, העולם הולך לקראת סדר גאו-פוליטי עולמי חדש, כאשר המאפיינים שלו עדיין לא ברורים. מעל ומעבר לכל אלה, החיים ממשיכים. אני מאמין בכלכלה הישראלית וביכולתה להתמודד עם אי-הודאות שנמצאת לפנינו. נכון ששנת 2023 תהיה לא פשוטה ומאתגרת, אבל כולי תקווה שכבר במהלכה נתחיל לראות התכנסות למצב הרבה יותר יציב מזה של ימינו", הוא הוסיף.

באשר למערכת הבנקאות בישראל, מנכ"ל בנק הפועלים אמר כי חלק גדול מהיציבות הכלכלית מיוחס גם למגזר הבנקאות פה ולפיקוח ההדוק עליו.

"הניסיון מוכיח - מערכת בנקאית יציבה היא נכס אסטרטגי. אנו שומעים חדשות לבקרים הצעות חוק פופוליסטיות, שעשויות להיות להן השלכות ארוכות-טווח על יציבות הבנקים. קל מאוד לקלקל את המצב של יציבות אליו הגענו במהלך השנים, ואנו תקווה שגם מקבלי ההחלטות ינקטו בגישה אחראית כזו בעתיד. המערכת הבנקאית בישראל היא תחרותית ומבצעת את ההתאמות הנדרשות לטובת הלקוחות גם בתקופה של עליית ריבית", שלח קוטלר רמז לחברי הכנסת בהווה ולעתיד.

 *** גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים, בחסות הפניקס, אמדוקס, BDO, הוט, ג'ילי, שופרסל, אל על, תנובה, פרופימקס, ההסתדרות הרפואית, מיי דסק, קונטיגו, סיסקו ובהשתתפות מקורות, רשות החדשנות, מובילאיי, Start Up nation central , נמל אשדוד וחברת החשמל